Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt om kvällens iPad-event

Tråden skapades och har fått 208 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

E-som svenska Applestore plockat bort alla modeller utom 16GB så kan jag inte kolla upp priserna på övriga modeller. Någon som minns vad de ursprungligen kostade?

16 GB WiFi - 4 395,-
32 GB WiFi - 5 195,-
64 GB WiFi - 5 995,-
16 GB WiFi+3G - 5 595,-
32 GB WiFi+3G - 6 395,-
64 GB WiFi+3G - 7 195,-

EDIT: Damn så snabb du var keptang.

Ursprungligen av Capeman:

16 GB WiFi - 4 395,-
32 GB WiFi - 5 195,-
64 GB WiFi - 5 995,-
16 GB WiFi+3G - 5 595,-
32 GB WiFi+3G - 6 395,-
64 GB WiFi+3G - 7 195,-

EDIT: Damn så snabb du var keptang.

Indeed Skulle vara trevligt att få nya m 4G köpt från USA, borde bli billigare, men om den är specialgjord för AT&T resp. Verizon så kanske den inte funkar här...vojne vojne

Senast redigerat 2012-03-08 11:52
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-08 12:16
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Indeed Skulle vara trevligt att få nya m 4G köpt från USA, borde bli billigare, men om den är specialgjord för AT&T resp. Verizon så kanske den inte funkar här...vojne vojne

[ATTACH="CONFIG"]32331[/ATTACH]

LTE-versionen för AT&T borde väl vara den som fungerar här. Så var det ju på deras UMTS-modell, till skillnad från Verizon som kör CDMA.

Ursprungligen av zinned:

LTE-versionen för AT&T borde väl vara den som fungerar här. Så var det ju på deras UMTS-modell, till skillnad från Verizon som kör CDMA.

Så enkelt är det inte. Så vitt som jag förstår så är det olika frekvensband som spelar in här. Jämför med den andra operatören i usa som kör wcmda men på ett annat frekvensband. Inte fungerar iPhone för dem trots att det är rätt teknik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-08 17:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Så enkelt är det inte. Så vitt som jag förstår så är det olika frekvensband som spelar in här. Jämför med den andra operatören i usa som kör wcmda men på ett annat frekvensband. Inte fungerar iPhone för dem trots att det är rätt teknik

Visst är det olika frekvensband, UMTS kör på ett och CDMA på ett. Det var därför jag skrev som jag gjorde ovan, att Verizon har en modell av telefonen och AT&T en annan. Dock verkar det som att LTE skiljer sig ännu mer än 3G (UMTS/CDMA), ännu fler spridda frekvensband.

Ursprungligen av zinned:

Visst är det olika frekvensband, UMTS kör på ett och CDMA på ett. Det var därför jag skrev som jag gjorde ovan, att Verizon har en modell av telefonen och AT&T en annan. Dock verkar det som att LTE skiljer sig ännu mer än 3G (UMTS/CDMA), ännu fler spridda frekvensband.

Alltså, nu tänkte jag snarare på T-Mobile och AT&T som bägge kör GSM och UMTS men T-Mobile kör UMTS på ett frekvensband som de nästan är ensamma om i hela världen. Vilket ger problem:)

Det innebär att det går inte att köra Iphone på T-Mobiles nätverk trots att T-Mobile kör "samma" UMTS som resten av världen (och som AT&T)

Så vitt som jag vet så kör Verizon och AT&T båda på samma frekvensband (850 MHz och 1900 MHz). Det är inte frekvensspektrat som skiljer Verizon och AT&T eftersom andra operatörer i andra länder kör UMTS på det frekvensband som Verizon använder.

Håller med om att inget är sig likt utan Jobs.

Sjuukt imponerad av iPhoto för iPad... ser väldigt snyggt ut. Har längtat efter detta!

Håller med om att inget är sig likt utan Jobs.

Sjuukt imponerad av iPhoto för iPad... ser väldigt snyggt ut. Har längtat efter detta!

Jo, hade jag en iPad skulle jag defintivt köpa det...jag köper det nog till min iPhone4 förresten...men jag kommer nog aldrig att använda det...egentligen :-D. Jag kör med Photoshop och Aperture och jag behöver nog aldrig fixa med bilder i en iPad...skulle vara om dom bums ska upp på Twitter eller något...jag ser inte något flöde egentligen för min fotografering. Kan man tanka in bilder från extern kamera (SD-kort m.a.o.)?
Är det så att även denna nya iPad bara tar 4:3-bilder? Isåfall måste dom ju vara rubbade på Apple - fattar dom inte att detta är ett obsolet och fult/ofotografiskt format? Varför inte 3:2 som det ska vara? I don't get it. Helknäppt. Ett fint iPhoto i iPaden för att berabeta 4:3-bilder?

Ursprungligen av eddieroll:

Håller med om att inget är sig likt utan Jobs.

Sjuukt imponerad av iPhoto för iPad... ser väldigt snyggt ut. Har längtat efter detta!

Nu blir jag lack, varför går det inte att förhandboka ATV2 i svenska Apple Store?

Jag tycker inte Tim Cook är dålig - jag tycker faktsikt det är lite skönt att slippa Jobs alla "awesom" och "fantastic" - hans kryptohallelujah kan man säga :-D. Cook är coolare och han ser så otroligt snäll ut (vilket han knappast är med tanke på att han är boss för The Big Corp - man KAN inte vara snäll i hans stol). Hans skjorta utanför gillar jag också - det är ju i.o.f.s. helt ute och knappast vackert, men det är sött nördigt och allt är ju bättre än kostymnissarna (själv har jag aldrig kunnat stoppa ner en skjorta i byxorna och MÅSTE ha uppkavlade ärmar - vilket gjort att jag helt slutat med skjortor och använder bara t-shirts - 100% t-shirts - även innanför kavaj [begravning, rätten, andra få tillfällen]). Dom andra hakade på och lät skjortorna hänga - det gulliga var att det syns tydligt att dom vanligtvis går med dom nerstoppade (knölig nedre del) och måste ha dragit upp dom strax inna sceninträde :-D. Visst är det sött att några av värdldens mäktigaste män tramsar sig så - istället för att dra omkring och våldta hotellstäderskor, vårda sår från stärkta kragar och lägga ut 100 000 kr för en kostym. Grabbarna ÄR annorlunda. Annars hade dom ju inte varit där dom är - det var ju Jobs som satte dom där och han veritabelt hatade The Big Corporation Culture. Att Cook dessutom är öppet homosexuell är definitivt ett pluspoäng i min bok - bögar är bättre människor och det säger jag trots att jag är hetero :-D. Någon j-a fördom får man väl ha kvar? Nå - alla bögar jag känner (det är ett gäng vid det här laget - har med branchen att göra) är helt utan undantag exceptionella...eller i alla fall exentriska...nå, ingen är tråkig och ingen är småborgerlig och alla har definitivt mindre ryggsäck med fördomar än manliga hetero-genomsnittet. I like Tim.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 19:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker inte Tim Cook är dålig - jag tycker faktsikt det är lite skönt att slippa Jobs alla "awesom" och "fantastic" - hans kryptohallelujah kan man säga :-D. Cook är coolare och han ser så otroligt snäll ut (vilket han knappast är med tanke på att han är boss för The Big Corp - man KAN inte vara snäll i hans stol). Hans skjorta utanför gillar jag också - det är ju i.o.f.s. helt ute och knappast vackert, men det är sött nördigt och allt är ju bättre än kostymnissarna (själv har jag aldrig kunnat stoppa ner en skjorta i byxorna och MÅSTE ha uppkavlade ärmar - vilket gjort att jag helt slutat med skjortor och använder bara t-shirts - 100% t-shirts - även innanför kavaj [begravning, rätten, andra få tillfällen]). Dom andra hakade på och lät skjortorna hänga - det gulliga var att det syns tydligt att dom vanligtvis går med dom nerstoppade (knölig nedre del) och måste ha dragit upp dom strax inna sceninträde :-D. Visst är det sött att några av värdldens mäktigaste män tramsar sig så - istället för att dra omkring och våldta hotellstäderskor, vårda sår från stärkta kragar och lägga ut 100 000 kr för en kostym. Grabbarna ÄR annorlunda. Annars hade dom ju inte varit där dom är - det var ju Jobs som satte dom där och han veritabelt hatade The Big Corporation Culture. Att Cook dessutom är öppet homosexuell är definitivt ett pluspoäng i min bok - bögar är bättre människor och det säger jag trots att jag är hetero :-D. Någon j-a fördom får man väl ha kvar? Nå - alla bögar jag känner (det är ett gäng vid det här laget - har med branchen att göra) är helt utan undantag exceptionella...eller i alla fall exentriska...nå, ingen är tråkig och ingen är småborgerlig och alla har definitivt mindre ryggsäck med fördomar än manliga hetero-genomsnittet. I like Tim.

Kan hålla med dig till en viss del men stör mig ändå en del på vissa saker med Tim. Man får känslan av att han på nått sätt försöker leva sig in i Steve-rollen och kopiera mycket av sättet Steve betedde sig på scen. Kanske är det så han är, vad vet jag, jag känner inte personen i fråga, men utåt sätt - för det otränade ögat - blir det fel.

Sen gillar jag inte Tims otroligt lååånga konstpauser! Att ta pauser i sin presentation visar på att du har kontroll, vet vad du pratar om och låter det du säger jobba för dig istället för tvärt om. Men här blir det alldeles för mycket och för länge. Ibland kan man sitta och bara vänta och tänka för sig själv "men kom till skott nån gång!". Det var just detta som Steve gjorde så bra, han balanserade sina presentationer så väl och det är väl där man kan skilja en bra talare från en annan.

Kanske är det bara jag som saknar Steve eller så kanske det är precis som jag skrivit ovan, allt är relativt och upp till var och en..

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-09 06:33

Vad kostade billigaste versionen av iPad 2 när den släpptes?

Ursprungligen av AndyK:

Vad kostade billigaste versionen av iPad 2 när den släpptes?

4 395,-.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-09 09:22

Har den sänkts undan för undan, eller har den tagit ett hopp sen presentationen av den nya?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-09 10:46
Ursprungligen av AndyK:

Har den sänkts undan för undan, eller har den tagit ett hopp sen presentationen av den nya?

Priset på iPad 2 sänktes i samband med lanseringen av iPad 3 i onsdags.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-09 10:56

OK. Så den har legat fast i pris sedan den lanserades då?
Hade en liten diskussion med en kompis, som menade att de fallit i pris successivt.

Nej den har legat på samma pris hela tiden, till i förrgår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 22:15

Verkar som att iPad 3 har snabbare grafik.
Apple iPad 3 - OpenGL ES performance and system information

Ursprungligen av acke:

Verkar som att iPad 3 har snabbare grafik.
Apple iPad 3 - OpenGL ES performance and system information

Bör vara rätt mkt snabbare då den har quad core GPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-15 12:49
Ursprungligen av keptang:

Bör vara rätt mkt snabbare då den har quad core GPU.

Fast samtidigt måste den driva bra många fler pixlar.

Shit, viss skillnad i frame rates...

Ursprungligen av Capeman:

Shit, viss skillnad i frame rates...

Verkligen, fast när det gäller sådana tester är det mer synligt om de kan VISA skillnaden genom att tex köra en fps-demo av nåt spel eller en film än att stå o läsa av siffror direkt från skärmen. Framförallt med tanke på att man kan fiffla ganska mycket med siffror

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-16 13:20
Ursprungligen av Capeman:

Han är underbar den mannen, gillar han skarpt.

Ursprungligen av stile:

Han är underbar den mannen, gillar han skarpt.

Samma här. Ödmjuk och genuin, trots att han varit med och grundat ett av historiens största företag. Är säkert roligt att köa ihop med honom.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-16 14:32
Ursprungligen av stile:

Han är underbar den mannen, gillar han skarpt.

Diggar också att han står och köar som alla andra! Reagerade dock på att han sa att nya gadgets är det största i hans liv..
Och då står hans fru (som även gett honom 3 barn) bredvid honom och lyssnar..

Bevaka tråden