Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF portfolio kan ej visas på iPads

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-03-18 12:37

hej
Jag har skapat pdf portfolios i adobe professionals. Dessa portfolios är bra då min kund snabbt kan få en överblick över olika områden. De kan välja ett område för att sedan i den undernivån klicka sig vidare bland olika produkter. Perfekt för säljaren som vill visa upp olika saker beroende på kund.

Nu har vi uttäckt att dessa ej funkar på ipads eller samsungs läsplatta.

Är det någon som har en smart lösning på detta?

Med vänlig hälsning, Anja

Senast redigerat 2012-03-18 19:32
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-18 13:59

Appen GoodReader påstår sig hantera PDF portfolios utan några storleksbegränsningar. 38kr kostar det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-18 14:53

Adobe Reader för iPad ska också klara av portfolios. Konstigt vore väl annars. Gratis.

  • Medlem
  • 2012-03-18 16:05

hej. nej varken goodreader eller acrobat reader på ipad klarar av att läsa pdf portfolio filer.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-18 16:10

Adobes iPad app säger sig

Citat:

Easily and efficiently access the widest range of PDF file types—including PDF Portfolios

...och du har inget val inne i Adobes program för att framställa sakerna på annorlunda sätt

inget "iPad mode", eller "Simplify levels" eller något sånt ?

Sedan vad är "adobe Professionals" för något?
Är du i ngt Acrobat-program? Eller var?

Behöver lite mer info om man skall kunna söka på Adobe com

Söker jag på "Professionals portfolio" får jag svar som rör sig kring Lightroom (fotografier) och jag tror inte det är det som du håller på med.

  • Medlem
  • 2012-03-18 18:53

hejsan, jag har inte provat att skapa nya versioner i portfolion, ska göra ett försök ikväll. Ska se om det finns val för ipad och liknande vid sparandet. återkommer.
Med vänlig hälsning, Anja

Vi som försöker hjälpa till uppskattar att du svarar på våra frågor.
Annars har vi svårt hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2012-03-20 08:46

hej igen

Det tar tid att felsöka, det vet vi alla. Ska försöka svara på frågorna.
Jag använder Adobe Acrobat 9 PRO version 9.5.0.
Det finns inga andra val att göra när man skapar eller sparar ner en acrobat portfolio pdf.

Förklaring av formatet: Denna typ av pdf är enkelt förklarat en liten samling med olika typer av format. Den kan t ex innehålla vanliga pdfer på flera sidor, samt jpg bilder, png bilder, enkelsidiga pdfer osv.

Vid öppning av en portfolio pdf i goodreader på ipad så visas bara en sida där det står att man ska ha acrobat 9 eller senare för att läsa den. Den innehåller då endast denna sida, går ej att bläddra vidare.

Samma som ovan när jag öppnar i BlufireReader på ipad.

När jag öppnar i Adobe Reader på ipaden så får jag upp den och kan öppna de olika pdf filerna men inte se jpg och png bilderna.

Presentationen av dessa filer (pdf, jpg etc) ser ej heller ut som den ska göra när man annars tittar på den på datorn med acrobat reader. Den fina presentationen där man t ex kan scrolla som en karusell liknande i itunes är borta, det syns bara en vanlig tråkig lista med filnamn som man kan trycka på. Fördelen med acrobat portfolio är just denna, att man snyggt kan presentera olika filer med en "multimedia" känsla..... ett gammalt ord men som inbegriper rörelse, snygg grafik. Man kan välja olika typer av visningsalternativ och anpassa bakgrundsfärger osv.

Är det någon som förstår vad jag menar och som har en lösning på detta?

tacksam för svar, ska försöka vara snabbare på att svara på ev följdfrågor denna gång /anja

På desktop-versionen av Acrobat / Adobe Reader används Flash för att visa presentationen, vilket ger visuella möjligheter som överstiger det som för närvarande låter sig göras på iPad.

Med andra ord, du kommer inte att kunna få en identisk återgivning utan får helt enkelt nöja dig med en enklare presentation.

  • Medlem
  • 2012-03-20 09:43

Finns det andra alternativ som snabbt kan göra nästan på samma sätt? Och som även finns till läsplattor från Samsung?

Det enkla svaret är "Nej". Du skulle visserligen kunna göra en helt vanlig webbsida, där alla aktuella filer länkas in, och givet att du håller koll på skillnaderna mellan de olika webbläsarna så kommer det att funka med alla enheter, men det är ju verkligen inte lika enkelt, långt, långt ifrån.

  • Medlem
  • 2012-03-21 07:51

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs läsplatta? Jag behöver paketera min kunds produkter visuellt på ett bra sätt så att de kananvända vid presentationer och säljmöten. Jag har vanliga pdfer och jpg grafik som jag behöver få ihop och prsentera snyggt.

Ursprungligen av Anja:

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs läsplatta? Jag behöver paketera min kunds produkter visuellt på ett bra sätt så att de kananvända vid presentationer och säljmöten. Jag har vanliga pdfer och jpg grafik som jag behöver få ihop och prsentera snyggt.

Det är två möjliga lösningar jag kan se:

1) Skapa en PDF som visuellt motsvarar dina önskemål och skapa sedan länkar till de dokument vars miniatyrer etc. visas i huvuddokumentet.

2) Skapa alltihop som en webbsida.

Tyvärr både sämre och svårare än en PDF-portfölj, men det är ett trist faktum att kompabilitet har tagit ett stort steg bakåt i och med att läsplattor och mobiler gjort sitt insteg på marknaden

Apple Keynote borde fixa biffen. Finns både till Mac & iPad.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Apple Keynote borde fixa biffen. Finns både till Mac & iPad.

Men den finns ju inte till Samsungs läsplatta, vilket var ett av kraven.

  • Medlem
  • 2012-03-21 15:58

Detta verkar krångligt. Får nog göra en variant där jag kombinerar mappstruktur med olika innehåll i tex jpg format. Ev anvädda dropbox så att kundens anställda med sina plattor kan nå allt utan att jag behöver uppdatera allt på var och en...

Är det någon som dock vet mer om Samsungs plattor så svara gärna.

1
Bevaka tråden