Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

få full bild

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-03-19 17:07

Hej jag skulle vilja fråga om det går att få full bild i plex .min tv är en 46" som är inställd på 16,9.

men jag får en svart kant runt filmen samma när jag statar min macmini på tv så fylls inte hela skärmen upp .vad jag vet så har jag inte haft så innan .

har senaste osx och senaste plex

Ursprungligen av swag:

Hej jag skulle vilja fråga om det går att få full bild i plex .min tv är en 46" som är inställd på 16,9.

men jag får en svart kant runt filmen samma när jag statar min macmini på tv så fylls inte hela skärmen upp .vad jag vet så har jag inte haft så innan .

har senaste osx och senaste plex

Det har inte med Plex att göra, utan snarare OSX. I Systeminställningar/Skärmar så ska du kunna ställa in "Overscan". Beroende på vilken Mac du har så ser det lite olika ut. De senaste årens Macar stödjer lite mer finlir, så i "Skärmar" så ska du en slider där du kan ställa in exakt rätt storlek.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-03-19 18:33

för trycker jag i överskanning så försvinner menyraden i osx och disken på skrivbordet .har inget reglage att dra i så bilden blir rätt

  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-03-19 18:30

hej har en äldre macmini .detta fel har kommit på senare tid sist jag hade igång macminin så va det ok men inte nu längre.

bildskärmsinställningarna står på 1080i
macmini 2ghz intel core 2 gb minne
men den lämnar en svart kant runt hela tvn.sen så blir ju filmerna inte heller full skärm i plex

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-19 20:35

Kör du med HDMI kabel?

Testa också att se om du har inställning på din TV som heter pixelmapping, testa isåfall o stänga av eller sätt på det.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-03-19 21:42

jag kör med hdmi kabel har en samsung 8005 serien vet ej om jag har detta får leta eller om någon vet om man har det på denna tv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-20 09:31

Man behöver ställa in såväl TV som dator.

På min TV så väljer jag mellan "Full" och "Dot by dot". Det är Dot by dot samt ingen overscan på datorn som gäller för att få finfin bild.

Bra läsning om detta
Hdmi och Mac Mini i hemmabion - IDG.se

  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-03-20 18:29

hej tackar men jag hittar inte dessa inställningar på min nya samsung 8005 .kanske någon som vet va ja ska ställa in det hän på tvn.som jag ser nu på tvn så står den på 16.9

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-20 20:08

Har inte samma Samsung som du, men du skall nog inte ha bildstorleken på TVn på 16:9, utan ”anpassa till skärm” eller liknande.
Prova utan Plex, dvs när du ser Finder osv, menyraden och hela skall ju synas.

Citat:

Från början står D8005 inställd på 16:9 vilket ger overscan. För bästa bild med pixelmappning från Blu-ray, mediaspelare, dator etc. växlar du med P-SIZE-knappen på fjärrkontrollen till läget ”Anpassa t. Bildskärm”.

-http://www.hembiobutiken.se/blogg.asp?id=86

Och med overscan avstängt så fyller bilden skärmenväl?

Senast redigerat 2012-03-20 21:16
  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-03-20 20:40

skumt detta mac os x fyller inte hela tv skärmen ser menyraden men den sträcker sej inte hela vägen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-21 11:53

Har du kollat/ändrat i TVn enligt inlägget ovan ditt (#9)?

1
Bevaka tråden