Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittshanterare anno 2012

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-15 21:47

Tänkte bara höra om någon här har några råd kring en typsnittshanterare anno 2012. Sitter nu med Fontcase och den har utvecklarna förstört med den senaste versionen, går inte att använda, var kanon förut men nu blir jag bara förbannad. Segt, ologiskt och sjukt mycket fulare än innan...

Är det någon som har några tips.

/F

Jag har nåt som heter Linotype Fontexplorer X. Måste ha fått det i nåt programpaket nån gång: FontExplorer® X - Professional font management software

Jag använder också Fontexplorer X, och är mycket nöjd med den.

Men gratisversionen har inte utvecklats eller uppdateras på flera år. Så förr eller senare kommer den att sluta fungera, och man blir tvungen att köpa Pro-versionen.

Hittar ingen nerladdning av gratisversionen på Linotypes hemsida, men hittade den hos Softpedia:
Linotype FontExplorer X 1.2.3 Build 833 Free - Softpedia

Kör på Fontexplorer X. Den bara är där, inget strul.
Jag minns Suitcase och nån annan innan dess med fasa. Sen Fontexplorer X släpptes har jag inte brytt mig om o leta efter nåt annat

Kör också gratisversionen av Fontexplorer X ända sen den släpptes. Nemas problemas. Men som Jesper skrev, snart blir man väl tvungen att hosta upp...

Ok, visste inte att det fanns gratisversion. Kör FontExplorer X Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 11:13

Fontexplorer x gratisversionen här också - det var väl snack om att den skulle sluta fungera för en tid sen, men den funkar utmärkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-19 11:22
Ursprungligen av wonko:

Fontexplorer x gratisversionen här också - det var väl snack om att den skulle sluta fungera för en tid sen, men den funkar utmärkt.

Jag kör Mountain Lion på en extern disk för att testa lite olika saker, där vill inte gratisversionen vara med längre. Men Font Explorer Pro fungerar utmärkt.

Ursprungligen av Konrad:

Jag kör Mountain Lion på en extern disk för att testa lite olika saker, där vill inte gratisversionen vara med längre. Men Font Explorer Pro fungerar utmärkt.

Bra att veta. Då får man väl förbereda sig på en utgift på 79 Euro till sommaren/hösten...

Men man får väl vara nöjd med att den gamla gratisversionen har klarat övergångarna till både 10.6 och 10.7 utan att sluta fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-19 12:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bra att veta. Då får man väl förbereda sig på en utgift på 79 Euro till sommaren/hösten...

Men man får väl vara nöjd med att den gamla gratisversionen har klarat övergångarna till både 10.6 och 10.7 utan att sluta fungera.

Jag har provat med Suitcase Fusion 3 också. Den ställde till med en ordentlig soppa bland typsnitten. Jag tycker nog att Font Explorer Pro fungerar bäst. Det ser ungefär likadant ut som på den gamla gratisversionen, fungerar likadant också. Men det kanske finns andra program som fungerar också. Jag har inte provat fler än de jag nämnt.

Vi kör också med FontExplorer Pro. Den funkar bra men Linotype kör med total tystnad a la Apple så det är lite frustrerande när man gör systembyten.

Just nu så funkar inte autoload av typsnitt ihop med CS6 och de säger inget om när deras plugins blir uppdaterade. Det finns väl även osäkerhet vad som gäller med Mountain Lion innan de sagt något officiellt.

1
Bevaka tråden