Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemdator från 80-talet?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja det må jag säga. Nu har det verkligen rensats i forumen! Jag kunde inte hitta något forum som passade för mitt inlägg annat än detta!
Och inte ens det passar...

Jag letar efter en persondator runt 1986.
Alltså inte att köpa, utan vad den hette. En kompis till mej hade en. Det var inte någon av de vanliga.
Commodore 64. Sinclair ZX Spectrum. Atari.
Nä. Det var något annat. Har för mej att den hade "sprites" som C64 hade men är väldigt osäker.

Ja du, det finns ju många att välja på. Inga fler detaljer?

Ursprungligen av the örjan:

Ja det må jag säga. Nu har det verkligen rensats i forumen! Jag kunde inte hitta något forum som passade för mitt inlägg annat än detta!
Och inte ens det passar...

Jag letar efter en persondator runt 1986.
Alltså inte att köpa, utan vad den hette. En kompis till mej hade en. Det var inte någon av de vanliga.
Commodore 64. Sinclair ZX Spectrum. Atari.
Nä. Det var något annat. Har för mej att den hade "sprites" som C64 hade men är väldigt osäker.

Spectravideo 318?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 01:14

Om vi snackar "hemdatorer". För det fanns så klart datorer från IBM som kostade skjortan...

Ursprungligen av Charles Xavier:

Spectravideo 318?

JAAAA!
Verkligen skickligt Xavier! Första försöket!
(Jag önskar jag hade ett pris...)

Ursprungligen av the örjan:

JAAAA!
Verkligen skickligt Xavier! Första försöket!
(Jag önskar jag hade ett pris...)

Hehe - Spectravideo 318 var min första dator och formade mig till den jag är idag. Eller nåt
Den blev sig dock inte riktigt lik efter att jag med hjälp av något luddiga beskrivningar försökte uppgradera RAMet till 32kB istf 16kB (om jag kommer ihåg rätt) med pappas 100MW lödkolv... (BTW så arbetar jag med elektronikutveckling idag).

Suck... det var tider det... (drömmer sig bort till en tid när datorer var nördigt och spännande)...

/Mikael
D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 01:13

Jag köpte min första dator 1980. Det var en Texas TI-99 4A. (Jag var nio år gammal.)
I övrigt fanns då på marknaden Sinclair ZX Spectrum. I Stockholm.

Så vitt jag minns.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-17 01:44

Abc-80?

ABC 80 hade inga sprites och var gammal redan 1986. Spectravideo låter mer troligt. Snålvattnet rann när man läste specarna innan släppet (inbygg joystick bland annat!) I verkliga livet var den ganska rutten. I synnerhet fröjdepinnen. Eller en Commodore 128? I princip en C64 med annat skal och snäppet mer minne. Eller kanske till och med en Vectrex med vektorgrafik? Inte sprites men väldigt "smooth".

Ursprungligen av johan_tanying:

Eller kanske till och med en Vectrex med vektorgrafik? Inte sprites men väldigt "smooth".

Ja grattis du också till priset som inte finns.
Var VECTREX verkligen en dator?
Var inte det ett dataspel? Som man kunde hyra på Pressbyrån samtidigt som en videobox och en Nötcreme?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-17 19:39

Vectrex var en spelkonsol med inbyggd skärm. Jag har haft en.

Ursprungligen av Mija:

Vectrex var en spelkonsol med inbyggd skärm. Jag har haft en.

Det absolut kultigaste med den var ju att det med varje spel medföljde en färgad plastskiva att sätta framför skärmen så att man fick FÄRG!

Ursprungligen av the örjan:

Det absolut kultigaste med den var ju att det med varje spel medföljde en färgad plastskiva att sätta framför skärmen så att man fick FÄRG!

http://www.99.se/99lounge/293889-hemdator-fran-80-talet.html#post2060569

Jaja! Jag såg just det..... Tänkte precis redigera mitt inlägg men du hann före. O:-)

Jag kan rapportera senare när jag har tagit min Amiga 500 till Åkersberga och haft nostalgiafton.
En polare där har disketter med Kickstart och spel.

(kommer nog att fastna med Swiv...)

Ursprungligen av the örjan:

Jag kan rapportera senare när jag har tagit min Amiga 500 till Åkersberga och haft nostalgiafton.
En polare där har disketter med Kickstart och spel.

(kommer nog att fastna med Swiv...)

Swiv 3D, en klassiker, välj helikopter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-17 19:42

Vectrex var grym, gick ofta att hyra, satte på typ OH-bilder eller vad det var på skärmen så det nästan blev färg.

Spectravideo var riktigt skräp, ok grafik på den tiden men den var usel, färgerna blödde över hela skärmen.
Head over Heels, favoritspelet, och det enda som såg någorlunda ok ut (se bild) (pga att det är typ enfärgat så inga färger kunde blöda).

Oavsett, Spectravideo var och är skräp, men lite nostalgisk blir man.
Länge leve Vic 20/C64/C128/Amiga etc..

[ATTACH="CONFIG"]32528[/ATTACH]

Spectravideo var ett tidigt standardförsök med sitt MSX; alla burkar skulle kunna köra samma program - precis som PC flera år senare.
Det blev en del datorer från japanska företag (SONY, panasonic) etc. Men här i sverige tog det sig aldrig.

Det var väl problemet med hemdatorerna, det blev aldrig några volymer, jag tror min favorit Jupiter Ace såldes i kanske 1000 ex här i Sverige - om ens det.
http://jupiter-ace.co.uk/

Ursprungligen av Goflorp:

Spectravideo var ett tidigt standardförsök med sitt MSX; alla burkar skulle kunna köra samma program - precis som PC flera år senare.
Det blev en del datorer från japanska företag (SONY, panasonic) etc. Men här i sverige tog det sig aldrig.

Det var väl problemet med hemdatorerna, det blev aldrig några volymer, jag tror min favorit Jupiter Ace såldes i kanske 1000 ex här i Sverige - om ens det.
Jupiter Ace Resource Site - Intro and Home page.

Yep, har för mig polarn hade en MSX Spectravideo 728 eller vad den hette.

Så här i efterhand är jag väldigt besviken på att jag hade en Sinclar ZX Spectrum!
Den var ju extremt udda med sina enknappskommandon och gummitangenter!
Det innebar dessutom att man inte kunde göra syntaxfel för då gick inte kommandot att skriva.
Samtidigt betydde ju det att när koden väl var skriven och man hade satt sitt lilla END på slutet, så fungerade den!
Tanken var att den skulle gå snabbt att programmera! Och det gjorde den väl också. 10 knapptryckningar i stället för 50.
Jaja, det lät väl bra då.

Men så här i efterhand har man ju insett nackdelarna:

Det dumma enknappssystemet gjorde ju att man aldrig lärde sig "skriva maskin". Så när Amigan och Atarin kom var man ju aslångsam på att skriva!
Dessutom gjorde ju systemet att man aldrig lärde sig att göra syntaxfel. Så att programmera en annan dator efter det var ju nästan hopplöst!

Thank you very much Spectrum!!

Senast redigerat 2012-03-17 22:51
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-18 10:53

I 1986 så kom väl Commodore Amiga, och den hade sprites, som C64.

Det är alldeles för många nivåer nu förtiden!:cool:
Det var mycket roligare när man kunde ha koll på allt.

1
Bevaka tråden