Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om IDGs artikel "Myten om den säkra Macen"?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Se Myten om den skra Macen - IDG.se

...hur relaterar ni till den artikeln? Själv kör jag en filscanning med ClamXav just nu men skulle gärna slippa göra det regelbundet i framtiden. Det har alltid varit skönt att slippa den overhead som varit relaterad till antivirusåtgärder (brukar i bland fundera på hur stor del av vår energiförbrukning som går åt att bara söka efter virus).

Mvh

/Anders

Jag slutade läsa svenska IDGs artiklar för flera år sedan. De kan ju inget...? Pinsamma artiklar som är rena maskinöversättningar av engelska sådana. Kanske halvintressant för nybörjare, men för det mesta finns där inget ens för dem.

För övrigt kan jag säga att jag inte scannat efter virus på någon Mac jag ägt, sedan åtta år tillbaka. Förstår inte vitsen då det inte finns några virus och chansen att få en trojan i burken är löjligt liten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 09:08

Jag söker igenom datorn med ClamXav när jag kommer ihåg det, brukar bli 1-2 gånger varje år. Det är inte för att jag är orolig, utan mer för som en koll att allt är ok. Min MBP delar nätverk med två Windows 7-maskiner, de är jag inte heller särskilt orolig för.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-21 09:09

Jag har inte haft vare sig virus etc eller virusskydd på mina Macar sedan 1989. Under tiden har jag använt sunt förnuft och säkra källor för mina program *och* dokument. Alltifrån hederliga Info-Mac till dagens MacUpdate. Och så skippar jag alla erbjudanden om att jag är den miljonte användaren på den ena och andra siten som kan vinna iPhone/iPad och hoppar inte på investerar-program via mail.

Jag hade inte ens antivirusprogram när jag körde Windows för många år sedan. Det tog bara kraft och var krångligt när den väl skulle skanna igenom hela datorn. Drabbades inte av något virus.
Skulle jag drabbas av något i framtiden får jag väl installera om datorn då och föra över mina filer som jag vet är säkra från backup. Fram tills dess lutar jag mig tillbaka och tar en öl eller god kopp kaffe.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-21 12:47

Har kört mac sedan min första dator 1992 och aldrig använd någon form att virusprogram och heller aldrig drabbats.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-21 15:05
Ursprungligen av Christer Holm:

En undran bara om du aldrig använd någon form att antivirusprogram (förmodar jag du menar) hur vet du då att du aldrig drabbats?
Många virus och trojaner är speciellt skrivna för att inte upptäckas.
Och om man drabbas kan det bli förödande effekter med stora värden som går upp i rök.

Och vad menas med säkra källor som nämns i tråden, när man gör domänkapningar titt som tätt.

Nä Bättre att förekomma än förekommas.

PS: Jag går personligen på hälsokontroller regelbundet och tandläkaren får också göra en koll då och då, och bilen med.

Ja, du... om jag har drabbats så har jag då inte märkt det... på 20 år...

Jag har jobbat med analysering av skadlig kod i över tolv år och även som risken är mindre för OSX så finns det idag hyfsat mycket skadlig kod. Det lär ju inte bli mindre när intresset för Mac ökar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 15:35
Ursprungligen av Christer Holm:

Vi ska givetvis inte skrämma upp folk i onödan men att förtiga och förneka verkligheten gör inte att den försvinner.

Och när Farmors alla e-brev och bilder på barnbarnen är borta och hon missat att ta backup, kanske hon blir väldigt ledsen.:'(

Naturligtvis är inte Mac immun mot skadlig mjukvara. Men den största risken för skador på Farmors mail och bilder är nog Farmor själv.

Därför anser jag att det är tio gånger viktigare att HA BACKUP än att skaffa antivirusprogramvara. Och med Time Machine kan till och med Farmor klara av det.

Det absolut viktigaste inköpet till den nya datorn är någon typ av extern hårddisk för backup. Och att den används.

Att köra utan antivirusprogramvara är OK. Att inte ha backup är Suicidal!

När jag skaffade Mac 2004 så sades det till mig, att nej, det finns inga virus idag, men Mac börjar bli populärt så det kommer snart. Åtta år senare finns det fortfarande inga virus. Det finns ett par trojaner och en liten handfull kod som kan vara skadlig om systemet inte är helt uppdaterat/man kör gammal OS X. Det är inte att förtiga verkligheten att säga att antivirusprogram för de allra flesta är helt onödigt. Det är snarare att berätta om verkligheten.

Snacket har gått i vågor sedan 90-talet. Glöm inte det. Klart man gäspar efter 20-30 år med attackhot varje kvartal :-D. Man somnar. När nästan alla dessa repetitiva uppblossande hotbilder kommer är initierade av "experter" som kränger mjukvara för skydd av dessa hot - så sover man djupt...djupt...djupt...
Klart att det kan komma...men tung statistik och låååång erfarenhet gör att man ägnar sig åt viktigare saker. Det KAN bli en jordbävning i Stockholm i år. Också.
Bara för att en sak upprepas varje kvartal i 20 år så betyder det inte att den är sann eller ens mera plausibel.

OM anledningen till att det inte finns virus till Mac för att Mac är så liten marknad är sann - då har vi fortfarande inget att frukta ty Macar är en droppe i datorhavet. OM anledningen är att det är svårare att knäcka OSX - vilket ÄR sant - så kan vi ju också känna oss trygga - så trygga man kan känna sig i den binära världen. Är båda dessa saker sanna - troligt - så...tja, varför ägna kraft, pengar och tanke åt skiten? Varför inte njuta av en burk utan bakgrundstuggande antivirusprogram som ska uppdateras varje vecka? Datorer ska startas om...vissa proffs-apps funkar illa med dessa daemons som ligger och jobbar hela tiden...spinnande hårddiskar trots att du inte rört burken på en timme...etc...etc Varför frivilligt hoppa på skittåget utan annan attack än ett par oseriösa tidningsartiklar var tredje månad? Why?
Varför har inte Apple tagit fram en antiviruslösning? Jo, det är unix vi snackar om. Unix.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 14:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför har inte Apple tagit fram en antiviruslösning?

Det har de. Fast lösningen är inte "in your face" så det är få som känner till det.

Inside Snow Leopard's hidden malware protection | Macworld
About file quarantine in Mac OS X v10.5 and v10.6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 22:58
Ursprungligen av Christer Holm:

Om du visste hur många timmar jag suttit med havererade mycket dyrbara RAID system som enligt leverantörerna inte kan haverera.

RAID är ju en tillgänglighets-lösning. Det kan aldrig ersätta en backup.

Det som är förbryllande för mig är att nästan alla PC-användare har virus-skydd men de flesta tar ingen backup alls.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-21 15:47

Suck! Stön! Pust! Ännu en virus-finns-visst-till-mac-men-jag-har-aldrig-fått-virus-i-mitt-windows-ändå-tråd!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-21 16:55

Ja då Christer Holm, du är ny här och har förmodligen inte sett och läst alla de trådar som avhandlar virus på Mac OS på 99. Och vad har du emot kattungar?

Ursprungligen av MatsOlov:

Ja då Christer Holm, du är ny här och har förmodligen inte sett och läst alla de trådar som avhandlar virus på Mac OS på 99. Och vad har du emot kattungar?

Men i det här fallet så gäller det ju en specifik artikel i IDG som TS hänvisar till.

  • Medlem
  • 2012-03-21 23:12

Jag har också haft Mac sedan 1987 och skulle bra gärna vilja veta vad du menar med "..när det inte fanns någon affärsmässig lönsamhet i den i slutet på 1990 talet." Jag har använt Appledatorer i kommersiellt syfte med god framgång under hela tiden, så det skulle vara mycket intressant att veta hur du resonerar...

Ursprungligen av Christer Holm:

Jag gillar kattungar var bara lite ironi typ något som inte bidrog på något sätt till diskussionen typ "virus-finns-visst-till-mac-men-jag-har-aldrig-fått-virus-i-mitt-windows-ändå-tråd!".

Ja jag är ny här men kört Mac sedan 1987 men fick skippa plattformen när det inte fanns någon affärsmässig lönsamhet i den i slutet på 1990 talet.

Och jag försöker alltid se saker och ting objektivt och utan förutfattade åsikter, men jag förstår också din åsikt för ibland kan det bli lite väl flummigt i vissa trådar. Jag hoppas jag kan bidra med lite tekniskt kunnande som jag fått under nästan 30 år i branschen, och att jag för det är saklig i debatten.

Och som sagt nivåer på säkerhet kan ju vara väldigt olika från från fall till fall. Skulle inte tro att Apple själva utsätter sig för risken att drabbas av virus utan kör nog alla möjliga rutiner för att upptäcka sådant i sina datorer, men detta kanske man inte basunerar ut överallt.

[ATTACH="CONFIG"]32607[/ATTACH]

  • Medlem
  • 2012-03-22 00:06

Visst är det så, men från mitt ekonomperspektiv fann jag det ganska märkligt formulerat. Att Apple inte tog marknadsandelar i samma hastighet i slutet av 90-talet som de gör idag, det kan jag däremot hålla fullt med om, om det egentligen var det du menade.

Ursprungligen av Christer Holm:

Mac var i princip bannlysta på många företag och är det fortfarande i stor utsträckning, tror inte jag behöver förklara tydligare.

Virus är så 1990, oavsett Win/Mac-plattform, att man ens orkar internet-kriga om det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-21 23:58

Till frågan då, om vad jag tycker om IDGs artikel ”myten om den säkra Macen”.

Tja, vad ska man säga? Skrämselrubriker skapar uppmärksamhet ligger nära tillhands.

Ungefär som kvällsblaskornas DU KAN VARA DÖDLIGT SJUK UTAN ATT VETA OM DET-löpsedlar som dyker upp i kvartalscykler.

Skräpjournalistik, med andra ord.

  • Medlem
  • 2012-03-22 00:09

Eller favoriten för ett femtontal år sedan. Någon "forskare" gick ut en sommar och sa att man behövde dricka minst fyra liter vatten om dagen för att inte torka ut. Ett par veckor senare kom en ny "forskare" och hävdade att om man drack uppemot fyra liter vatten om dagen regelbundet så kunde hjärnan svullna, med hjärnblödning och otrevliga explosioner innan för skallbenet som följd. Visst är det fantastiskt, hur uppenbart det blir när en del redaktioner har uppenbar nyhetstorka...

Ursprungligen av filuren:

Till frågan då, om vad jag tycker om IDGs artikel ”myten om den säkra Macen”.

Tja, vad ska man säga? Skrämselrubriker skapar uppmärksamhet ligger nära tillhands.

Ungefär som kvällsblaskornas DU KAN VARA DÖDLIGT SJUK UTAN ATT VETA OM DET-löpsedlar som dyker upp i kvartalscykler.

Skräpjournalistik, med andra ord.

Ursprungligen av filuren:

Till frågan då, om vad jag tycker om IDGs artikel ”myten om den säkra Macen”.

Tja, vad ska man säga? Skrämselrubriker skapar uppmärksamhet ligger nära tillhands.

Ungefär som kvällsblaskornas DU KAN VARA DÖDLIGT SJUK UTAN ATT VETA OM DET-löpsedlar som dyker upp i kvartalscykler.

Skräpjournalistik, med andra ord.

Precis. Det man inte får glömma är att det är extremt bra business att skrämma folk. Gäller såväl i IT-världen som annorstädes.

I övrigt kommenterar jag helst inte IDG-artiklar eftersom min medicinska expertkunskap säger mig att hjärnan ruttnar en liten aning varje gång man läser deras artiklar. Men om man får utgå från rubriken så verkar det vara samma skåpmat vi serverats dag ut och dag in senaste årtiondet. Någon som orkat sätta sig in i frågan på sistone - har det dykt upp något allvarligt som föranleder en ny artikel i ämnet, eller är det vår svenska skribent-hjärntrust som går på tomgång igen?

1
Bevaka tråden