Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att köpa en mid 2010 MacBook pro 2.53 17" idag?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett erbjudande att köpa en ny MacBook enligt topic för 13500. Är den värd det? Alternativet är att köpa en dagensmodell med 15" och 2.2 GHz med högupplöst skärm för 17000. 17" har jag alrig ens tänkt på förut pga av priset :S

Edit Mid 2010 MacBook är det..

Svar NEJ

Vill du ha alla anledningar kan jag gladeligen rabla upp dem

Ursprungligen av gotfredsen:

Svar NEJ

Vill du ha alla anledningar kan jag gladeligen rabla upp dem

Ja, rabbla gärna.

Hur kan man säga så kategoriskt nej, när du inte ens vet hur den är konfigurerad? (t.ex minne och hårddisk)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, rabbla gärna.

Hur kan man säga så kategoriskt nej, när du inte ens vet hur den är konfigurerad? (t.ex minne och hårddisk)

ja det kan jag för jag har exakt den modellen och det spelar ingen roll om den har extra minne eller snabbare cpu ... (jag maxade för övrigt min modell vid köp med SSD och allt och jämfört med en 2012 modell så är skillnaderna stora ... vädligt stora på vädligt viktiga punkter ..)

1.
17 tummaren - mid 2010 har två grafikkort .. att byta mellan de olika grafikkorten så måste man logga ur ... på de nya modellerna sker detta automatiskt utan utloggning.

2. 17 tummaren - mid 2010 låter ibland värre en en XServer när den lätt som ett jetplan ... detta pga av att nvidia chipen blir extreemt extreemt varma vid spelande ... tex Sims 3 så får man köra med headset för att inte bli störd av fläktarna .. detta blir man dock inte på nyare modeller

3. 17 tummaren - mid 2010 är "bara " Core 2 Duo ... då får en Quad core om du köper en 2012 MacBook Pro 15 tummare idag
- har jämfört med en MacBook Pro i7 och det är en €#!% skillnad ..

4. Batteriet ... Köper du en äldre / begagnad bärbar Mac så har batteriet använts och dess cyckler är på sista refrängen .. jag skulle gissa på att en 2010 års modell har använts 600-800 cyckler och det är mkt snart dags att du måste byta ... och även om datorn har ståt oanvänd sedan 2010 så är batteri en färskvara och måste kanske ändå bytas ut ... kanske dock då inom 1 år om den varit oanvänd ...

5. Avsaknad av Thunderbolt ...

6. Sämmre batteri än nya modeller .. Apples har en nyare typ av batterier på nyare modeller som är bättre ...

7. mkt bättre grafikkretsar, bushastighet på nyare MacBook Pro men framför allt har nyare modeller 6Gb/sek SATA3 ...

8. Updpatering av Operativ Systemet .. Du vill säkert ha det senaste oeprativet och nästa operativ efter Montain Lion så skulle det inte förvåna mig om Apple säger att de inte längre kommer stödja Core2Duo å då kommer du definitivt inte bli så glad ...

Summa sumarum .. När du väll börjar spela på en MacBook Pro 17 mid 2010 ... så kommer upplevelsen bli allt annat än trevlig ... jämfört med samma spel på en ny MacBook Pro Core i7

Grafiken på min 2010 är hur grym som helst men alla grejer som man kan störa sig på eller som stör dig oavset om du vil ldet elelr inte inns inte längre på de senaste modellerna ...

Vi har färsk nya MacBook Pro 15 tummare på jobbet (Quad Core) och jag har en MacBook Pro 17 tummare 2010 hemma (Core2Duo) (MAXAD) ... och 15 tummarna är på jobbet är grymt mkt bättre ... på många många punkter ..

Ursprungligen av gotfredsen:

8. Updpatering av Operativ Systemet .. Du vill säkert ha det senaste oeprativet och nästa operativ efter Montain Lion så skulle det inte förvåna mig om Apple säger att de inte längre kommer stödja Core2Duo å då kommer du definitivt inte bli så glad ...

Bra punkter du tar upp, men just denna är jag ganska tveksam till. Om Apple håller sitt nya schema så kommer OS X 10.9 sommaren 2013. Det skulle betyda att datorer som bara är två och ett halvt år gamla inte längre skulle stödjas. Det tror jag inte riktigt på, de skulle vara för nya för ett sådant utspel.

Ursprungligen av gotfredsen:

ja det kan jag för jag har exakt den modellen
3. 17 tummaren - mid 2010 är "bara " Core 2 Duo

Om du har Core 2 Duo så har du inte exakt den modellen, för den har Core i5.

MacBook Pro "Core i5" 2.53 17" Mid-2010 Specs

Ursprungligen av gotfredsen:

4. Batteriet ... Köper du en äldre / begagnad bärbar Mac så har batteriet använts och dess cyckler är på sista refrängen .. jag skulle gissa på att en 2010 års modell har använts 600-800 cyckler och det är mkt snart dags att du måste byta ... och även om datorn har ståt oanvänd sedan 2010 så är batteri en färskvara och måste kanske ändå bytas ut ... kanske dock då inom 1 år om den varit oanvänd ...

Det tror jag inte på. Är den oanvänd, så tar inte batteriet slut inom ett år.

Har du någon källa till ett sådant påstående?

Ursprungligen av gotfredsen:

8. Updpatering av Operativ Systemet .. Du vill säkert ha det senaste oeprativet och nästa operativ efter Montain Lion så skulle det inte förvåna mig om Apple säger att de inte längre kommer stödja Core2Duo å då kommer du definitivt inte bli så glad ...

Eftersom det inte är en Core 2 Duo (se punkt 3), så lär den nog hålla ett par OSX-versioner till.

Och eftersom du tydligen har tagit fel på modell (du kanske jämför med 2009-modellen?), så tvivlar jag även på en del av argumenten i punkt 2, 6 och 7.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du har Core 2 Duo så har du inte exakt den modellen, för den har Core i5.

MacBook Pro "Core i5" 2.53 17" Mid-2010 Specs

Det tror jag inte på. Är den oanvänd, så tar inte batteriet slut inom ett år.

Har du någon källa till ett sådant påstående?

Eftersom det inte är en Core 2 Duo (se punkt 3), så lär den nog hålla ett par OSX-versioner till.

Och eftersom du tydligen har tagit fel på modell (du kanske jämför med 2009-modellen?), så tvivlar jag även på en del av argumenten i punkt 2, 6 och 7.

du har helt rätt .. det måste vara 2009 års modellen jag menar ...
så flera punkter jag räknade upp är för 2009 års modellen förutom några ...

2010 års model Core i5 är Dual Core ...

mina referens rammar för stor skillnad är skillnaden på en
Dual Core MAcBook Pro och en Quad Core MacBook Pro ..

men jag tycker fortfarande att personen i fråga skall välja en MacBook Pro av 2012 årgång ...

Ursprungligen av gotfredsen:

...mina referens rammar för stor skillnad är skillnaden på en Dual Core MAcBook Pro och en Quad Core MacBook Pro ..

Det är självklart skillnad mellan en dual-core och en quad-core.

Men din jämförelse är med en dual-core Core 2 Duo. Det är inte samma sak som en dual-core Core i5.

Så skillnaden är nog betydligt mindre än vad din referensram säger.

Du bemötte inte mitt batteri-argument...

Har du någon källa till påståendet att ett batteri som stått oanvänt tar slut inom ett år?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du bemötte inte mitt batteri-argument...

Har du någon källa till påståendet att ett batteri som stått oanvänt tar slut inom ett år?

jag sa inte tar slut .. jag sa att det bör byas ut om det ståt oanvänt en längre tid .. har det stod oanvänt i 2 år så är batteriet inte i bästa skick .. faktiskt risken att det är rent uselt ..

och har det använts de senaste två åren så är cyklerna på sista versen och bör då bytas pga av det

och ja vi bytte batteri på en äldre MacBook Pro där batteriet svälde upp ... .. vi använde datorn några gånger efter det men sedan hamnade den av någon anledning på en hylla ... när vi nu 2,5 år senare plockade fram den och hade laddat den så märkte vi tydligt att den split nya batteriet hade tapat kapacitet helt utan användning .. så ja uppladningsbara batterier är färskvara och har man börjat anvädna det och låter det stå så har en kemisk process börjat ..

någon tekniker sa till mig en gång att batteriet surnar när den kemiska processen börjat ...

å det gäller tydligen alla uppladningsbara batterier .. inte bara Apples såklart ... å jag kan väll tycka att uppladningsbara batterier som legat obrutna och oanvända laddas bättre än batterier jag kanske använt någon gång sedan låtit dom ligga för att sedan ladda dom igen .

Senast redigerat 2012-03-15 11:13
Ursprungligen av gotfredsen:

jag sa inte tar slut .. jag sa att det bör byas ut om det ståt oanvänt en längre tid .. har det stod oanvänt i 2 år så är batteriet inte i bästa skick .. faktiskt risken att det är rent uselt ..

och har det använts de senaste två åren så är cyklerna på sista versen och bör då bytas pga av det

och ja vi bytte batteri på en äldre MacBook Pro där batteriet svälde upp ... .. vi använde datorn några gånger efter det men sedan hamnade den av någon anledning på en hylla ... när vi nu 2,5 år senare plockade fram den och hade laddat den så märkte vi tydligt att den split nya batteriet hade tapat kapacitet helt utan användning .. så ja uppladningsbara batterier är färskvara och har man börjat anvädna det och låter det stå så har en kemisk process börjat ..

någon tekniker sa till mig en gång att batteriet surnar när den kemiska processen börjat ...

å det gäller tydligen alla uppladningsbara batterier .. inte bara Apples såklart ... å jag kan väll tycka att uppladningsbara batterier som legat obrutna och oanvända laddas bättre än batterier jag kanske använt någon gång sedan låtit dom ligga för att sedan ladda dom igen .

Jo, batterier är färskvara. De tar stryk av a) användning och b) av att inte användas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-15 08:57

Dagsmodellen som du skriver om är en utgående modell. Nya väntas nu på våren eller senast i juni.

Ursprungligen av xXMALmenXx:

Har fått ett erbjudande att köpa en ny MacBook enligt topic för 13500.

Enligt Mac2Sell (som enligt min erfarenhet brukar ligga lite högt i värderingarna) så är den värd 12.680 kr.

Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPad, iPhone Occasion

Du berättar inget om minnesstorlek, hårddiskstorlek och hårddisktyp (SSD?). Därför valde jag standard (4 GB, 500 GB) när jag matade in värdena hos Mac2Sell. Men om den t.ex har 8 GB minne och annan hårddisk än standard, så är den kanske värd lite mer än vad den värderingen säger.

Du skriver att den är ny? Vad innebär det? En 2010 års modell som är ouppackad och oanvänd? Det kan kanske påverka värdet en aning, t.ex för att batteriet är nytt.

Och angående alternativet med dagens modell. Köp inte den om du kan vänta, för det bör inte dröja så länge innan nya modeller kommer.

Men om du kanske kan pruta lite till på 2010:an, så är det nog ett bra köp, tycker jag.

Senast redigerat 2012-03-15 10:10

Jag har en 13" i5 med SSD och 8GB ram och en 15" i7 med stenåldersdisk och 4GB ram.
Det känns som att 15-tummaren är 10 år äldre. Det handlar inte bara om cpu...

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag har en 13" i5 med SSD och 8GB ram och en 15" i7 med stenåldersdisk och 4GB ram.
Det känns som att 15-tummaren är 10 år äldre. Det handlar inte bara om cpu...

exakt .. men jag har SSD på min "gammla" Unibody MAcBook Pro 17 tummare ..

Jag har en 17-tum från sommaren 2007 (3,1?). Värmeutvecklingen och de effektiva fläktarna gör den perfekt för att värma upp en mindre lägenhet.

Men den börjar kännas lite seg. En SSD skulle onekligen hjälpa men jag hoppas på nya modeller snart.

1
Bevaka tråden