Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datasammanfogning i indesign

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Har ett problem med datasammanfogning i indesign. Har skapat ett original som är 60x100 mm. Öppnar ett nytt dokument där jag i mallen lägger min originalfil (bakgrund). Lägger in datapostena där dom skall vara samt att jag tillåter att mallobjekt åtsidosätts. Problemet är att när jag skapar sammanfogat dokument med alla poster så fortsätter det långt nedanför dokumentet. Jag vill ha ut 6 st /A4 (=ca67 A4) men i stället blir det 6 sidor bara med poster långt utanför A4:an. Behöver nog hjälp här.:tveksam:

Senast redigerat 2012-03-20 11:12

Hej
Eftersom du inte bifogar några skärmklipp så vet jag inte riktigt vad du har gjort och hur. Här bifogas iallafall ett enkelt exempel på adressetiketter på A4:or. Kolla så att layouten ryms på utskriften i önskat antal. Du behöver inte krångla med mallsidor etc utan väljer bara "Create merged document" och multiple records. OBS med multiple records (flera etiketter/ark) kan du bara ha en layout/dokument. Se bilder. Bild1 = en adressetikett på en A4. Bild 2 = det färdiga utskjutna resultatet. Antalet sidor kalkylerar InDesign automatiskt. Om överskjutande text skapas (text som inte ryms) varnar InDesign för detta. OBS Detta är ett enkelt exempel på variabel text. Variabla bilder blir genast lite krångligare och det står dessutom fel i hjälpen.

Stort tack! Mitt problem var att jag arbetade i mallen, vilket man i ofs borde kunna. Nu är det bara att printa;)

1
Bevaka tråden