Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Play-kanalerna fungerar dåligt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-06 11:00

Bestämde mig för att testa Plex och installerade i helgen (så senaste versionen av server och klienter).
Streama .mkv, etc från servern -> macbook, android-telefon, android-platta både hemma och utifrån fungerar ypperligt.

Men ingen av play-kanalerna (svt-play, kanal 5, viaplay, tv play) fungerar bra.
Antingen fungerar de inte alls (tomma mappar/error) eller så blir det ryckigt (och dålig kvalite).
Youtube fungerar bra.

Servern ligger på en phenom 2 x4 955 med 4GB ram och 100Mbit uppkoppling.

Silverlight och flash är installerat och uppdaterat.

Någon med tips?

Har du kompabilitets checken för plugins ibockad under inställningar?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-06 12:47

Ja. Tror att det var efter det som jag kunde starta videon överhuvudtaget.

Kan minnas att jag själv har haft lite problem med plugins:en. Kör du Laika?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-06 14:32

Japp.

Ursprungligen av Json_81:

Japp.

Fungerade dom innan du uppgraderade till Laika?

Det har just släppts en ny PMS. Kolla om den hjälper dig på traven lite. Det är tyvärr så att PMS för Windows (som du verkar köra) har haft problem med vissa typer av pluginer. Mycket på grund av att arkitekturen sattes då Plex var Mac-only.
Jag vet att det jobbas på att få bort de värsta buggarna, och med lite tur så har det blivit några förbättringar för dig i den versionen som släpptes i helgen.

EDIT: Det är framförallt den här lilla fixen i PMS 0.9.5.3 som gör mig förhoppningsfull att det blir något bättre för dig:

Citat:

FIX: Various WebKit crashes on Windows.

Då du får en tom listning då du går in i en plugin så är det iaf troligt att WebKit kraschat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-06 15:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Fungerade dom innan du uppgraderade till Laika?

Har inte uppgraderat, det är första gången jag testar plex.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det har just släppts en ny PMS. Kolla om den hjälper dig på traven lite. Det är tyvärr så att PMS för Windows (som du verkar köra) har haft problem med vissa typer av pluginer. Mycket på grund av att arkitekturen sattes då Plex var Mac-only.
Jag vet att det jobbas på att få bort de värsta buggarna, och med lite tur så har det blivit några förbättringar för dig i den versionen som släpptes i helgen.

EDIT: Det är framförallt den här lilla fixen i PMS 0.9.5.3 som gör mig förhoppningsfull att det blir något bättre för dig:
Då du får en tom listning då du går in i en plugin så är det iaf troligt att WebKit kraschat.

Det är 0.9.5.3 jag har. Tom listning verkar inte vara ett problem längre efter jag ändrade kompabilitetskontrollen under advanced.
Får väl testa att köra servern på min macbook och se om det fungerar bättre.

Har planerat att skaffa en mac mini istället för nuvarande dator så fungerar det bättre i OS X kan det ju skynda på beslutet

Ursprungligen av Json_81:

Har planerat att skaffa en mac mini istället för nuvarande dator så fungerar det bättre i OS X kan det ju skynda på beslutet

Aha, så du har en PC?

Har för mig att de plugin:en inte fungerar på Windows. Om så är fallet borde stå på Plexapp.com

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-16 10:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Aha, så du har en PC?

Har för mig att de plugin:en inte fungerar på Windows. Om så är fallet borde stå på Plexapp.com

Så, nu har jag testat på min macbook istället.
Samtliga playkanaler står bara och laddar när man väljer ett klipp/program.
Headweb, apple trailers mm fungerar bra.

Ursprungligen av Json_81:

Så, nu har jag testat på min macbook istället.
Samtliga playkanaler står bara och laddar när man väljer ett klipp/program.
Headweb, apple trailers mm fungerar bra.

De svenska Play-kanaler jag testat (framförallt TV4 Play och SVT Play) är eftersatta och fungerar just så pass. En ny version av SVT Play än under utveckling av Tobias Hieta, men han håller på med så mycket annat att det går sakta framåt. Hans senaste beta testade jag för en vecka sedan och den fungerade inte optimalt. Han lovade att kolla på det så snart han kunde, du kan följa hans arbete här: https://github.com/tru/SVT-Play.bundle

TV4 Play vet jag inte om någon jobbar på just nu. Jag misstänker att TV4 stängt av deras gamla API nu. Jag får bara Fotbollskanalen att funka. Alla andra rapporterat tom mapp, och jag får en exception i TV4 Play-loggen:

Citat:

2012-03-16 11:50:54,399 (-4fa6b000) : CRITICAL (code:705) - Exception when calling function 'TV4Views' (most recent call last):
File "/Users/atrus/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/Framework.bundle/Contents/Resources/Versions/2/Python/Framework/code.py", line 698, in call_named_function
result = f(*args, **kwargs)
File "/Users/atrus/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/TV4 Play.bundle/Contents/Code/__init__.py", line 90, in TV4Views
program_id = HTML.ElementFromURL(url, errors='ignore', cacheTime=CACHE_INTERVAL_LONG).xpath('/html/body//div[@id="browser"]//ul[@class="breadcrumbs"]//li[last()]/h3/a')[0]
File "/Users/atrus/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/Framework.bundle/Contents/Resources/Versions/2/Python/Framework/bases.py", line 183, in <lambda>
_getitem_ = lambda x, y: x.__getitem__(y),
IndexError: list index out of range

Någon som är duktig på Python behöver se över koden ser det ut som.

Vad gäller de andra pluggarna så vet jag ej. Använder dom ej.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-16 13:11
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

De svenska Play-kanaler jag testat (framförallt TV4 Play och SVT Play) är eftersatta och fungerar just så pass.

TV4 Play vet jag inte om någon jobbar på just nu. Jag misstänker att TV4 stängt av deras gamla API nu. Jag får bara Fotbollskanalen att funka. Alla andra rapporterat tom mapp, och jag får en exception i TV4 Play-loggen:

Tack för svaret, då vet jag att jag inte ska lägga mer energi på att försöka få igång dem innan uppdateringar kommit.

Men kan de störa ut andra plugins?
Från min mac-klient får jag nu helt tomt channel directory och t ex video channels finns inte att välja längre.

Ursprungligen av Json_81:

Tack för svaret, då vet jag att jag inte ska lägga mer energi på att försöka få igång dem innan uppdateringar kommit.

Men kan de störa ut andra plugins?
Från min mac-klient får jag nu helt tomt channel directory och t ex video channels finns inte att välja längre.

Nej, om Channel Directory är tomt så har du antingen inte igång din PMS, eller så har din klient problem att kontakta din PMS. Nätverksstrul? Prova reboota datorn du har din PMS på, och likadant på din klientdator.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-16 17:00
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Nej, om Channel Directory är tomt så har du antingen inte igång din PMS, eller så har din klient problem att kontakta din PMS. Nätverksstrul? Prova reboota datorn du har din PMS på, och likadant på din klientdator.

Efter en omstart av både datorn med PMS och macbooken så hittade jag video channels igen, spelade upp en trailer från apple, efter den var klar och jag backade ut till "roten" igen så fanns inte video channels.

Jag vet inte om det är något som PMS inte gillar med mitt nätverk, men jag har aldrig haft några problem med vare sig spel, filöverföringar eller xbmc (eller plex för den delen, har kollat både film och tv-serier streamat från datorn med PMS till PMC på en annan dator).
Nätet består av 100MBit fiber -> Linksys E4200 -> trådat till datorn med PMS och trådlöst till macbooken.

Min plan är att byta mina två befintliga windows htpcs (ena är PSM server) och en WDTV mot en mac mini och 2-3 apple tv´s (om de nya går att jailbreaka för att nyttja plex/xbmc/liknande).
Pluginsen är egentligen inte viktiga för mig, men min sambo gillar att kolla playkanaler.

Men det verkar som att man skulle kunna lösa det genom att spela dem från hennes MBA -> apple tv -> tvn?

Ursprungligen av Json_81:

Så, nu har jag testat på min macbook istället.
Samtliga playkanaler står bara och laddar när man väljer ett klipp/program.
Headweb, apple trailers mm fungerar bra.

Men vart har du din server, på en MAC eller på en PC?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-16 13:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Men vart har du din server, på en MAC eller på en PC?

När jag testade det du citerade hade jag servern på min macbook.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-16 12:43

Testade lite mer.
Windows-server:
Kanal5 -> android telefon = bra bild, ljudet dog efter 5 sekunder.
Kanal5 -> android platta = fungerar.
Svt play -> android platta = bild och ljud ryckigt och spelas upp för fort
Tv4 play -> android platta = klienter flippar ur och kan sen inte spela något alls.

Channel directory är numera helt tomt när jag ansluter från min macbook.

Jag ger upp, plex (och/eller pluginsen) är på tok för buggiga att användas utöver spela från media-biblioteket.

Mycket underligt. Dock så bör din Plex Media Server.log, som finns på den maskinen som har PMS på sig, avslöja vad det är som händer. Kan du attacha den här direkt efter att du har dykt på problemet igen? Alltså, boota om, replikera problemet, och ladda upp loggen så ska jag ta en titt.

Ja, ett alternativ är ju förstås att hon har igång en PMS på din MBA, så kommer pluginerna dyka upp på Mac Minin också. Kanske enklaste lösningen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-03-17 21:35

Kom hem med en mac mini (mellanmodellen) och två apple tv idag
Ska rapportera hur det går och även kolla efter den där logfilen.

1
Bevaka tråden