Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se mkv-filer på nya ipad?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-20 14:08

Är det någon som vet om den nya ipaden kommer att klara av högupplöst film, t.ex. i mkv-filer, om man använder någon tredjepartsspelare? Jag är så trött på att behöva konvertera till .mp4 för att se på min ipad1...

Ett tredjepartsprogram (AVPlayerHD) klarar av det fint idag, det lär uppdateras och få stöd för nya retinaskärmen.
Tuggar i sig alla format. Appen får en egen ruta i iTunes och det är bara att dra över filen oavsett format.

AVPlayerHD för iPad i iTunes App Store

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-20 14:33

Fungerar det bra? Jag har testat Good player på min iphone 4s men det flöt inte alls bra med material i 720p.

Good Player är ett skämt. AVPlayerHD är utan tvekan bäst men LITE hackigt är det ju ändå i 720p (vid panoreringar). Men stort plus för att man slipper konvertera. Annars är BuzzPlayerHD min favorit, men då måste mkv konverteras – å andra sidan flyter 720p helt fantastiskt fint.

Ursprungligen av Stinky:

Good Player är ett skämt. AVPlayerHD är utan tvekan bäst men LITE hackigt är det ju ändå i 720p (vid panoreringar). Men stort plus för att man slipper konvertera. Annars är BuzzPlayerHD min favorit, men då måste mkv konverteras – å andra sidan flyter 720p helt fantastiskt fint.

Har faktiskt aldrig upplevt att 720p hackar. O andra sidan ser jag inte meningen med det, den mindre och lågupplösta skärmen på iPad(2) gör även semesterfilmer i dvdrip-kvalite rättvisa.

Har inte möjlighet att testa detta själv, men ECplayer ska vara bättre enligt alla de youtube clips jag sett, här har du ett:

EC Player vs AVPlayerHD (HD MKV playback) - YouTube

Kan man dra nytta av hårdvaruaccelerering när man spelar upp mkv? Utan det lär batteriet dras ur betydligt snabbare.

Ursprungligen av stevenD:

Kan man dra nytta av hårdvaruaccelerering när man spelar upp mkv? Utan det lär batteriet dras ur betydligt snabbare.

Kort svar: Ja!

Ursprungligen av radaradam:

Kort svar: Ja!

Skulle gärna höra det långa svaret då jag är tveksam.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2012-03-23 17:25
Ursprungligen av stevenD:

Skulle gärna höra det långa svaret då jag är tveksam.

Jailbreak + XBMC, går inte att jämföra med nått annat.
Jag testade nog uppemot 10-talet olika appar, ingen fungerade 100% tillfredställande, var alltid nått klipp här och där som hackade.
Framförallt då jag hade som krav att kunna köra filerna över SMB/Cifs, helst NFS.

Tillslut gav jag upp, och körde jailbreak. Var helt nöjd med paddan på alla sätt och vis för övrigt, och ville därför inte mecka med jailbreak.
Men fyfan alltså, totalt överlägset. 10 min efter jailbreak hade jag XBMC uppconfat och allt flyter helt kanon, såhär i efterhand ångrar jag alla de 10-tals timmar jag lagt ner på att försöka hitta och konfigurera appar som varit körda från start..

Visst att det går med konvertering etc, men vaför? Varför hålla på och mecka?
Skulle även bli ohållbart i mitt scenario när jag alltså streamar över nätverk, det är väl en annan sak om man ändå sitter manuellt och för över filerna till paddan.

EDIT: Sen vet jag inte om det bara är inbillning, men tycker jag både har mindre värme och bättre batteritid i XBMC.
Skulle gissa på att videochippet gör ett bättre jobb med avkodningen än att behöva köra båda kärnorna i CPU:n på 100%

Konvertering är bäst.

Det är ju inget jättebra svar pa din fraga, men man kanske kan komma runt den genom att lösa konverteringsproblemet? Vad är det som är jobbigt?

Ett program som iFlicks hämtar ju alla metadata och artwork, och med nya Paddan kan du använda dig av deras "iTunes compatible" preset-da tar det ca 5-7 minuter att konvertera en film, eftersom den lyfter ur videosparet och packar om. Ingen ny kvalitetsförstörade konvertering, alltsa.

Detta gar teoretiskt även att göra till iPad 1, men det gäller att den klarar att spela upp det sparet som ligger inbäddat i .mkv:n. Den första paddan klarar ju inte lika avancerade profiler som en dator normalt reder ut, sa det är lite "träff och miss".

Men den nya iPaden är ju potent nog att reda ut det mesta. Sa det är bara att tuta och köra.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-22 12:20
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Konvertering är bäst.

Det är ju inget jättebra svar pa din fraga, men man kanske kan komma runt den genom att lösa konverteringsproblemet? Vad är det som är jobbigt?

Ett program som iFlicks hämtar ju alla metadata och artwork, och med nya Paddan kan du använda dig av deras "iTunes compatible" preset-da tar det ca 5-7 minuter att konvertera en film, eftersom den lyfter ur videosparet och packar om. Ingen ny kvalitetsförstörade konvertering, alltsa.

Detta gar teoretiskt även att göra till iPad 1, men det gäller att den klarar att spela upp det sparet som ligger inbäddat i .mkv:n. Den första paddan klarar ju inte lika avancerade profiler som en dator normalt reder ut, sa det är lite "träff och miss".

Men den nya iPaden är ju potent nog att reda ut det mesta. Sa det är bara att tuta och köra.

En sanning med modifikation. Inte alla .mkv innehåller en videoström som är kompitabel med iPad. H.264 är absolut vanligast men det finns undantag och med dessa kommer en "vanlig" konvertering behövas. Nya iPad stöder High Profile 4.1 vilket gör att den klarar tyngre HD-filer "rakt av" utan konvertering.

Den stödjer faktiskt högre profiler än nya Apple TV.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-22 09:21

Tack för alla svar! Jag har nu testat AVPlayer och EC Player, på min Iphone 4S och på min Ipad1. Jag tycker nog att EC Player verkar vara snäppet bättre. Till min stora förvåning klarade min Ipad1 av att spela allt utom de allra "tyngsta" mkv:erna (en 13 minuters fil på 800 MB hackade lite). Helt fantastiskt bra! Det borde innebära att en ny Ipad kommer att klara av detta galant.

Sen måste jag verkligen tacka för tipset om iFlick. Jag har tidigare använt iVI som på min Imac från 2007 tar 5 timmar för att konvertera en 40 minuters mkv till .mp4. iFlick klarade samma uppgift på 7 minuter!!

Jag vill helst inte konvertera eftersom det dels tar tid (inte lika starkt argument längre), dels känns onödigt när jag har filer i ett format som funkar alldeles utmärkt överallt förutom på min Ipad1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-22 11:51
Ursprungligen av pfant:

Sen måste jag verkligen tacka för tipset om iFlick. Jag har tidigare använt iVI som på min Imac från 2007 tar 5 timmar för att konvertera en 40 minuters mkv till .mp4. iFlick klarade samma uppgift på 7 minuter!!

iFlicks är verkligen jättebra, no doubt. Anledningen till att det gick så snabbt är för att den just INTE konverterar utan den byter bara containerformat. Kort sagt så lyfter den ut videoslingan ur mkv-containern och istället placerar den i ett iTunes-vänligt containerformat, så som mp4/m4v. Det går snabbt.

Finns det någon liknande lösning som klarar av vanliga avi filer på ett smidigt sätt?

EDIT:
Märke just att det går med dessa appar. Nice!

Senast redigerat 2012-03-23 20:40

Jepp, dock är det väldigt sällan ett reellt problem. Kan inte ens minnas när jag senast råkade på en .mkv där videoströmmen inte funkade med iPad/ATV.

Förresten, lite OT, men TV-piraterna håller på och byter till h.264 och .mp4 för video i standardupplösning just nu, till somligas stora förfäran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-23 10:39

Jag förstår inte varför de skulle vara förfärade, det är ett byte av containerformat. Innehållet är exakt detsamma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-23 19:24
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte varför de skulle vara förfärade, det är ett byte av containerformat. Innehållet är exakt detsamma.

Nja, i det här fallet gäller det byte från MPEG-4 i avi-container till h.264 i mp4-container. Det är olika format, inte bara olika containers.

Ursprungligen av Vassius:

Nja, i det här fallet gäller det byte från MPEG-4 i avi-container till h.264 i mp4-container. Det är olika format, inte bara olika containers.

Som funkar rakt av i iOS/iTunes utan att behöva konverteras, utmärkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-23 22:33
Ursprungligen av Vassius:

Nja, i det här fallet gäller det byte från MPEG-4 i avi-container till h.264 i mp4-container. Det är olika format, inte bara olika containers.

Det var det ingen som sa, att vi inte talade samma videoslinga. Då är det klart att det är olika format.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-23 22:42
Ursprungligen av zinned:

Det var det ingen som sa, att vi inte talade samma videoslinga. Då är det klart att det är olika format.

Jodå, det framgick av länken i Samuel Ks inlägg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-23 23:04
Ursprungligen av Vassius:

Jodå, det framgick av länken i Samuel Ks inlägg

Ah, jag missade helt att där var en länk och svarade helt enkelt bara på det som Samuel faktiskt skrev

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte varför de skulle vara förfärade, det är ett byte av containerformat. Innehållet är exakt detsamma.

Det som är riktigt "kul" är texten som fanns i länken där vi "kunder" var upprörda över "bristen på demokrati" och hotade med att "bojkotta" piratreleaser, dvs av releaser där vi laddar hem TV-serier utan att betala för det och utan att ha rätt till det.

Jag laddar hem TV-serier olagligt men förnekar i alla fall inte vad jag håller på med...

(PS: min kommerntar rör sig helt om vad som stod i länken som fanns i inlägget som Zinned refererade till. Inte till vad någon här har skrivit)

  • Medlem
  • Gothenburg
  • 2012-03-24 21:49

efter att ha testat några olika spelare på min iPad(nya modellen) har problem med alla att ljudet laggar.
någon som har en ide vad jag kan göra för att bli av med detta?
Det jag har testat är mkv filer i 720p format

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 17:14
Ursprungligen av mjp:

efter att ha testat några olika spelare på min iPad(nya modellen) har problem med alla att ljudet laggar.
någon som har en ide vad jag kan göra för att bli av med detta?
Det jag har testat är mkv filer i 720p format

vilka spelare testade du? och hur hade du fått fram mkv-filerna?

  • Medlem
  • Gothenburg
  • 2012-03-25 21:44
Ursprungligen av martenj:

vilka spelare testade du? och hur hade du fått fram mkv-filerna?

Jag har testat AVPlayerHD, OPlayerHD och en till som jag inte kommer på namnet på just nu.
mkv filerna har jag tagit ner från nätet, det är lite olika tv serier, så inget ovanligt med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 10:05
Ursprungligen av mjp:

Jag har testat AVPlayerHD, OPlayerHD och en till som jag inte kommer på namnet på just nu.
mkv filerna har jag tagit ner från nätet, det är lite olika tv serier, så inget ovanligt med dem.

hmm skumt. jag har en Ny iPad på ingång och har köpt AVPlayerHD, har läst i kommentarerna att det funkar klockrent. det var ju lite snopet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-29 14:26

Nu har jag testat en mängd olika spelare till på min nya Ipad och min slutsats är att EC Player är den som hackar minst när den spelar upp högupplöst material med hög bitrate. Sen hade iofa It's Playing sin charm genom en mycket smidig hantering av undertexter, men hackade alldeles för mycket. Jag skulle ju helst vilja slippa konvertera, men kombon konvertering i iFlicks och uppspelning i It's Playing kanske ger den bästa totalupplevelsen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-29 14:32
Ursprungligen av martenj:

hmm skumt. jag har en Ny iPad på ingång och har köpt AVPlayerHD, har läst i kommentarerna att det funkar klockrent. det var ju lite snopet.

Lugn och fin nu Bara för att en person säger att det laggar betyder inte att det kommer bli så för dig.
Mycket beror på vilken mkv-fil du spelar upp,vem som gjort den..mao många faktorer.

Jag använder AVPlayerHD och kan ärligt inte minnas att någon laggat.
Däremot har jag haft problem med några filer som varit dålig gjorda där jag sett diverse störningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 21:27
Ursprungligen av lappen71:

Lugn och fin nu Bara för att en person säger att det laggar betyder inte att det kommer bli så för dig.
Mycket beror på vilken mkv-fil du spelar upp,vem som gjort den..mao många faktorer.

Jag använder AVPlayerHD och kan ärligt inte minnas att någon laggat.
Däremot har jag haft problem med några filer som varit dålig gjorda där jag sett diverse störningar.

lugn? ja. jag är lugn, vad pratar du om?

Bevaka tråden