Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med IPTV från BBB ihop med Time Capsule

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har stött på problem med iptv från Bredbandsbolaget och Time Capsule. Jag har Bredbandsbolaget 100/10-lina vilket har fungerat bra ihop med routern (Zyxel p-2602hwt-f1) och digital-tvboxen (inspelningsbar, ca 6 mån gammal) som jag fått av bredbandsbolaget.

Idag köpte jag en time capsule (v4) 2 tb i förhoppningen om att kunna slänga ut Zyxel-routern och bara använda TC. Men det visade sig inte fungera. TV:n ger felmeddelande "ingen signal på den här kanalen" och när jag pratar med bredbandsbolagets kundtjänst säger de att tv-boxen fungerar inte bakom router men att "Du kan eventuellt brygga porten som boxen är inkopplad på i din router så att tv-boxen blir tilldelad en vanlig publik IP-adress." och "Den behöver ta en vanlig publik IP. Just nu tar den en IP av din router som börjar på 192.x.x.x.”

Jag har testat att sätta TC i "Ac (bryggläge) och då fungerar både TV och internet, men TC blinkar gult. Vad innebär det?

Jag skulle behöva hjälp med hur jag bäst kan lösa detta?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-21 22:11

Om du kör Airport Utility, så står det varför den är gul. Men jag tror det ska vara så i bryggat läge...

Jag körde TC i bryggläge över natten och på morgonen fungerade digital tv:n men inte iphone eller ipad längre. Backupen mot time machine fungerade inte heller.

Några idéer hur jag kan lösa det? Någon med erfarenhet av time capsule eller airport extreme ihop med iptv?

Någon som har erfanheten av att lösa Dubbel NAT-problematik? Nu har dragit in internet > zykel-modemet där en ethernet går ut till digitaltv och en till TC. Då funkar internet och digitaltv men inte backup m.m på TC. Den blinkar orange och ger felmeddelande om dubbla NAT. Jag försökte ställa om TC till att enbart dela ut DHCP men då måste jag först ange ett DHCP-intervall och jag för följande felmeddelande:

"Att dela ett intervall IP-adresser med endast DHCP kräver manuell konfigurering av WAN-IP-adressen. Om din Internetleverantör ger dig ett intervall statiska IP-adresser bör du konfigurera din trådlösa basstation manuellt med den första IP-adressen och dela ut resten via DHCP."

Enligt bredbandsbolaget kan jag köpa statistika IP-adresser. Kan detta vara en idé? Jag famnar verkligen omkring i mörkret här.

Jag har även en airport express liggandes men det känns ju högst oklart hur det kan hjälpa hehe.

Tacksam för alla idéer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-24 23:04

Ditt Zyxel-modem delar väl ut en IP-adress till fin AE? Så då till att du manuellt sätter ett IP på din AE som ligger i samma range. Köpa skarpa IP-adresser löser inget och är onödigt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-03-25 07:09

Sätt en switch före TCdär du kopplar inkommande, TC-wan och TV

Mäktigt! Jag har alltid velat ha en switch. Skulle denna funka? Jag har Bredbandsbolaget 100/10-lina.

Antar att det är vanliga nätverkskablar som gäller.

WEBHALLEN.com - TP-Link 5-Portar Switch 10/100mbps

Ursprungligen av Frågvis2000:

Mäktigt! Jag har alltid velat ha en switch. Skulle denna funka? Jag har Bredbandsbolaget 100/10-lina.

Antar att det är vanliga nätverkskablar som gäller.

WEBHALLEN.com - TP-Link 5-Portar Switch 10/100mbps

Ja det funkar, men köp en som iaf klarar gigabit.

T.ex. WEBHALLEN.com - D-Link 5-Portar Switch DGS-1005D 10/100/1000 (Gigabit)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-03-26 10:13

Hubb är tuffare
Vilken som helst funkar men vill du ha en med bättre granti och livslängd så välj en enkel HP.

Tack för all hjälp! Köpte gigabyte-switchen från dlink och allt funkar toppen! fortfarande lite trist att man måste ha sladdar och switch liggandes omkring men det kommer man ju inte från.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 12:32
Ursprungligen av Frågvis2000:

Hej!

Jag har stött på problem med iptv från Bredbandsbolaget och Time Capsule. Jag har Bredbandsbolaget 100/10-lina vilket har fungerat bra ihop med routern (Zyxel p-2602hwt-f1) och digital-tvboxen (inspelningsbar, ca 6 mån gammal) som jag fått av bredbandsbolaget.

Idag köpte jag en time capsule (v4) 2 tb i förhoppningen om att kunna slänga ut Zyxel-routern och bara använda TC. Men det visade sig inte fungera. TV:n ger felmeddelande "ingen signal på den här kanalen" och när jag pratar med bredbandsbolagets kundtjänst säger de att tv-boxen fungerar inte bakom router men att "Du kan eventuellt brygga porten som boxen är inkopplad på i din router så att tv-boxen blir tilldelad en vanlig publik IP-adress." och "Den behöver ta en vanlig publik IP. Just nu tar den en IP av din router som börjar på 192.x.x.x.”

Jag har testat att sätta TC i "Ac (bryggläge) och då fungerar både TV och internet, men TC blinkar gult. Vad innebär det?

Jag skulle behöva hjälp med hur jag bäst kan lösa detta?

Tacksam för hjälp!

Jag tror jag har samma utmaning men innan jag går ut och köper fler fula elektroniklådor behöver jag stämma av mer er. Nedan är min nätverksbild, förkortningarna för varje enhet bör vara självbeskrivande för en Apple-entusiast, trådat anslutning visas med pil och inom bracket ser ni de trådlösa enheterna och Plan 1 samt Plan 2 talar om vilket våningsplan prylarna står på.

Min utmaning är det senaste tillskottet, IPTV-boxen från Bredbandsbolaget. Denna skall enligt BBB vara inkopplad till Port #1 i BBB modemet på Plan 1 men jag vill absolut inte behöva dra två tåtar från Plan 1 till Plan 2 så hur kan jag köra IPTV-boxen i befintligt nätverk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 17:05

Nähä - då får det bli Ruckus då

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-10 19:06

Nej det tror jag inte du kan. Nu har jag inte sett BBBs lösning, men för mej så har jag IPTV via en port, och Internet via en annan.
Köp PowerLink, eller vad heter de där som du kopplar in i ett vägguttag och använder elnätet istället för att dra kabel? En i BBBs modem och en i IPTVboxen.
Sedan verkar du inte ha någon router. Du borde få slut på IPadresser, BBB delar väl ut 5 st eller så? Eller du kanske har kopplat din TC som router, det framgår inte av ritningen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 20:01

Tack Kenjon, det är precis som du säger - det krävs två separat trådar i oliks portar på modemet så jag beställde BBBs trådlösa Ruckus.

P.s. modemet agerar router

1
Bevaka tråden