Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oönskade "besökare"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte från Comhems 25/10 Mbit till deras LAN 100/100 Mbit för inte så länge sedan. Jag har även en Airport Express, men jag märkte att den tog 50% av bredbandshastigheten. Hittade någonstans att det finns en inbyggd router i iMac (köpt i maj -09). Googlade och hittade ett ställe där det förklarades hur man skulle göra. Sagt och gjort fixade det lite snabbt, funkar klockrent. Men till min förvåning när jag öppnar Finder och ser i vänsterspalten, att jag delar mitt bredband med några fler...Ringer naturligtvis Comhem och kollar med dem. De ser inga andra som ska vara inne på min lina. Några av de som är "inne" använder Mac produkter. Har diskuterat detta med en arbetskamrat som säger att det kan vara något med den brandvägg som finns i Macen, att den ska vara öppen på nåt sätt. Har ingen aning om hur man åtgärdar detta. Någon som hört om detta förut och kan ge mig nåt bra tips.

Har iMac inbyggd router??!! Kan en Airport Express "ta" bredbandshastighet? Varför skulle användare du ser i Finder dela ditt bredband?

Vet inte om du har framtidens bredband men jag skaffade comhem 100/100 lan för 2 veckor sen och delar inte via imac utan kör sedvanlig router och jag hittar grannens MBP i finder tror de har med lanet i huset att göra eller något, för han är ju inte inne på mitt wifi eller privata lan.

Richard. Jag kollade upp namnet på en som var "inne", han var snäll och skrev sitt nätverksnamn, han bor inne i stan och jag bor på hisingen...?

Iller, vad menas med det?

Ursprungligen av wankantanka:

Iller, vad menas med det?

Att du kan dela Internet via din dator. Vilket du nu också gör.

Men istället för att kalla det router så heter det Internetdelning för gemene man då det finns i OSX, Windows, Linux etc etc.

Och datorerna som dyker upp i finder är maskiner i "comhem-nätverket". Visar bara att comhem är dåliga som inte separerar kunderna med virtuella LAN.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-19 18:51
Ursprungligen av wankantanka:

Iller, vad menas med det?

Mac OS X 10.5 Help: Dela din Internetanslutning

Ja du Zimmerman, jag trodde inte heller på det, men det funkar kanon. Hade för mig att jag läste nånstans att det fanns en inbyggd router. Som sagt googlade det och det funkar, gjort ett nätverk som jag använder till min iphone och ipad. Utan Airport express, den ligger i förådet nu.

Det är internetdelning TS talar om.
Finns i all OS i dagens läge.

Jaha - internetdelning :-D. Jo, det kör jag sedan länge på jobbet (allmänna wifi'n är usel i ett rum där).

Ursprungligen av illerG:

Det är internetdelning TS talar om.
Finns i all OS i dagens läge.

1
Bevaka tråden