Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer härnäst..?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japp. Då har G5an kommit.
Vad händer härnäst på hårdvarusidan tror ni?

Powerbook G5?
iBook G4?
iMac G5?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 02:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Japp. Då har G5an kommit.
Vad händer härnäst på hårdvarusidan tror ni?

Powerbook G5?
iBook G4?
iMac G5?

Ge mig en ny Cube / liknande!

IRL-TV for the rest of us.

En klämma till iSight som man sätter fast den på glasögonen med. Sedan kopplar man förstås in firewire-kabeln till iPod 4G och spelar in sin vardag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 02:58
Citat:

Japp. Då har G5an kommit.
Vad händer härnäst på hårdvarusidan tror ni?

Powerbook G5?
iBook G4?
iMac G5?

Nu när Apple har släppt en 64-bitarsmaskin kommer de att vilja ha alla 64-bitarsprogram för Solaris, AIX, Linux och IRIX portade till Mac OS X. Naturligtvis kommer det en ny Xserve G5 också.

Ny mus,
Nytt tangentbord.
G5 i samtliga stationära inom 6-7månader.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-24 11:40

Förhoppningsvis kommer produktlinjen delas upp i G5 för proffslinjen och G4 för konsumentlinjen när Pantern släpps. G3 kommer att fasas ut helt.

Sen kommer förmodligen G4 att fasas ut helt även på konsumentsidan till förmån för G5 även där. Men först måste energiförbrukningen ner rejält innan man kan stoppa in den i bärbara och iMac. Batteritid och ljudlöshet kan man aldrig få för mycket av.

Jag tror vi kommer att se nya PB nästa mässa i januari.

En annan sak är att jag tycker mig se ett byte från vitt till svart i den grafiska profilen för G5. Kanske konsumentmaskinerna byter färg från vit till grå, och proffsserien blir rakt igenom metall.

Konsument=grå plast
Proffs=grå metall

Vi kanske kommer att få se en ny iPod med samma chassi som iSight.

Vad tror ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Japp. Då har G5an kommit.
Vad händer härnäst på hårdvarusidan tror ni?

Powerbook G5?
iBook G4?
iMac G5?

Skulle nog tro att G5:an letar sig in i Powerbook-serien rätt fort. Men jag är lite skeptisk till att G4:an skulle hamna i en iBook - om Apple nu vill slippa Motorola skulle jag tro mer på IBM:s kommande MojaveMP-chip (32-bits PPC med VMX och RapidIO). Det kan bli en tämligen trevlig processor, särskilt då den är planerad att börja på 1,6 GHz och då ändå bara förbrukar runt 10 W.

Sedan har vi ju en rätt intressant roadmap på den stationära sidan också. Det som verkar mer eller mindre klart är att IBM även i fortsättningen tänker utveckla persondatoranpassade PPC-varianter av Power-chippen, och givet IBM:s stora planer för Power-plattformen skulle det vara otroligt bra för Mac-plattformen. De chip som enligt ryktena är nästa på tur är PPC 980, som baseras på Power5:an. Eftersom Power5 tydligen ska ge fyra gånger mer prestanda per MHz än Power4:an kan PPC 980 komma att prestera rätt bra. Sedan pratas det också om PPC 990, som ska baseras på den kommande Power6:an, men om de planerna verkar inte lika mycket vara känt.

Ni som kan det här...
Hur väl lämpar sig G5-processorn för Pb:arna?

När är det realistiskt att vi får så en sådan uppgradering?

Suktar på en 15''

Citat:

Skrevs ursprungligen av Plisken
Ni som kan det här...
Hur väl lämpar sig G5-processorn för Pb:arna?

Mycket väl. G5:an har rätt låg effektutveckling vid lägre klockfrekvenser (t.ex. 19 W vid 1,2 GHz) så den skulle passa rätt bra i en PB.

Citat:

När är det realistiskt att vi får så en sådan uppgradering?

Beror på hur länge Apple arbetat med moderkorten för de nya PB:arna. G5-arkitekturen är rätt olik G4:ornas, och rimligast att anta är nog att Apple vill göra om moderkorten mer eller mindre från scratch. Men jag skulle gissa på att Apple har haft tillräcklig framförhållning för att kunna släppa något inom en överskådlig framtid (i vinter kanske?) - gapet kommer ju annars att bli nästan löjligt stort mellan Powerbook och Powermac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Förhoppningsvis kommer produktlinjen delas upp i G5 för proffslinjen och G4 för konsumentlinjen när Pantern släpps. G3 kommer att fasas ut helt.

Vad jag har förstått så är ju G5an billigare än G4an. Det borde väll betyda att G4an fasas ut så snabbt som möjligt, eller?

  • Medlem
  • 2003-06-24 14:39

Ny design på Apple-skärmarna borde ju vara på gång - det här ser ju lite knasigt ut:

nytt + gammalt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 15:05

Vaför inte visa världen hur en allt i ett handdator ska se ut.. med inbyggd mobil, digitalkamera, musik & video spelare...
:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Japp. Då har G5an kommit.
Vad händer härnäst på hårdvarusidan tror ni?

Powerbook G5?
iBook G4?
iMac G5?

iRivjärn G5
iDurkslag G5

osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 15:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Mycket väl. G5:an har rätt låg effektutveckling vid lägre klockfrekvenser (t.ex. 19 W vid 1,2 GHz) så den skulle passa rätt bra i en PB.

Beror på hur länge Apple arbetat med moderkorten för de nya PB:arna. G5-arkitekturen är rätt olik G4:ornas, och rimligast att anta är nog att Apple vill göra om moderkorten mer eller mindre från scratch. Men jag skulle gissa på att Apple har haft tillräcklig framförhållning för att kunna släppa något inom en överskådlig framtid (i vinter kanske?) - gapet kommer ju annars att bli nästan löjligt stort mellan Powerbook och Powermac.

Thanks man,
Det blir till att hacka på Pismon ett tag till alltså...:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Sedan har vi ju en rätt intressant roadmap på den stationära sidan också. Det som verkar mer eller mindre klart är att IBM även i fortsättningen tänker utveckla persondatoranpassade PPC-varianter av Power-chippen, och givet IBM:s stora planer för Power-plattformen skulle det vara otroligt bra för Mac-plattformen. De chip som enligt ryktena är nästa på tur är PPC 980, som baseras på Power5:an. Eftersom Power5 tydligen ska ge fyra gånger mer prestanda per MHz än Power4:an kan PPC 980 komma att prestera rätt bra. Sedan pratas det också om PPC 990, som ska baseras på den kommande Power6:an, men om de planerna verkar inte lika mycket vara känt.

Det är det som är så underbart med IBM jämnfört med Motorola, IBM satsar fullt ut på denna processor, inte bara för apples skull, men för att den nog egentligen var skapad för deras Blade servers när det kommer till kritan, att apple fick hyss om det kan vi ju bara vara tacksamma för

som sagt, IBM vill utveckla deras Blade servrar, och även desktopburkar med 970'n och linux är nog inte helt uteslutet, IBM har ju investerat miljardar i linux, men om det är för desktop eller server grejer vet man inte rikigt, förmodligen för deras servers...

trevligt hursomhelst..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Vad jag har förstått så är ju G5an billigare än G4an. Det borde väll betyda att G4an fasas ut så snabbt som möjligt, eller?

Inte nödvändigtvis, Apple har sagt att de fortsätter att samarbeta med Motorola som om inget hänt. Naturligtvis vill Apple använda det bästa de har, i allt, men allt har sin tur och tid. Jag tror inte vi får se någon ytterligare G5-produkt innan årsskiftet, möjligen en ny Xserve. Apple har också sagt att en Powerbook G5 inte är att vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 00:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
En annan sak är att jag tycker mig se ett byte från vitt till svart i den grafiska profilen för G5. Kanske konsumentmaskinerna byter färg från vit till grå, och proffsserien blir rakt igenom metall.

Konsument=grå plast
Proffs=grå metall

Vi kanske kommer att få se en ny iPod med samma chassi som iSight.

Vad tror ni?

Absolut! Det är ju helt i linje med smygövergången från vitt (Aqua) till faux-borstad metall i användargränssnittet. (Safari och nu senast Panther-findern)

Metall är ju grymt på hårdvaran men jag vet inte vad jag tycker om användargränssnittet ... antagligen är det bara för att M$' longhorn kommer att vara vit-blått och Apple vill ligga "steget före"

< möjligen en ny Xserve. >

Ja Xserve borde väll komma ganska snart tycker man.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 12:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Ja Xserve borde väll komma ganska snart tycker man.

Med tanke på de enormt stora kylflänsarna på G5:an så kommer det att krävas en del bändande för att få ner det i en xServe - antagligen får de gå upp till minst 2 units höjd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av arjoh
Med tanke på de enormt stora kylflänsarna på G5:an så kommer det att krävas en del bändande för att få ner det i en xServe - antagligen får de gå upp till minst 2 units höjd.

Knappast, du glömmer en viktig sak. Xserve behöver inte vara tyst. Att kylflänsarna i G5an är så stora beror på att de ville ha ner db till låga 35. Xserve ska stå i ett serverrum och behöver således inte vara så tyst.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-29 09:54

Logiskt borde de väl släppa Xserve G5 lagom tillsammans med Panther server. Få lär väl köpa en Xserve annat än för just server? Dessutom är det ju ingen större idé att köra Jaguar server på en G5:a, det ger väl inte så mycket prestandaökning, för Apple lär ju knappast sitta och fixa alla delar av Jaguar server så de går bra på G5:an när Panther är så nära.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 00:49

Det vore kul med OLED-display på iPoden, som Think Secret rapporterade om, tillsammans med möjligheten att koppla in isight till den och använda den som en liten smidig videokamera att ha med sig överallt.

eMac G5? ^_^

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Knappast, du glömmer en viktig sak. Xserve behöver inte vara tyst. Att kylflänsarna i G5an är så stora beror på att de ville ha ner db till låga 35. Xserve ska stå i ett serverrum och behöver således inte vara så tyst.

Enligt denna spec från IBM så drar G5 bara 42W effekt. En Athlon XP 3200+ (.13 micron) drar ca 68W, ungefär som en P4. Till AthlonXP finns det kylflänsar i Socket A format med 80mm fläkt specade till 20db ljunivå. Undrar varför Apple valt att göra kylflänsen till G5 så enormt stor?? Den borde ju kunnat göras MINDRE än de för AthlonXP/P4 och ändå ha väldigt lågvarviga/tysta fläktar. Å andra sidan sitter det inte nån fläkt på själva kylflänsen utan man låter chassimonteradefläktar dra luft genom jätteflänsen, ungefär på samma sätt som man gjorde på de första PII-datorerna från IBM o från Dell, bl a. Uppdelning med värmezoner i G5 är mer genomförd o utstuderad. Smart att Apple gett grafikkortet en egen kanal för luftning eftersom dagens GPU:er producerar mer värme än vissa CPU:er. Värmen från GPU:n vill man ju inte ha i närheten av CPU:ns kylare.

Undrar bara varför man satt nätdelen längst ner? Man kunde ju använt sig av en avancerad Silent ATX-nätdel av senaste modell med 12 cm lågvarvig fläkt placerad högst upp i lådan. Den suger ju ut uppvärmd luft ur lådan och sparar samtidigt utymme så att man kunde haft fler platser för 3.5"enheter i lådan.

PPC970 spec

Om den uppgivna effektförbrukningen i PPC970, 42W, stämmer idag (dokumentet är några månader) så fins det ju hopp om en PowerBook-variant av PPC970 - det måste inte till en kylfläns av mjölkpaketstorlek.

När IBM lyckas förfina PPC970s tillverkningsprocess från nuvarande 0.13µ till 0,11 eller 0.09 (?) så kommer processorn också bli mer lämpad för bärbara datorer. Kanske vid årets slut? Jag vill minnas att det stod om detta i samband med lanseringen förra veckan.

1
Bevaka tråden