Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första svenska testet av Nya iPad 4G

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har fått tillfälle att testa Nya iPad med Retina-skärm och stöd för 4G-nätverk. Här kommer våra tankar efter två dagar med den nya plattan!

Precis som med iPhone har Apple inte gjort några dramatiska förändringar i konceptet iPad. De få knappar som finns är kvar på samma platser, och utseendet har inte förändrats märkbart. Istället har de gett iPad en helt ny Retina-skärm, byggt in stöd för snabbare 4G-mobilnätverk, snabbare quad-core grafikprocessor och förbättrat kameran på baksidan.

Allting som var bra med iPad 2 är kvar, men förbättrat. Denna skrivelse kommer fokusera på skillnaden gentemot tidigare generationer.

Läs hela testet här: http://www.99.se/content.php?r=2799-Första-Svenska-testet-av-Nya-iPad

Senast redigerat 2012-03-19 13:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-18 06:45

Bra recension och bra bilder.

Det blir intressant och jämföra retinasdisplayen mot den på iPad 2, många kommer att bli överraskade när de ser skillnaden. För de som arbetar med foto och bild måste det vara rena julafton

Se till att komma hem nu så man får leka lite med nya plattan. Någon som vill ha en bättre begagnad iPad2?

  • Medlem
  • Norsjö
  • 2012-03-18 13:59
Ursprungligen av Björnström:

Se till att komma hem nu så man får leka lite med nya plattan. Någon som vill ha en bättre begagnad iPad2?

Ja, tack. Beror vad den kostar ...:) Klart Du ställde frågan, någon som VILL HA en bättre begagnad Ipad2 ....:) Jag måste ju börja med den eftersom jag inte haft någon förr ...

Ursprungligen av Björnström:

Se till att komma hem nu så man får leka lite med nya plattan. Någon som vill ha en bättre begagnad iPad2?

Ja, jag vill HA en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-18 15:35

Tack för recensionen, jag har inte bestämt mig om jag ska slå till eller inte. Är lite sugen, men osäker på om jag verkligen kommer att behöva den, har ju både MacBook Pro och iPhone 4.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-19 00:21

Jag har hört otroligt mycket på Twitter om värmen som denna iPad ska få på baksidan, allt från att man inte kommer tänka på det till att man bränner sig. Skulle vilja ha mer ingående test på detta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-19 10:26

Synd att det inte gick att kolla funktionen på 4G. Rykten säger att hårdvaran inte stödjer europeisk standard för 4G, fel frekvens.
Det skulle vara intressant att få reda på hur det ligger till med det.

Ursprungligen av lako001:

...Rykten säger att hårdvaran inte stödjer europeisk standard för 4G, fel frekvens...

Det är inte rykte, det är fakta. Den fungerar inte i europeiska 4G-nät.

Men den är ju snabbare på 3G än den gamla iPaden. Det räcker långt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-19 10:36

Trots det verkar det som många är köpsugna. Kommer 3:an vara så mycket bättre då?

Skärmen. Den har nya standarden. Äldre lågupplösta mobila manicker är nu obsoleta. Paradigmskifte genomförs nu.

Ursprungligen av lako001:

Trots det verkar det som många är köpsugna. Kommer 3:an vara så mycket bättre då?

Ursprungligen av lako001:

Trots det verkar det som många är köpsugna. Kommer 3:an vara så mycket bättre då?

Det är bara att titta på prestanda och skärm så fattar man att denna är mycket bättre än dom två tidigare.

Vaför skriver ni test av iPad 4G?? Den heter liksom inte iPad 4G och stöder inte ens 4G i Europa än, den heter iPad 3 helt enkelt? Och sen är inte detta det första svenska testet, mobil.se var flera dagar före er.

Ursprungligen av Stefan1968:

Det är bara att titta på prestanda och skärm så fattar man att denna är mycket bättre än dom två tidigare.

Vaför skriver ni test av iPad 4G?? Den heter liksom inte iPad 4G och stöder inte ens 4G i Europa än, den heter iPad 3 helt enkelt

Nja, den heter inte iPad 3, den heter faktiskt bara iPad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-19 16:21

Tack för recensionen. Jag kommer att skaffa mig min första iPad men det är inte fel heller att nöja sig med ett år gamla iPad2 som billigare variant för icke bilägare.

Icke bilägare?

Ursprungligen av afz663:

Tack för recensionen. Jag kommer att skaffa mig min första iPad men det är inte fel heller att nöja sig med ett år gamla iPad2 som billigare variant för icke bilägare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-19 17:45

Njaa, heter den inte 'The New iPad' ?

  • Medlem
  • 2012-03-19 19:22
Ursprungligen av mattiL:

Njaa, heter den inte 'The New iPad' ?

Jag förstår inte denna koppling en del gör.

jämför med detta
-Det är min nya bil.
-Så detta är din nya bil?
-Japp
-Varför heter den "nya bil"?
-Nej det är min nya bil.
-Ja men varför kallar du den det?
-Nya bil?
-Ja?
-För att det är min nya bil.
-Så den heter alltså "nya bil"?
-Nej
-Men du sa ju det
-OK, då kallar jag den bil
-Så den heter "bil"?
-Japp......

Ursprungligen av mattiL:

Njaa, heter den inte 'The New iPad' ?

Näe, den heter inte det. Det är bara hur de presenterar den. Den heter kort och gott iPad. Precis som Mac mini, MacBook Pro och MacBook Air:

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, den heter inte det. Det är bara hur de presenterar den. Den heter kort och gott iPad. Precis som Mac mini, MacBook Pro och MacBook Air:

Undra om det var därför det var en smiley där?

  • Medlem
  • 2012-03-19 21:21

Fy fan vad jag blev sugen på In-n-Out nu!

ipad3 har Bluetooth 4.0 som är en rejäl uppgradering av den stadarden.

Väldigt låg konsumtion av ström, automatisering, stabilare kopplingar.
tror vi kommer få se många tillbehör, allt från blodtrycksmanchetter till styrspakar osv
som använder detta. Ett headset kommer t ex med BT4.0 ha en passningstid på månader....

Billigt är det inte - men det är väl bara att "köpa läget"

Ursprungligen av adress@mac:

Billigt är det inte - men det är väl bara att "köpa läget"]

Samma pris som tvåan. Vilket i min mening med den nya bättre skärmen, samma batteritid, snabbare mobil uppkoppling och bättre kamera gör den väldigt prisvärd jämfört med allt skräp som Scamsung spottat fram den senaste tiden. Men mycket pengar, jo visst är det det.

Ursprungligen av Christer Holm:

Rubriken "Första svenska testet av Nya iPad 4G"

Borde ändras till Första svenska testet av Nya iPad 3G då 4G kompatibilitet inte existerar här.

I recensionen står också "Vi hade tyvärr ingen möjlighet att testa 4G nätverket vid testtillfället"
om det är ett svenskt test bör man väl inte ens prata om 4G detta kanske triggar en falsk köpsignal
för personer som inte är så tekniskt kunniga.

4G borde inte ens nämnas i detta sammanhang för svenskt vidkommande.
Blir kul och se om Apple tar bort 4G loggan eller blir dragna inför marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring.

Nja, den heter ju faktiskt antingen iPad xx GB WiFi alternativt iPad xx GB WiFi + 4G (eller vice versa). Och den HAR ju faktiskt 4G (eller LTE eller nåt). Det är bara att den inte är anpassad för europeiska frekvenser. Och Apple har ju tagit bort infon om 4G med svenska operatörer. De kan ju kalla den vad de vill - 3GS, 4G, 987G, iPad Super-Duper etc.

Edit: Apple har plockat bort 4G-symbolen på svenska och lagt in "Next generation wireless" istället: http://www.apple.com/se/ipad/#wireless

Ursprungligen av pmarriott:

Edit: Apple har plockat bort 4G-symbolen på svenska och lagt in "Next generation wireless" istället: Apple

Apple - Nya iPad - Nu med ultrasnabb trådlös anslutning.
fast de har kvar rubben om 4G och i texten står

Citat:

iPad med Wi-Fi + 4G kan ansluta till GSM/UMTS-nätverk i hela världen. Om du vill använda ett lokalt abonnemang när du är på resande fot behöver du bara sätta i ett lokalt SIM-kort.

Det här anser jag vara direkt vilseledande.
/m

Ursprungligen av martinator:

Apple - Nya iPad - Nu med ultrasnabb trådlös anslutning.
fast de har kvar rubben om 4G och i texten står

Det här anser jag vara direkt vilseledande.
/m

Jag ser inte vad som är vilseledande? Du kan ansluta till gsm och umts nät över hela världen. Till och med i USA

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-21 01:53

Jag gissar och hoppas att iPad2 kommer att gå ner i priset efter nyaste modellen. Men om man vill skaffa sig det nyaste, hur ska man leva med värme frågan som nämndes i artikeln?.

Ursprungligen av afz663:

Jag gissar och hoppas att iPad2 kommer att gå ner i priset efter nyaste modellen. Men om man vill skaffa sig det nyaste, hur ska man leva med värme frågan som nämndes i artikeln?.

Den är redan nersatt. Man satte ner den på Apple Store i samma ögonblick som man presenterade Nya iPad.
Det är säkert inga problem med värmen. Vi hade Antennagate på iPhone 4, stor uppståndelse kring ett icke-problem och nu kommer vi med all säkerhet att få ett Heatgate om Nya iPad, även det ett icke-problem.
Slutsats, vill du ha det senaste och bästa grafiken, köp Nya iPad. Vill du komma undan lite billigare och inte bryr dig om retina-skärmen och det andra som finns på den nya - köp en iPad 2.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är säkert inga problem med värmen. Vi hade Antennagate på iPhone 4, stor uppståndelse kring ett icke-problem och nu kommer vi med all säkerhet att få ett Heatgate om Nya iPad, även det ett icke-problem.

Jag kan intyga att min iPhone 4 har problem med täckning när jag håller telefonen på ett visst sätt och att mottagningen verkar vara generellt sämre än min Android-mobil. Därför håller jag inte med dig om att just "Antennagate" var ett icke-problem. Det speciella när det gäller Apple-produkter är ju att kunder/journalister/etc har högre förväntningar på företagets prylar och därför granskar dem in i minsta detalj för att hitta nåt att ifrågasätta. Förväntningarna på produkterna gör också att det blir ett större ramaskri när man väl lyckats hitta ett beteende som är lite under det förväntade. Det blir inte heller bättre av att medierna blossar upp problemen eftersom det skapar klick och annons-cash.

Vad gäller rapporterna om att nya iPad'en blir varmare så är jag mest nyfiken på vid vilka aktiviteter som den rapporterade hettan uppstår. Jag menar, det är ganska förväntat att hårdvaran/batteriet jobbar på rätt hårt vid benchmark-tester och spelande, men om apparaten blir lika varm vid vid vanligt läsande så känns det inte lika kul. Nåja, det ska bli spännande att se hur det ligger till på fredag.

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag kan intyga att min iPhone 4 har problem med täckning när jag håller telefonen på ett visst sätt och att mottagningen verkar vara generellt sämre än min Android-mobil. Därför håller jag inte med dig om att just "Antennagate" var ett icke-problem. Det speciella när det gäller Apple-produkter är ju att kunder/journalister/etc har högre förväntningar på företagets prylar och därför granskar dem in i minsta detalj för att hitta nåt att ifrågasätta. Förväntningarna på produkterna gör också att det blir ett större ramaskri när man väl lyckats hitta ett beteende som är lite under det förväntade. Det blir inte heller bättre av att medierna blossar upp problemen eftersom det skapar klick och annons-cash.

Vad gäller rapporterna om att nya iPad'en blir varmare så är jag mest nyfiken på vid vilka aktiviteter som den rapporterade hettan uppstår. Jag menar, det är ganska förväntat att hårdvaran/batteriet jobbar på rätt hårt vid benchmark-tester och spelande, men om apparaten blir lika varm vid vid vanligt läsande så känns det inte lika kul. Nåja, det ska bli spännande att se hur det ligger till på fredag.

Precis som att min Nokia tappade WiFi om jag höll den på ett visst sätt och min HTC tappade 3G om jag höll den på ett visst sätt. Förekommer på i stort sett alla telefoner. Min iPhone 4 kunde jag, om jag ville, fås att visa någon pinne sämre mottagning med dödsgreppet. Men upplevde jag några problem? Nej.

Bevaka tråden