Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

os x lion - mail server, något att ha?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har köpt mig en mac mini och ska köpa os x lion server och sedan använda minin som server i hemmet.

jag har ett domännamn och använder mig i dagsläget av vidarebefordring av mail till min gmail genom loopia.

sitter nu i tankarna om jag ska slänga upp en mail-server på minin med det inbyggda som finns där.

då till mina frågor.

är den något att ha? är det ens värt att använda sig av egen mail-server eller tar man sig vatten över huvudet då? är det svårt att konfigurerar? (enligt apple själva är det ju busenkelt )
och är det något jag borde tänka på innan jag ger mig in det här?

anledningen till att jag vill köra egen mailserver är egentligen endast för en sak
och det är att jag inte kan skicka från min "domännamns-mail" från iphonen.
kanske jag som gjort fel eller inte vet hur man ställer in, men nu så skickar den från min gmail om jag mailar från iphonen..
skickar jag från gmail-web eller från mail i os x så skickar den dock från min domännamns-mail (fick ändrat i inställningarna i mail och skriva den mailen istället för gmail och i gmail-web fick jag lägga till en ny mail att skicka ifrån, men vad vet jag. kanske har gjort det onödigt krångligt för mig eller gjort fel )

så kan väl säga att den här tråden är två saker i en.. för om någon har en lösning på det där så kanske inte mail server är så aktuellt längre

  • Medlem
  • 2012-03-19 21:29

Ställ in Googlemailen som imap, inte Googlemail, så fungerar det, i alla fall hjälpligt.

ok, lite osäker på hur man gör det (och var)
och vad menar du med "i alla fall hjälpligt"?

ska väl tillägga att jag kör google till iphone med "exchange", så att jag har både mail, kalender och adressbok i iphone från gmail/google.

såg nu att om jag kollar i settings i gmail så är imap "enabled", så om det var det du syfta på så verkar det ju inte funka ;p

  • Medlem
  • 2012-03-19 21:41

Ställ in gmail-kontot från början, men välj imap-konto, inte exchange eller gmail, när du väljer kontotyp.

Jag tycker gmail är ganska värdlöst på en massa sätt, men det är det jag har på jobbet så det är bara att bita ihop.

förlorar jag inte möjligheten med kalender och adressbok då?

eller kan jag lägga till exchange med bara adressbok och kalender och bocka ur mail kanske, och ha mail med imap..

  • Medlem
  • 2012-03-19 21:47

Jag har kalender och mail på det viset, minns inte om jag har satt up det flera gånger. Labba lite.

ok, får kolla på det
tack för hjälpen.

bara för att förtydliga det lite då jag är ganska trög..
är det så att jag då får välja mail-adress det skall skickas ifrån med imap?

och om någon har input angående os x lion server - mail server, så tar jag tacksamt emot det fortfarande.

Kör din egen domän via Google Apps istället så har du en bra stabil mail/kalender/kontakter m.m. utan att behöva tänka på att hårddisken rasar och all mail och data är borta. Eller strömmen går eller vad som nu kan hända, huset brinner ner..

ok, läst något om det. fatta inte riktigt hur man gjorde dock

men kosta inte det pengar också?

Upp till 10 användare = gratis.

Google Apps

kan man koppla på den på ett konto man redan har eller måste man skapa nytt?
tänkte så jag kan ha kvar adressboken och kalendern och bara göra om min gmail till google apps med min domän istället.

Det skapas nya, kopplade till din domän.
Det är ju bara att exportera grejerna och importera i nya kontot.

Inga konstigheter.

ok

verkar inte funka så bra för mig iaf.
får bara "Den här tjänsten är inte tillgänglig" från google accounts när jag går till min mail-adress som jag ställde in i google apps/loopia (mail.mindomän.nu)

1
Bevaka tråden