Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drobo - Our story - Första intryck och tips

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så igår blev vår familj med Drobo (Drobo FS) .. den kom inte med storken utan med posten

Tänkte att det kanske kunde vara intressant de som överväger att skaffa en eller är på väg med lite tips och intryck ..

1. Likt Apple paketeringen mycket trevlig . Inte lika trevlig som Apple men klart långt bättre än många andra leverantörer .. Det handlar om ett bra första intryck och det får man så fort man öppnar boxen ..

2. Installation - Drobo FS + 3 TB Disk = inte helt självklart ..
Enligt instruktionerna skall man sätta in disken före man kopplar in Drobon till nätverket .. Jag kände på mig att det kanske inte skulle fungera eftersom jag läst att Drobo FS från fabrik inte har stöd för 2.5TB, 3TB & 4TB diskar ... utan att detta kräver en nyare firmwire / uppdatering ... men jag följde ändå instruktionerna . och mycket riktigt det fungerade inte ..
Så jag tog ner den nyaste Drobo Dashbord (den har en inbyggd Firmwire updpatering) ..men då stöte jag på ett problem som tog mig timmar (pinsamt nog) att lösa ..

3. FireWall, FireWall, FireWall
Min Drobo FS ville inte under några omständigheter dyka upp i min Drobo Dashbord. Jag prövade alla möjliga olika kombinationer. Koppla bort Airport Extremen, Koppla Drobon direkt till Macen .. allt allt allt .. Började tänka i bannorna att det kanske krävdes att en disk skulle fungera först i Drobon innan man kunde se den å att jag stod i moment 22 för att 3 TB disken inte skulle fungera innan jag uppdaterat Drobon och Drobon inte kunde ses innan disken fungera ..

men flera timmar senare upptäckte jag vad problemet var. OS X Lion inbyggda brandväg blockerade Drobo Dashbord. Så det var bara att rätta till det i systeminställningar i OS X och vips fungerade allt som det skulle. Drobo Dashbord upptäknte automatiskt att en ny firmwire fans och uppdaterade Drobon till 1.2.0 och sedan till 1.2.2 med 3 TB stöd .

sedan var det bara att sätta in 3 TB disken och allt fungerade perfekt .. Drobon kände igen disken och fixade allt .

4. Formatering ...inte att tänka på ..
Mitt nästa steg var då att sätta min virtuella storlek på Drobon (Volume Size) .. trodde jag .... Letade förbrilt efter det och efter formatering så jag kunde ställa in OS X Journalförd formatering .... men tji där fick jag .. för det behövdes inte ..
Drobo FS sköter det själv och den bestämmer själv vad den virtuella storleken skall vara .. och vilken fromatering det skall vara ... Drobo FS formaterar sig automatiskt till EXT3 ... i mitt fall så bestämde Drobon att min Drobo skall vara 18 TB stor ... även fast det bara sitter just nu 1 x 3 TB disk så tycker Drobon att 18 TB är det jag kommer växa max till i denna Drobon ..

5. Så automatiserat att det är skrämande ..
Resten var en barnlek att ställa in . Det mesta var automatiserat så jag behövde bara bestämma vad mina Shares Fodrar skall heta på Drobon och om jag ösnakr en Time Machine share och vilken max storlek det skall vara på Time Machine Sharen ... de andra sharen vissade att de hade 18 TB ledigt utrymme ... men det r ju bara virtuelt i själva verket ser man i Drobo Dashbord att jag har 1.3 TB att tillgå ...

6. 2 diskar är bättre än en
Jag tänkte att jag börjar med 1 disk eftersom 1 disk kostar ändå 1500 spänn så det plockar på sig fort .. men nu i efterhand så skulle jag nog tagit och börjat med minst 2 st ... Drobo rekommenderar starkt att man minst börjar med 2 för att över huvudtaget kunna skydda en från att 1 disk går sönder ... å det är ju självklart när man tänker på det .. men tankevurpor är lätt att de sker vid inköp ...

7. Något negativt ?
Endast 1 sak anser jag vara lite lite negativt med Drobo FS och det är fläkten ... nu skall jag verkligen säga att min toleransnivå för fläktljud ligger på den nivå som man hör från en iPad ... så för många kommer det inte vara ett problem men jag är väll känslig och kommer på sikt se till att Drobon står på ett ställe där vi inte hör den ...

Summering ..
Jag rekommenderar Drobon precis som jag blivit rekommenderat att skaffa den och om du/ni bara ser till att inte göra tabben med FireWall i OS X så är du upp and running in no time ...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-21 09:46

Jag har också en Drobo FS och tycker att den fungerar klockrent, speciellt me den senaste firmware samt dashboard.

Har också reagerat en del på ljudet men jag har den högst upp i ett skåp i köket med stängd dörr (har borrat lufthål bak i skåpet för cirkulation)... fungear ypperligt.

Jag har 5x2TB diskar i samt stöd för att 2 diskar kan ge upp utan att förlora data.

Den enda verkliga kritiken är att jag tycker att den är lite seg när man kopierar över saker till den.

Senast redigerat 2012-03-21 12:10
Ursprungligen av kainen:

Jag har också en Drobo FS och tycker att den fungerar klockrent, speciellt me den senaste firmware samt dashboard.

Har också reagerat en del på ljudet men jag har den högst upp i ett skåp i köket med stängd dörr (har borrat lufthål bak i skåpet för cirkulation)... fungear ypperligt.

Jag har 5x2GB diskar i samt stöd för att 2 diskar kan ge upp utan att förlora data.

Den enda verkliga kritiken är att jag tycker att den är lite seg när man kopierar över saker till den.

det är väll egentligen samma plan som vi tänk oss .. fast 5 x 3TB är väll tanken för oss ... med Dual Disc Redundancy så hamnar vi då på 8TB varav 1 TB blir för Time Machine och resten för övrigt ..

Att ha den i ett skåp blir endast aktuellt om vi införskaffar en extra Airport Express med 802.11n .. då hamnar den på 300 Mbit/sec alltså ca 37 MB / sec ... och Drobon på Gigabit Eathernet kommer just nu upp i ca 30MB/sec ... så du skulle vi få en Wifi Drobo FS vilket skulle kunna placeras i lämpligt skåp ..

Dock håller jag lite tummarna för att Apple kommer introducera Gigabit Wifi (802.11ac) snart ...

PS. jag antar att du menar 5x2TB .DS

Ursprungligen av kainen:

Den enda verkliga kritiken är att jag tycker att den är lite seg när man kopierar över saker till den.

Vilka typ av diskar kör du ... om du kör med någon disk som är "Green" så är det inte konstigt att den är seg ... läst på mycket just när det bla gäller RPM och Drobo och det gör stor skilnad tydligen att köra "Green" (Low RPM) eller diskar som är 7200 RPM eller snabbare .

Baracudan jag tryckt in på 3 TB är 7200 RPM och jag upplever inte Drobon som seg ... tvärtom tycker jag att de 30 MB/sec den ligger på nu är helt ok ... (och jag har ännu inte trixat med jumbo frames eller något sådant)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-21 10:38

Kommer du köra någon backup på backupen? Jag antar att den har USB-utgång också!?

Ursprungligen av peanjo:

Kommer du köra någon backup på backupen? Jag antar att den har USB-utgång också!?

YES. jag kommer ha backup på backupen ... men inte via USB

visserligen ..

Alla diskar som Drobon ersätter (ett antal Lacie USB diskar) kommer bli offsite backuper ...
Ett par stycken blir Bootbara sådana .. som jag skapar via Carbon Copy Cloner ..

men på själva Drobon kommer jag också köra automatiserat och löpande Crashplan offsite backup ...

målet är att ha allt automatiserat så mycket det går .. Drobon har ju såklart E-post notifiering om någon disk bör införskaffas eller bytas ut ..

å nej Drobo FS har inga USB portar och sådant krams ... bara Ethernet port ... and that all thats needs imo

det är det som är hela grejen .. jag vill inte ha massa usb diskar, ac adapters och kablar hemma

Senast redigerat 2012-03-21 11:33
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-21 12:11

Yes det skall vara TB och inte GB

Jag kör Seagate green diskar MEN jag kommer också upp i ca 30MB/s med mina mätningar.

Ursprungligen av kainen:

Yes det skall vara TB och inte GB

Jag kör Seagate green diskar MEN jag kommer också upp i ca 30MB/s med mina mätningar.

jag återkommer när jag börjat trixa med inställningarna .. allt är default än så länge

och på tal om ingenting .. i framtiden kanske man kan komma att ha något sådant här

eller i alla fall kanske 1 utav dessa ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 15:48

Varför en Drobo FS framför en Synology 1512+ (eller QNAP av dylik modell) är min stora frågan.

- Drobo FS kostar 5600 kr
- Synology 1512+ kostar 5500 kr

Drobo:n verkar enormt seg jämfört med konkurrenterna. Ni pratar om c:a 30 MB/s här. Det låter väldigt slött. Jag ligger på c:a 90 MB/s mot min Synology 1511+ vid större filer, givetvis droppar det när man kör många småfiler. Nya Synology 1512+ har både eSATA, USB3 och dubbla Gigabith.

Vad är fördelen med Drobo?

Ursprungligen av Erik.dv:

Varför en Drobo FS framför en Synology 1512+ (eller QNAP av dylik modell) är min stora frågan.

- Drobo FS kostar 5600 kr
- Synology 1512+ kostar 5500 kr

Drobo:n verkar enormt seg jämfört med konkurrenterna. Ni pratar om c:a 30 MB/s här. Det låter väldigt slött. Jag ligger på c:a 90 MB/s mot min Synology 1511+ vid större filer, givetvis droppar det när man kör många småfiler. Nya Synology 1512+ har både eSATA, USB3 och dubbla Gigabith.

Vad är fördelen med Drobo?

Det finns ett par jämförelser att dra med OS X och Linux ..

Där jag skulle säga att Synolgy är Linux och Drobo är OS X ur ett anvädnarvänligt perspektiv ...

men det är väll egentligen ett par saker som gör Drobo till Drobo och det är

- Thin Provisioning out of the box (den feature som Drobon bygger på egenligen)
- Enkel Hot Swap utan skruvar
- direkt expansion
- smarta volymer
- mixade hdd storlekar (Synolgylyg har liknande med sin Hybrid Raid teknik / SHR)
- Automatiska skydds lager för data
- virtual hot spare
- konsant analyserar all data för att hitta fel
- flytta din discpack till en annan drobo och behåll datan (grymt coolt - många som inte vet om) - > eller långtidsarkivera din discpack .. alltså ryck ur alla discar i drobon och lägg undan dom ... stoppa in nya discar och kör på ... skulle en riktig olycka vara frame kan du ta fram din gammla pack med discar och stoppa in i drobon och all datan är precis som den var då du arkivera packen - vet faktist inte om det finns någon raid på markanden som klarar detta förutom Drobon ..

http://www.drobo.com/products/migrations.php

i framtiden är det inte omöjlig att jag kommer gå från Drobo FS - > Drobo B800fs

fortsätter jag då med 3 TB strategin kommer jag vara kunna ha 16 TB avaible for data i B800fs mot de 8 TB skyddad data jag kan ha i Drobo FS med 3 TB diskar ..

Det är ju dock fullt möjligt att när jag kommer hoppa upp i storleken så kommer det finns 5 TB diskar å då blir det kanske 5 x 3 TB + 3 x 5 TB i B800fs ...

åså såklart allt annat som normala raids klarar

raid 1, 5, 5 & 6 osv osv ...

Drobon är för mig en out of the box grej .. Jag skulle inte rekommendera en Synology till farsan .. men en Drobo skulle jag lätt rekommendera ..

De flesta NAS är ju sådana att om du önskar utöka din nas med mer utrymme så får du ofta formatera om allt ... alltså detta inenbär att du måste kopiera över all din information på nasen på olika medier ... därefter stoppa in den nya disken och sedan formatera om / bygga om hela raiden ....

med thin provisioning så slipper man ju detta genom att Drobon virtuellt är 18 TB och allt eftersom det verkliga utrymmet krymper så är det bara att addera en disk . man behöver göra något mer än att stoppa in disken ..

Vi har e-sata backup på arbetet ihop med en NAS och hemma skulle jag aldrig i mitt liv välja något annat än en Drobo ..

Summa summarum så är svaret egentligen rätt enkelt .

Jag vill inte jobba för att kunna jobba ...

jag önskar inget meck och trix och fix ... det är därför jag valde os x och det är därför jag valde drobo ...

Det underbara med Drobo är ju att den enda som händer är att om det börjar bli utrymmes brist av det physiska lagringsytrymmet så mailar drobon mig och ber mig fixa en ny HDD på vägen hem ... och även om en disks skulle gå sönder så mailar den mig att köpa en ny ...

Senast redigerat 2012-03-22 09:34
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-22 13:07
Ursprungligen av gotfredsen:

- flytta din discpack till en annan drobo och behåll datan (grymt coolt - många som inte vet om) - > eller långtidsarkivera din discpack .. alltså ryck ur alla discar i drobon och lägg undan dom ... stoppa in nya discar och kör på ... skulle en riktig olycka vara frame kan du ta fram din gammla pack med discar och stoppa in i drobon och all datan är precis som den var då du arkivera packen - vet faktist inte om det finns någon raid på markanden som klarar detta förutom Drobon ..

Det här kan unRAID också! Men då snackar vi helt andra nivåer av "användarvänlighet", både vad gäller hårdvara och mjukvara...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-21 16:50

Enkelheten är fördelen.
90MB/s skulle jag dock inte klaga på... Har haft Drobon i över ett år dock. De andra portarna har jag ingen nytta av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 17:06
Ursprungligen av kainen:

Enkelheten är fördelen.
90MB/s skulle jag dock inte klaga på... Har haft Drobon i över ett år dock. De andra portarna har jag ingen nytta av.

Fast Synology'n var inte direkt svår att installera.

1. Installera deras "assistent"
2. Installera senaste NAS OS:et
3. Följ en "wizard" i vad du vill göra med enheten via ett webfönster (mycket imponerande GUI för att köras genom en web-klient!)
4. Börja nyttja NAS:en.

Det är bara intressant att veta. Jag var sjukt sugen på Drobo tidigare men kunde inte hitta några fördelar med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 10:32

Okej, men alltså, allt du beskriver ovan - bortsätt från att jag behöver skruva fast min diskar i dess slädar - låter exakt som en Synology.

- direkt expansion är inget problem om man läser på pappret, SHR volymer kan expanderas utan formatering. Detta är tom mer flexiblet potentiellt än den virtuella storleken Drobo kräver att man ställer in tror jag.
- mixade hdd storlekar är inte direkt rekommenderat av någon tillverkare.
- hot spare kan du ställa in om du så vill, virtual hot spare vet jag inte vad det är.
- Att kunna flytta din discpack till en annan drobo och behålla datan låter bra. Det tror jag fungerar med Synologyn också.

Citat:

You can put the harddisks into another DiskStation of the same type and continue to work. A little part of the DiskStation firmware is wirtten to the flash memory of your DS, so you have to prepare the second DS by installing the same firmware to the second DS with another temporary harddisk.

Automatiska skyddslager för data, smarta volymer och när en NAS "konstant analyserar all data för att hitta fel" vet jag inte vad det är.

Don't take me the wrong way - jag är en person som ogillar fula "datalösningar". Det är anledningen jag valt att köra OSX som mitt operativsystem både hemma och på jobbet. Jag blev bara totalt avskräckt av Drobo'n dåliga prestanda och relativt höga prislapp.

men nu slår du ju huvudet på spiken iom detta

Citat:

You can put the harddisks into another DiskStation of the same type and continue to work. A little part of the DiskStation firmware is wirtten to the flash memory of your DS, so you have to prepare the second DS by installing the same firmware to the second DS with another temporary harddisk.

precis som det står så måste man "prepare the secund DS" alltså förbereda ...
det är det jag menar att man inte behöver med Drobo .. det är bara att flytta .. inga extra steg. ingen isntallation av någon firmwire på den andra enheten .. bara att rycka ut och stoppa in i den andra drobon ..

titta på den här pdf :en http://www.drobo.com/downloads/products/TS-0068-00_migrating_drobofs_to_droboprofs.pdf

det är precis sådant här jag pratar om alltså mecket och trixet försvinner ..

precis som med en skrivare .. i Windows får man ofta mecka med drivrutiner ...
i os x behöver man bara koppla in skrivaren ..

nu säger jag ju inte på något sätt att det är svårt att trixa med drivrutiner .. men det är ändå ett moment ...

kainen förenklar det med ordet : Drobo = enkelhet ... något som är värt mycket för mig ...

som jag skrev så tampas jag dagligen med olika NAS och Raid lösningar och nu med ett dygn med Drobon privat
så kommer jag inte kunna tänka mig något annat privat .. dock säger jag inte på några sätt att detta är ett höghastighets raid för tunga video produktioner ... då får man nog titta på Drobo B1200i eller något annat ..

angående det du skrev om att Drobo kräver virtuel storlek så stämmer det inte på FS ..

För det finns inget att ställa in .. allt är automatiserat ..

Dock på Pro modelerna kan man sätta upp virtuella volumer dock ..det är dock inte samma som shares ...

Fast även där sköter drobon det själv om det skulle behövas ...

men oavset .. det är inte dessa saker som gör att jag skaffat en drobo eller varför jag skaffat en mac ... jag tycker dock att jämförelserna är skrämmande lika ...

För mig är en Diskstation = PC ... Drobo = Mac.. det handlar inte om vad man kan göra .. utan hur man gör det ... enkelheten ...

det exempel med att kunna flytta en discpack var dock ett lyssande exempel som vissade min poäng ..

sedan skrev du att hot spare kan man ställa in ... men det är också exakt det jag menar att
virtual hot spare = något bra .. vanlig hot spare = dåligare i jämförelse

Citat:

Virtual Hot Spare utilizes all drives at all time with no drives sitting idle waiting for one to fail. With some traditional RAID systems, a drive can be marked as a 'hot spare,' waiting on standby for a drive failure and taking up a valuable drive bay.

Senast redigerat 2012-03-22 12:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 13:25

Intressant. Har någon läst något om varför de presterar så fruktansvärt slött jämte konkurrenterna? Ett stort plus för deras disk-hantering men om den tar 1 minut eller 5 minuter att installera tror jag 3X snabbare prestanda efter installationen låter roligare i min värld men jag förstår grejen.

Deras "high-end" serie är helt stört dyra verkar det som. Det beror lite på vad man vill göra men sist vi kollade på larging för jobbet var de i en helt annan ballbark.

Dock låter vissa funktioner trevliga. Virtual Hot Spare, byte av discpack m.m låter mycket intressant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-22 18:08

Jag använder min Drobo mest till att titta på streamad film. Och vilken hastighet/prestanda den har spelar ingen roll för mej, så länge den klarar det utan hack (den klarar lätt minst tre PLEXutrustade datorer samtidigt). Så högre filöverföring är för mej rätt ointressant.
Visst är den dyr, men man kan hitta billigare PC än Mac också....
Och flytten mellan två olika Drobo's har jag genomfört, gick galant.
På Synology står det ju "of the same type", vad nu det innebär. För mej var det helt klart olika typer av Drobo's (en 4bay desktop till en 8bay rackmounted).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 18:23

Bra att höra Kenjon!

Det beror också på lite vilka krav man har förstås. Jag har ganska mycket data som ska backas där hemma - körde c:a 900GB här om kvällen vilket Synology:n slukade fint. Att det skulle ta 3 ggr längre tid låter för mig trist men många features på Drobo:n låter väldigt intressanta. Helt klart värda att slänga ett öga på vid eventuella nyköp!

Tänkte bara rapportera att Drobon rullar på hur bra som helst ... i morgon skall jag slänga in ytterligare en 3 TB disk för extra redundancy

Hittade denna intressanta artikel om hur drobon fungerar lite djupare

The Drobo FS in-depth, Part 1: what it is, how it works

Det handlar om marknadsföring.

Som Ars Technica skriver lite ironiskt: "They have a fun marketing graphic showing how many more checkboxes BeyondRAID rates versus some common traditional RAID types, and we all know that more checkboxes makes for more awesomeness."

Tänkte lyfta tråden igen och berätta att jag till slut införskaffat en Cat5e flat kabel som nu går mellan min mini å Airport Express ...

Under lång tid trodde jag att det var fel på drobon och att minin av okänd anledning matade ut / tappade anslutningen till Drobon ... nu vet jag att det inte var Drobon det är fel på ...

Så ett litet tips: Om du / ni kör med Drobo FS och kör trådlöst och tappar anslutning då och då till din Drobo så är det förmodligen det trådlösa som orsakar det ...

nu med Kabel är allt rock solid ...

PS. Om de i butik säger till dig att en Cat5e på 15 meter inte funkar för Gigabit LAN så är det ren BS ... fungerar helt perfekt ... DS.

  • Avstängd
  • 2012-05-29 13:31

Jag har en 4bay FW800 Drobo för TimeMachine och den är lite slö vid normal användning men för TM spelar det ju ingen roll.

Har också en 5bay DroboFS för bilder, filmer mm, inte alls slö men inget fartvidunder.

Ingen gav några installationsproblem, max 10-15 minuter, och båda formaterade/konfigurerade för 16TB så det är bara till och byta till större HDD varefter dom kommer och man behöver/har råd. När den gränsen på 16TB överskrids(DroboFS) så skapas en ny volym automatiskt.

Hårdprovat bägge med att rycka en HDD under drift och sätta dit en annan... no problemo... blir bara lite slöare en stund medans den nya HDDn "installeras" samt att man får ett mail om det hela om man aktiverat den funktionen... och det har man ju.
DroboFS även provad att byta disk under skrivning... just works... (provade när den var ny och innan jag lagt för mycket på den ifall att )

Har haft Drobo FW800 sen 2008 och mixat med 4 olika stora och fabrikat från början och bytt dom mindre varefter... den bara tuffar på i sitt hörn.

Ljudnivån... tja, ingen är av det tysta slaget men FS:en är betydligt tystare i fläkten, beror rätt mycket på HDDna också, fast stör iaf inte mig som är halvdöv och alltid har musik strömmande

  • Avstängd
  • 2012-05-29 13:40

@Drakfot: Satt du och läste min medans jag skrev? ...hann ju knappt trycka på spara

1
Bevaka tråden