Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycken av nya Apple TV (2012)

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Smet iväg till affären idag och plockade upp en Apple TV. Tänkte skriva ner lite intryck men jag drar inte samma sak som alla redan läst hundra gånger i recensionerna som finns ute på nätet.

Bakgrund
Jag har haft en Apple TV 2 som jag köpte på Apple Store i Geneve när den var ganska ny. Vid den tiden hade jag en Mac mini från 2006 som hade tjänat mig väl länge ihop med Front Row, men jag var väldigt nyfiken på om en Apple TV kunde ersätta den och minin kunde flyttas in i vardagsrummet. Det var ingen höjdare för mig vid den tidpunkten, så jag sålde den till en medlem här på forumet för ungefär ett år sedan. Körde vidare på Mac minin och var nöjd, men den började kännas lite gammal och när Lion kom orkade den ju förstås inte köra det systemet längre, så jag sålde den, återigen till en medlem på forumet. Ersatte den med en halvrisig MacBook som jag haft liggande och det fungerade också bra. Började köra Plex från och med Lion och var förhållandevis nöjd med det, fram till att datorn rasade ihop totalt i vintras. Sedan dess har jag inte haft någon HTPC alls, ekonomin tillät inte ett inköp av en ny Mac mini.

Nu har det då blivit dags för en Apple TV igen. Ett av de problem jag hade med ATV2 var att 720p från ATVn skalade upp väldigt dåligt på min 50" full HD. Mac minin såg MYCKET bättre ut, skarpa fina linjer. Men nya Apple TVn klarar ju 1080p - kanske skulle det bli bra nu?

Jag mindes inte hur extremt diminutiv en Apple TV ändå är. Nästan försvinnande liten! Förpackningen är väl ingen nyhet - minimalistisk och tight. Ingen skillnad här, du får din Apple TV, fjärrkontroll, strömkabel och några papper.

Kopplade in den och allt funkade bara direkt. Välj WLAN, knappa in lösenord, kolla igenom inställningarna, slå på Home Sharing - och vi är igång.

Och JA - nu ser det ut som det ska se ut! Skarpt och fint! Det har klagats lite varstans på det nya menysystemet, men jag tycker det ser bra ut - med vissa förbehåll. Jag skulle vilja kunna plocka bort de knappar längst ner jag inte använder. Är inte ett dugg intresserad av baseball, så den skulle jag gärna vilja gömma.

Har ännu inte haft tillfälle att testa någon film i 1080p och jag vet inte ens om de finns tillgängliga ännu i svenska iTunes store.

Har inte så mycket mer att tillägga, den fungerar hittills perfekt, står och lirar lite gammal klassisk svensk hiphop i bakgrunden medan jag skriver det här. Har lagt upp några bilder här också, tagna med min gamla iPhone 4 och jag är ingen bra fotograf, så klaga inte.

Har ni några frågor så ställ dem, eller berätta om era egna erfarenheter i tråden!

Senast redigerat 2012-03-16 18:14
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-16 18:47

Jag var ju då den som köpte Capemans "gamla" ATV2 och den lirar finfint här hemma fortfarande. Jag köpte faktiskt min andra ATV2 av en annan medlem på detta forum också, engalunda, så vi har bra omsättning på dem här

Personligen tror jag att jag kommer att vänta lite med inköp av ATV3 då jag inte har något material i 1080P, allt är i 720P, så än så länge ser jag inte att det är nödvändigt i just MIN setup.

Grattis Capeman, det ser fint ut där hemma

Måste säga att Apple TV är dubbelt så rolig nu när AirPlay finns...

Artikel: Första intrycken av nya Apple TV (2012)

Ursprungligen av Capeman:

Hoppsan, en första för mig. Kul och ändå skrev jag ju inget fantastiskt direkt.

Har precis packat upp min ATV3 och testat lite. Den blir mycket roligare med ett US iTunes konto, kan jag hyra nya filmer och tv serier. Hur får man fram undertexter? Finns i iTunes fast jag hittar dem inte i ATV3.

Bra att Apple har lagt till att man kan ha olika konton till film hyrning och home sharing. Jag har alltså ett US iTunes konto för film och tv serier och mitt vanliga svenska iTunes konto för resten (bildström, home sharing m.m)

AirVideo fungerar riktigt bra från min 4S. Därimot SVTPlay laggar lite och RealRacing2 var ospelbart i AirPlay. Sitter på en gammal AirPort extreme men ändå... Ser fram imot att testa med nya iPad.

Tanken är att jag ska ersätta min MacMini med XBMC som mediaspelare och köra ATV3 istället. Så ett jailbreak vore trevligt.

Senast redigerat 2012-03-16 22:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-16 22:31
Ursprungligen av andlin76:

Har precis packat upp min ATV3 och testat lite. Den blir mycket roligare med ett US iTunes konto, kan jag hyra nya filmer och tv serier. Hur får man fram undertexter? Finns i iTunes fast jag hittar dem inte i ATV3.

Bra att Apple har lagt till att man kan ha olika konton till film hyrning och home sharing. Jag har alltså ett US iTunes konto för film och tv serier och mitt vanliga svenska iTunes konto för resten (bildström, home sharing m.m)

AirVideo fungerar riktigt bra från min 4S. Därimot SVTPlay laggar lite och RealRacing2 var ospelbart i AirPlay. Sitter på en gammal AirPort extreme men ändå... Ser fram imot att testa med nya iPad.

Tanken är att jag ska ersätta min MacMini med XBMC som mediaspelare och köra ATV3 istället. Så ett jailbreak vore trevligt.

[ATTACH="CONFIG"]32516[/ATTACH]

Jag kör RealRacing med ATV2, iPad2 och iPhone 4s, inga problem.

Ursprungligen av kenjon:

Jag kör RealRacing med ATV2, iPad2 och iPhone 4s, inga problem.

Jag har testat lite men jag upplever det som att fördröjningen är för stor för att få samma spelkänsla som direkt på enheterna. Om det sen är nåt knas eller bara är så vet jag inte. Fördröjningen är inte stor, men tydlig nog för att det inte stämmer helt med den rattrörelse man gör och vad som sker på TV-n.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-20 11:39
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag har testat lite men jag upplever det som att fördröjningen är för stor för att få samma spelkänsla som direkt på enheterna. Om det sen är nåt knas eller bara är så vet jag inte. Fördröjningen är inte stor, men tydlig nog för att det inte stämmer helt med den rattrörelse man gör och vad som sker på TV-n.

Dr Tinnitus

Exakt samma uppfattning som jag fick när jag testade för ett bra tag sedan. Det skulle vara intressant att se ifall problemet helt försvann om man istället kör med AV-adaptern istället för AirPlay.

Ursprungligen av zinned:

Exakt samma uppfattning som jag fick när jag testade för ett bra tag sedan. Det skulle vara intressant att se ifall problemet helt försvann om man istället kör med AV-adaptern istället för AirPlay.

Jag har kört med AV-adaptern, HDMI ut alltså, och då var det i princip ingen fördröjning.

Dr Tinnitus.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-17 07:42
Ursprungligen av andlin76:

Har precis packat upp min ATV3 och testat lite. Den blir mycket roligare med ett US iTunes konto, kan jag hyra nya filmer och tv serier.

Räcker det med amerikanskt konto eller behöver man vpn också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-16 22:17

Håll inne mittenknappen så får du fram val för undertexter, kapitel, etc...om det finns i det mediat du spelar upp.

Ursprungligen av zinned:

Håll inne mittenknappen så får du fram val för undertexter, kapitel, etc...om det finns i det mediat du spelar upp.

Nope, händer inte ett smack mer än att lampan på ATV3 slocknar medan jag håller inne knappen. Texten borde finnas i filen då den dyker upp i iTunes.

Senast redigerat 2012-03-16 22:50
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-17 09:10

Det räcker med ett USkonto.

Artikel: Första intrycken av nya Apple TV (2012)

Ehm, inte jag som skapar dessa...

Ursprungligen av Capeman:

Ehm, inte jag som skapar dessa...

Hehe.. jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-18 15:39

Tack för recensionen! Jag kommer inte att köpa någon Apple TV förrän det garanterat finns filmer att hyra i svenska iTunes. Har väntat länge nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-18 15:50
Ursprungligen av Gnulia:

Tack för recensionen! Jag kommer inte att köpa någon Apple TV förrän det garanterat finns filmer att hyra i svenska iTunes. Har väntat länge nu.

Det finns många filmer att hyra i svenska iTunes Store, sedan ett tag tillbaka nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 08:26
Ursprungligen av zinned:

Det finns många filmer att hyra i svenska iTunes Store, sedan ett tag tillbaka nu.

Men inte många med svensk text. Och det är inte enkelt att bläddra igenom allt för att hitta någon udda som faktiskt har svensk text.

Så såg det ut för någon månad sedan. Har inte orkat titta sedan dess. Väck mig om det hänt något.

  • Medlem
  • 2012-03-18 13:12

Har aldrig haft en apple tv då jag aldrig riktigt sett behovet av den, bara ett otroligt "vill ha begär". Kan någon motivera mig varför jag ska skaffa mig en ATV? Jag har för nuvarande ett PS3 som jag använder som mediacenter.

Ursprungligen av axxe:

Har aldrig haft en apple tv då jag aldrig riktigt sett behovet av den, bara ett otroligt "vill ha begär". Kan någon motivera mig varför jag ska skaffa mig en ATV? Jag har för nuvarande ett PS3 som jag använder som mediacenter.

Airplay.

  • Medlem
  • 2012-03-18 14:14

Känns ungefär samma som det jag har nu, PS3 mediaserver där jag streamar ifrån mina datorer till PS3an. Det enda jag stör mig på är att när jag strömmar 720p och uppåt så laggar det, men det antar jag mer är min airports fel än PS3an.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-21 08:40

Jag använder själv min PS3 för att streama material jag redan har hemma. Den sväljer fler format och står ändå där. ATV används för allt det andra, hyra film, spela musik och AirPlay.

Alltså är det ATV2 eller ATV3 som gäller vad är "riktiga" namnet?

Bara Apple TV, precis som med iPad.

Nja, en PS3 har bara 802.11g, skulle tro att det kan lagga en del med streaming av 720p oavsett router då.

Sen säger jag också AirPlay.

Det är skönt att min förstärkare har dubbla ingångar så att jag kan köra både min nya och min gamla atv paralellt tills nya är jailbreakad och XBMC finns att tillgå!

  • Medlem
  • 2012-03-18 18:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är skönt att min förstärkare har dubbla ingångar så att jag kan köra både min nya och min gamla atv paralellt tills nya är jailbreakad och XBMC finns att tillgå!

"nya" atv har ju dubbla wifiantenner , märker du att det blir mindre lagg när du kör skärmspegling eller spel mot den?

Bevaka tråden