Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk går inte att låsa upp?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt idag efter en omstart så går det inte att logga in på den externa hårddisken (som jag använder som backup med TimeMachine). Efter att jag skrivit in (korrekt) lösen så står den bara och "tuggar", dvs. dialogrutan blir kvar på skärmen (se bifogad bild) och ingenting händer. Samma sak händer om jag försöker låsa upp den med Diskverktyg...

Någon som har en idé om vad jag kan göra? Hårddisken är en Lacie 500 GB, endast tre månader gammal. Den har inte krånglat tidigare och den låter inte mysko på något vis, har svårt att tro att den skulle ha kraschat. Tacksam för hjälp!

Ursprungligen av billyjam:

Plötsligt idag efter en omstart så går det inte att logga in på den externa hårddisken (som jag använder som backup med TimeMachine). Efter att jag skrivit in (korrekt) lösen så står den bara och "tuggar", dvs. dialogrutan blir kvar på skärmen (se bifogad bild) och ingenting händer. Samma sak händer om jag försöker låsa upp den med Diskverktyg...

Någon som har en idé om vad jag kan göra? Hårddisken är en Lacie 500 GB, endast tre månader gammal. Den har inte krånglat tidigare och den låter inte mysko på något vis, har svårt att tro att den skulle ha kraschat. Tacksam för hjälp! [ATTACH="CONFIG"]32593[/ATTACH]

Dum fråga kanske men är du säker på att du angett rätt lösenord? Ikonen i rutan är nämligen inte för Time Machine utan för File Vault...

  • Medlem
  • 2012-03-21 14:37
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Dum fråga kanske men är du säker på att du angett rätt lösenord? Ikonen i rutan är nämligen inte för Time Machine utan för File Vault...

Det är en Filé Vault-krypterad backup gjord med Time Machine.

Ja, det är rätt lösen. Skriver jag fel säger den ifrån (har testat).

Försöker jag kontrollera och/eller reparera disken med skivverktyg står det
Kunde inte undersöka /dev/disk3: Resource busy
Fel: Kontroll eller reparation av lagringssystemet misslyckades

Det går inte heller att omformatera den eftersom den är låst/krypterad. Ingen som har någon idé?

  • Medlem
  • 2012-03-21 21:00

Du borde kunna formatera den trots att den är krypterad. Har aldrig hört talas om att en krypteras disk inte ska gå att formatera.

Hur ska jag kunna formatera om den när den inte går att mounta på skrivbordet?

Ursprungligen av billyjam:

Hur ska jag kunna formatera om den när den inte går att mounta på skrivbordet?

Du formatterar den med programmet skivverktyg i verktygsprogrammappen.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

Tack! Jag kunde inte komma i kontakt med den med hjälp av Skivverktyg. När jag vaknade i morse gick den dock plötsligt att låsa upp precis som vanligt så jag tackar och hoppas att den fortsätter så. Skumt, men man ska inte klaga när det löser sig av sig självt. Tack för alla svar hur som helst!

Kanske det är Lacie:s undermåliga nätaggregat som spökar igen?

Dåligt nätagg gör att disken inte spinner upp i full fart vilket gör att den inte vill montera. Nytt kan du få om du felanmäler på Lacie:s hemsida.

1
Bevaka tråden