Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera MBP 15

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått en MBP 15" sen 08 alltså den första unibodymodellen med 2.4Ghz/2GB RAM/250GB HD
Personen som haft den innan hade haft den i bilen där det varit kallt/fuktigt och satt igång den när han kom in i värmen vilket förmodligen bara gjort att det blivit mer fukt. hursomhelst så slutade den att fungera och min spontana tanke är ju då att det blivit kortslutning någonstans, den är alltså helt död, sätter jag i laddaren så börjar laddindikationen blinka när jag trycker på battericheck. Har även testat att starta den med batteriet urtaget men funkar inte då heller.

Så min slutledningsföråga säger mig att det måste vara en av två möjliga fel, att det blivit kortis nånstans är jag väl ganska säker på men på vilket kort det blivit det är jag mindre säker på.

Det kan vara detta
MacBook Pro 15" Unibody (Late 2008/Early 2009) MagSafe DC-In Board
Är det det har jag tur och behöver endast betala ca 50 Dollar och allt e frid och fröjd:)
Men om det inte är det så måste det ju vara logikkortet

Och då har jag hittat ett par på ebay
Jag antar att det inte spelar någon roll att det är 2.53Ghz versionen ist för 2.4 Eller?

Apple Part No.: 661-4834 820-2330-A
CPU: Intel T9400 2.53 Ghz
Graphics Card: nVidia Geforce 9600M GT 512MB DDR3 and nVidia GeFore 9500M (integrated)
Apple Model Number: A1286 - 2255 MB471LL (Late 2008) Macbook 5,1

Eller skulle det tom funka med ett från 2009 års modell (de ser likadana ut)
Apple Part No.: 661-5213, 820-2523-B
CPU: Intel T9600 2.8 Ghz
Graphics Card: nVidia Geforce 9600M GT 512MB DDR3 and nVidia Geforce 9400M (integrated)
Apple Model Number: A1286 - 2325 MB986LL (Mid 2009) Macbook 5,3

Min fråga egentligen är ju då, först har någon någon erfarenhet av just detta och vet om jag är på rätt spår eller kan det vara något annat jag borde testa innan jag beställer grejjer, och frågan om logikkorten om det funkar bra med 2.53Ghx versionen eller rent av passa med 2009 modellens kort?

Ta den till en kompis som har ett batteri du kan testa med (det är väl löstagbart) alternativt en Appleverkstad och beatt få testa med ett annat batteri. Funkar det kan man misstänka DC-in kortet.
För andra fel vet jag inte hur det ser ut i den datorn, men det kan sitta säkringar på logikkortet för laddning av batteriet/körning av datorn och då är det antingen att försöka löda väck och ersätta säkringarna alternativt byta logikkortet... ifixits forum har kanske någon ledtråd?

Edit: Du skulle behöva felsöka spänningens väg in på kortet och kolla vart den försvinner. Det är inte lätt att göra normalt med ritning, så det är en utmaning att göra det utan! Kanske kan du se om det är några uppenbara kortslutningar när du tagit isär den?

Vet ju ett gäng som har fast inte den man kan ta ut batteriet på, så jag får gå till nån som reparerar och se om jag kan få tag på ett batteri, märkte en annan sak, om jag sätteri en 60w laddare så blinkar första lampan på batterichecken när jag klickar på den, sätter jag däremot i en 85w laddare (som det ska vara) så blinkar den inte alls.
En annan sak är att laddkontakten lyser rött men när jag håller in powerknappen så blir den grön, kollade lite närmre på dc-in kortet igår och tog även en bild, det ser lite misstänksamt ut, nu antar jag att det kan bli lite varmt på detta kortet men det har uppenbarligen blivit så pass varmt att ytan bubblat upp lite (se bild, dock lite kass bild) tror jag ska beställa det kortet och testa iaf, kostade ju inte så värst mycket så det kan ju vara värt ett försök.

Kollade även om jag kunde hitta några säkringar, men kunde inte se det eftersom jag då är tvungen att ta loss hela logikkortet, tror jag väntar med det tills jag testat byta dc kortet.

Har även testat resetta SMC men det funkade inte heller

Säkringar på såna här prylar är ett aber. De ser ut som alla SMD-kretsar. Resistorer, kondensatorer och säkringar ser i princip lika ut. Man får nästan gå på märkningen (en lupp är en bra pryl att ha). Är en komponents nummer prefixat med ett F kan man misstänka att det är en säkring, men man kan aldrig vara helt säker om man inte har ett kretsschema.

Bubblorna ser inget vidare ut. Det kan mycket väl vara det som är felet. Men det kan vara värt att plocka ut logikkortet också och kolla så det inte är några bubblor eller brända komponenter, så slipper du lägga ut pengar i "onödan" om det visar sig att även logikkortet fått skador.

Kan förresten tillägga att det visst går att köra en 15 mbp med en 60w laddare

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-20 20:34
Ursprungligen av artifaction:

Kan förresten tillägga att det visst går att köra en 15 mbp med en 60w laddare

Klart att det går, bara att laddaren blir varmare vid de tillfällen datorn vill ha maxa den samt att batteriet kan laddas ut vid stort kraftuttag.

Skulle tro att även 45W laddaren till Air funkar för mindre anträngade uppgifter på datorn för att hålla den igång utan att dra ur batteriet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-22 15:15
Ursprungligen av mattem:

Klart att det går, bara att laddaren blir varmare vid de tillfällen datorn vill ha maxa den samt att batteriet kan laddas ut vid stort kraftuttag.

Skulle tro att även 45W laddaren till Air funkar för mindre anträngade uppgifter på datorn för att hålla den igång utan att dra ur batteriet.

Numera är det så mycket elektronik med kontroll- och säkerhetstjänster överallt, så man kan inte vara säker. Däremot borde du inte kunna paja något genom att använda en fel typ av laddare.
Kopplar du in en för klent specad laddare kan det bli så att datorn försöker dra för mycket ström, då kan laddaren klippa utmatningen, så den laddar inget alls. Men det är bara att testa.

Uppdatering, beställde dc in kortet, vilket jag nu i efterhand vet att jag inte hade behövt, dock så påverkade det hur jag fortsatte så lite nödvändigt var det ändå:) efter jag hade bytt det så testade jag åtskilliga gånger att starta upp den, efter ha försökt att starta kanske 50 ggr så hoppade den plötsligt igång (tror inte jag hade försökt så många ggr om jag inte bytt det kortet)
Hursomhelst när den var igång så märkte jag ganska snabbt att tangentbordet betedde sig konstigt, när jag tryckte på något så hände något helt annat ex tryckte på volym och då sänkte den ljuset på skärmen och stände av ljuset på skärmen helt, ibland stängde den av hela datorn. förstod ju ganska snabbt att något inte stod rätt till med tangentbordet så jag började plocka isär för att undersöka, när jag fått bort så mycket att jag kom till de mycket små 50+ skruvarna som tangenbordet sitter fast med såg jag att en del av skruvarna rostat, efter ett jäkla skruvande fick jag till slut bort det med, där kunde jag se att mellan membranen (tror det är 3 st) så ligger det fukt/vatten så det blir alltså en kortis varje gång man trycker på en tangent, tänkte att jag kanske kunde dela på membranen och torka rent, men det verkar vara ett rent hel...e att göra så jag skickade efter ett nytt från ebay.. kanske skulle jag kollat en extra gång innan jag klickade köp vilken keyboardlayout det var och hur den såg ut, hade ju en aning om att det var ett amerikanskt bord, men antog ju att det bara skulle vara att sätta dit mina svenska tangenter på det ist.

Fick hem det idag och det visade ju sig att så var inte fallet utan det är inte ens fysiskt likadant:( kände mig ganska dum, men ok, man ska lära av sina misstag:) hursomhelst så kunde jag ju iaf testa det genom att bara koppla in det och det fungerade utmärkt, så nu vet jag iaf 100% säkert att detta är boven i dramat och får helt enkelt skicka tillbaka det jag köt och beställa ett svenskt ist, behöver ju inte heller vara orolig för att ta sönder det jag har så jag ska nog göra ett försök att dela på membranen först och se om det funkar innan jag beställer ett nytt.

Läste bara nånstans att det inte skulle gå, utan att man var tvungen att ha 85w laddaren.

Kan nog säga att det går att dela på tangentbordet med, ett jäkla pilljobb är det men snart har jag fått loss alla tangenter och de små vita "saxarna" när man bara kommer på tekniken så går det ganska bra:)

Har en MBP Early 2011 som fått lite vatten över sig.
Det som inte fungerar är back-lighten, funktionerna samt alla tangenter reagera som om shift vore intryck, allstå bara stora bockstäver mm.

Kan detta lösas genom att köpa ny backlight och tangentbord?
Sitter felet i logic-kortet?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-26 21:29
Ursprungligen av Stereotypen:

Har en MBP Early 2011 som fått lite vatten över sig.
Det som inte fungerar är back-lighten, funktionerna samt alla tangenter reagera som om shift vore intryck, allstå bara stora bockstäver mm.

Kan detta lösas genom att köpa ny backlight och tangentbord?
Sitter felet i logic-kortet?

På fruns Air så byttes D/C-platta samt tangentbord/topcase ut efter ett glas vatten över datorn, så ja, det är troligt, men naturligtvis en chansning.

Men har du ingen försäkring så varför inte demontera och se om det går att rädda?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-26 11:27

Vatten och elektronik går inte bra ihop.
"Allt" sitter på logikkortet, så det är nog kört. Jag skulle slagit av den, tagit ur batteriet och lagt datorn i en stor påse med ris i flera dagar. En chansning...

Fick igång den tillslut, det var inte alls det fel jag trott det var, det hade kommit fukt mellan membranen på tangentbordet, så efter att ha köpt ett nytt och satt dit så funka den perfekt igen.
Ditt problem låter ganska mycket som att även du har fukt mellan membranen vilket gör att det kortsluter shifttangenten och därför blir det så. efter att ha kolla på hur det hela är uppbyggt så kan jag nog säga att är det inte fråga om typ ett helt glas vatten så har det en bra massa lager det ska tränga sig igenom innan det når logikkortet, så testa köp ett nytt tangentbord så ska du se att det funkar igen.. kan även säga att dela tangentbordet föra att torka ut vätska är inget man bör ge sig på, jag testade och det gick väl sådär kan man säga;)

Jag hittade tangentbord på ebay för ca 600 spänn (gör dock inte min miss och köp ett amerikanskt, dom passar liksom inte riktigt bra till en svensk modell)

Jag köpte från dessa eBay My World - laptop_mb_seller
Och det gick utmärkt även mitt missöde med felbeställningen, dom har svenska bord till de flesta årsmodeller

1
Bevaka tråden