Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att digitala ljudet hänger sig.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-15 14:39

Jag har lite problem med de senaste releaserna av Plex.

När jag har tittat på någonting som har ljudformatet Dolby Digital eller DTS så måste jag starta om Plex för att få ljud igen.
Om jag däremot tittar på någonting som inte använder något av de digitala ljudformaten så behöver jag inte starta om Plex.

Tips på vad jag skall göra för att lösa detta?

Jag har samma problem. Det har strulat lite ibland även när det gäller VLC och EyeTV.
Min känsla är att programmet som kapar ljudet typ Plex eller VLC inte hinner släppa kapningen innan man går ur det.

Jag har inga välgrundade belägg för detta. Men det är så långt jag kommit i mina slutsatser just nu.

Tror tyvärr inte att det finns så mycket att göra mer än att använda en tidigare version. Om det kan vara någon tröst så är det känt av utvecklarna. Jag lade in en bug i Lighthouse (ärendehanteringssystemet för Plex) där Elan har ackat det problemet. Notera att det finns några olika problem relaterade till ljud i senaste (0.9.5.2) versionen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-16 07:06

Det tar 3 sekunder att starta om Plex och komma tillbaka till samma ställe så det är inget jätteproblem men irriterande. Köra en tidigare version är inte ett alternativ. Jag väntar på en fix istället och fortsätter köra på... tack för bekräftelsen om att det är en känd bug

Det är tråkig rackare det där. Ingen av vi testare har haft det problemet, så den buggen slank igenom helt obemärkt. Det verkar bara dyka upp för vissa personer, med bara vissa format OCH om man kör med en viss koppling mellan dator/TV/förstärkare. Den kommer lösas, men den är... tråkig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-16 22:37

För mig är det:
Alla filformat som har DD eller DTS.
Mini DVI-> HDMI till TVn samt Optiskt till förstärkare

Ursprungligen av kainen:

För mig är det:
Alla filformat som har DD eller DTS.
Mini DVI-> HDMI till TVn samt Optiskt till förstärkare

Vilken förstärkare kör du?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-17 07:18

Stärkare: NAD T742
TV: är en Sony KDL-W3000

Ursprungligen av kainen:

Stärkare: NAD T742
TV: är en Sony KDL-W3000

Kanon. Och vad händer ifall du ändrar "Audio Output Device" i Preferences/System/Audio från det defaultade till någon av de andra?
Det finns även en long-shot-grej du kan testa. Testa att ändra "Speaker Configuration" till 7.1 istälelt för 5.1 (elelr vad du nu har den inställd på. Den har nämligen visar sig påverka lite andra saker, så man vet aldrig.

Men som sagt, detta är ett problem som existerar för vissa, och vi har inte listat ut hur vi själva ska replikera det. Tyvärr.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-20 10:00

Jag skall prova ändra till 7.1, det har jag inte gjort. Finns det inte risk för att man tappar en del av ljudet då eftersom jag bara har 5.1?

I Audio output device har jag provat ändra... om jag ändrar till analog, då hänger sig inte ljudet. På resterande så hänger sig ljudet när man har tittat på ett avsnitt/en film av någonting med DD / DTS.

Ursprungligen av kainen:

Jag skall prova ändra till 7.1, det har jag inte gjort. Finns det inte risk för att man tappar en del av ljudet då eftersom jag bara har 5.1?

I Audio output device har jag provat ändra... om jag ändrar till analog, då hänger sig inte ljudet. På resterande så hänger sig ljudet när man har tittat på ett avsnitt/en film av någonting med DD / DTS.

Jag tror inte du tappar något då du ändrar till 7.1. Just den där inställningen är en kvarleva från Dharma, och den har hittills ställt till med mer problem än den gjort nytta. Jag är rätt säker att den inte tappar något ljud eftersom att då jag ändrar den till 2.0 så får jag fortfarande 5.1-ljud. Alltid värt ett försök iaf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-20 12:16

Aah... jag får försöka hur som helst och se om det fungerar... återkommer efter att jag provat ikväll

Hjälpen är mycket uppskattad!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-26 10:44

Nu har jag äntligen haft tid att prova detta efter en hektisk vecka.
Tyvärr så hjälper det inget att ställa om konfigurationen till 7.1.

Har själv samma problem som kainen har. Jag använder mig av 2010 Mac Mini och Denonstärkare. Hoppas på snarl lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-11 19:21

moi aussi.

mac mini 2011, ljud&bild via hdmi'n till en onkyo 606.

Ursprungligen av ivar:

moi aussi.

mac mini 2011, ljud&bild via hdmi'n till en onkyo 606.

Vad bra! Äntligen någon jag känner personligen som har problemet. Kanske ska ta och svänga förbi någon dag så jag får se problemet first hand?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-15 12:35

Jag bor i Täby om du har vägarna förbi... ser att du håller till i Sthlm.
Hjälper gärna till med felsökandet av detta problem för att få det löst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-15 16:28

Får buggen skapligt ofta, när man sett på något och sedan slår på nästa videoklipp.
Men nu har jag även ett videoklipp som plex alltid är argt på. Det fungerar inte alls, även om man startar om plex.
eller ja.. ljudet fungerar i en liten stund, sen pajjar det ur.

Alltid välkommen

Hej!
Jag är nybliven medlem här. Tänkte informera om att det finns en pre-release av nya plex klienten som för mig har fixat problemen med ljudet.
here

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-25 11:37
Ursprungligen av Sandhak:

Hej!
Jag är nybliven medlem här. Tänkte informera om att det finns en pre-release av nya plex klienten som för mig har fixat problemen med ljudet.
here

Måste prova denna ikväll!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 13:04

Väldigt mysko... den jag har nedladdad heter också 0.9.5.2 men är 3 MB större än den Sandhak länkade till (som också har versionsnummer 0.9.5.2).

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-25 15:10

Koden har väll optimerats sammtidigt som den har buggfixats.

Jag kör version (0.9.5.2-06ca164) just nu... om du har plex i ett fönster och sedan i Plex menyn väljer "about" så får du upp det kompletta versionsnumret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 15:29

Precis den jag kör också. Men det är nog inte samma som länkades till ovan, den har 0.9.5.2-e2e0d64

Elan läckte ut denna till några i det officiella forumet. Det är en test-version som innehåller ljudfixen. Så länge ni är medvetna om att andra saker som kan ha pajat så tycker jag ni som har problemet laddar hem den och testar. Kom ihåg att rapportera här om det löser problemet eller ej.
Ni andra gör klokast i att vänta. Det är med största sannolikhet bara ljudfixen i denna testversion.

Jag kanske gjorde fel som länkade till smyguppdateringen. Men tänkte att det var rätt tråd att göra det i. Jag har en macmini kopplad med hdmi till en onkyo förstärkare och det löste mina ljudproblem, har inte märkt av om det skapat några andra problem.

Ursprungligen av Sandhak:

Jag kanske gjorde fel som länkade till smyguppdateringen. Men tänkte att det var rätt tråd att göra det i. Jag har en macmini kopplad med hdmi till en onkyo förstärkare och det löste mina ljudproblem, har inte märkt av om det skapat några andra problem.

Ingen fara. Jag var dock själv osäker om dom läckt den medvetet så jag var tvungen att kolla upp det
Härligt att höra att fixen hjälper i din situation, jag meddelar detta vidare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-27 09:56

Jag har inte haft tid att prova detta ännu, kommer göra detta imorgon lördag

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-04-30 11:01

Jag kan också bekräfta att den där releasen fixade ljudbuggen!

1
Bevaka tråden