Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mediaspelare tillsammans med Drobo, TV och wi-fi?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Hoppas jag ställer min fråga i rätt tråd... Jag vill ha någon form av mediaspelare och har rätt begränsade kunskaper om nät och hårdvara i allmänhet. Jag har en Drobo med en massa filmer på i diverse olika format. För tillfället kopplar jag min MacBookPro till TV:n för att se på film från Drobon eller från Headweb eller SVT Play eller liknande men skulle vilja kapa ledet "koppla MBP till TV:n" och bara komma åt Drobo-innehållet eller nätet (Headweb mm).
Har funderat både på Apple TV, PS3 och Popcorn hour men det är svårt att få klarhet i vilka grunkor som klarar vad. ATV tilltalar mig (såklart) men man måste väl jailbreaka den isf? Och går det att surfa på nätet med den? Kan tillägga att jag vill ha spelaren i ett skåp under tv:n (så den får inte bli för varm), koppla min blivande mediaspelare via wi-fi till Drobo mm och med lämplig sladd (HDMI?) till TV:n.

Jag vet det blev många frågor på samma gång men jag är inte heller så van att hänga i nätforum så jag hoppas på ert överseende!
Tacksam för all input ni kan tänkas ha!

Cyberchick

Måste bara säga att en PS3 är ganska usel för filmuppspelning av alla dess slag och det finns två skäl till det som jag ser det.

Streaming via DLNA fungerar ganska dåligt till PS3 efter min erfarenhet. Dels blir inte menysystemet (med metadata om filmerna) speciellt vackert, dels har jag haft mycket strul med hack i bilden när man stramar. Dessutom har PS3 bara 802.11g, vilket är en ganska långsam standard och som inte klarar material med hög uppläsning särskilt bra.

Som Blu-Ray och DVD-spelare är den inte heller bra då fläkten dånar något enormt och stör hela upplevelsen. Jag sålde min Blu-Ray-spelare för att använda PS3 som det, men jag ångrar det på grund av fläkten.

En ATV måste du som du säger jailbreaka för att kunna använda på det sättet du vill.

Tack för snabbt svar, Capeman! Då låter det som jag avfärdar PS3:an då... MEN kan jag "surfa på nätet" typ SVTPlaya och hyra film på Headweb med ATV? Och jag är lite fegis på det där med jailbreak, är det inte riskabelt att göra sånt...?

Jag jailbreakade aldrig min ATV2 när jag hade den, men särskilt riskabelt tror jag inte det är. SVTPlay ska man kunna komma åt som jag förstått det. Hur det är med HeadWeb vet jag inte. Vanlig surfning tror jag också ska gå att ordna.

Som du märker är jag inte speciellt kunnig inom det området.

Jag tror ärligt talat att någon annan mediaspelare skulle vara det smidigaste valet för dig. ATV är suveränt om man har all sin media i iTunes på en dator, eller vill använda en iPhone eller iPad med den, annars lite mindre suverän.

Har hört en del gott (men aldrig testat själv) om TViX mediaspelare. Boxee verkar också vara mycket bra.

Ah ok, tack igen! Jag har också hört lite bra om TViX, blev bara lite tveksam när jag såg att det var Android... Boxee känner jag inte till alls får googla lite på det och se vad jag hittar.

TViX skulle jag hålla mig borta från eftersom de verkar ha gått i konkurs: DviCo TVIX company R.I.P - MPC Club Community Board

Jag hade en TViX (inte en kakburk, utan en vanlig fyrkantig låda) för några år sen och den funkade bra, DViCO var ganska bra på att åtgärda buggar. Men när en nyare TViX lanserades verkade den äldre falla i glömska. Sådant är synd och det ledde till att jag sålde den i förtid.

Vet att det finns folk här som älskar sina Boxee-boxar och jag körde ett tag deras gränssnitt på min Mac mini som jag hade till TVn och tyckte det var mycket snyggt. Hade lite annat strul som inte är relaterat till dina frågor så jag bytte.

Nu har du lite att kolla upp så länge i alla fall.

Oj, hade ingen aning om att TViX var ute ur matchen, suddgummi. Hänt ganska nyligen eller?

Boxee box I think I like it... Det verkar onekligen vara ungefär vad jag söker och inte hur svindyrt som helst... Ska spana lite mer men just nu ser Boxxe box riktigt attraktiv ut. Trist med TViX för de verkade ha rätt schyssta prylar också. Tack snälla ni - vilket bra forum detta är!

We aim to please.

Xtreamer gör också mycket mejlutskick nu om deras nya modell Ultra2 (med eller utan inbyggd hårddisk) som skall klara "allt" minst lika bra som Boxee. Själv kör jag med en ett par år gammal Seagate Theater+. Funkar väl för det lilla jag begär av den, men är nog ingen höjdare för web (jag har aldrig kopplat in den till nätet, kör i princip bara lite barnfilm då och då från en lös hårddisk).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-16 01:13

I mountainlion kommer airplay till macen, då kan du sitta i soffan med MBP'n och skicka skärmbilden till ATV och kan då surfa eller titta på film eller vad som helst...

Boxee Box funkar galant, har Airplay också.

som svar på topic ...

Rekommenderar MacMini (nyare modell) med följande mjukvaror

Plex Mediacenter - Plex - A Complete Media Solution

Airserver - AirServer - Bring AirPlay and AirTunes to your Mac

Thats it ... sen kan du ju också införskaffa

iBeLight Ambilight & TellStick

1
Bevaka tråden