Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg uppstart/avstängning efter installation av Tele2 mobilt bredband

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Pro 15" 2011 med Lion OS.

Efter att jag installerade mitt mobila bredband till den då "nya" datorn blev den väldigt seg vid uppstart och avstängning - vilket innan installationen gick på ett par sekunder..
Nu kanske det tar det 3-4 dubbla tiden.. Tillägger att jag installerade detta för ett par månader sedan men tog ej bort det direkt då jag var i behov utav den, men behöver det inte längre.

Jag tog Tele2 Mobilt Bredband programmet och drog till papperskorgen och tömde den - men problemet kvarstår!

Någon som vet hur jag får min MPB att bli så kvick i start och avstängning igen?

Jag har testat göra en Säker start - det hjälpte ej.
Under startobjekt finns/fanns det mobila bredbandet inte med.

Tack
-A

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 22:05

Det ligger nog lite filer kvar efter din bredbandsinstallation. Fanns det inget avinstallationsprogram? Om så är fallet, installera det igen, och gör en "riktig" avinstallation.
Om det inte finns ett avinstallationsval i programmet är det nog svårare. Kontakta din leverantör av bredbandet ifråga, och hör om de kan hjälpa dej.

Ursprungligen av kenjon:

Det ligger nog lite filer kvar efter din bredbandsinstallation. Fanns det inget avinstallationsprogram? Om så är fallet, installera det igen, och gör en "riktig" avinstallation.
Om det inte finns ett avinstallationsval i programmet är det nog svårare. Kontakta din leverantör av bredbandet ifråga, och hör om de kan hjälpa dej.

Har sökt runt i datorn men inte hittat några mer filer, även fast man tycker det borde finnas någonstans..
Finns inget som helst avinstallationsprogram - installerade precis om det på nytt och nu vet jag inte hur jag ska göra för att avinstallera det "korrekt".

Tele2 kan inte hjälpa mig med avinstallation tydligen.

Ursprungligen av agronberg:

Har sökt runt i datorn men inte hittat några mer filer, även fast man tycker det borde finnas någonstans..
Finns inget som helst avinstallationsprogram - installerade precis om det på nytt och nu vet jag inte hur jag ska göra för att avinstallera det "korrekt".

Tele2 kan inte hjälpa mig med avinstallation tydligen.

Programmet brukar lägga sig som en mapp under Program. I den mappen ska det även finnas en uninstaller.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Programmet brukar lägga sig som en mapp under Program. I den mappen ska det även finnas en uninstaller.

Det gör den inte. Lägger sig som en vanlig ikon i program mappen.
Testade via Appcleaner - då försvann ikonen + 3st småmappar med diverse filer till mobila bredbandet.

Men.... problemet kvarstår.

Ursprungligen av agronberg:

Det gör den inte. Lägger sig som en vanlig ikon i program mappen.
Testade via Appcleaner - då försvann ikonen + 3st småmappar med diverse filer till mobila bredbandet.

Men.... problemet kvarstår.

Då får du ringa Tele2 igen och stå på dig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-14 20:47
Ursprungligen av agronberg:

Tele2 kan inte hjälpa mig med avinstallation tydligen.

Men dom har ju sålt dig produkten!

Ursprungligen av frazze:

Men dom har ju sålt dig produkten!

Ja, men det var för min PC. Detta mobila bredband jag köpte var tydligen inte lämpad för Mac, även fast det funkade.
Men men, problemet är iallafall löst och nu fungerar datorn som den ska igen.

Det är olika vem du får tala med på Tele2, men en som kan sitt jobb får du hjälp,har själv problem där.

Ursprungligen av ekorrbär:

Det är olika vem du får tala med på Tele2, men en som kan sitt jobb får du hjälp,har själv problem där.

Liknande fel?

Uppdaterar nu att jag löst problemet! Nu stänger den ner som vanligt på ca 2-3 sek.

Hittade en mapp som hette HWnetmgr och Portdetect som tillhörde mobila bredbandet som jag raderade.

Alla dessa skitprodukter från Huawei, "donglar" är ena riktiga as när det gäller programmeringen.

Gissar på PC-programmerare av "värsta sorten" iom att det inte på macvis är EN klump med bråte utan
det är allsköns filer utspridda över systemmappen.
Är det det inte konstiga "portdetectmanagerHndler" så är det "NetmonitorSamplerSetting" och annat
idiotiskt.

Inga avinstallationer är möjliga och får man en ny dongel och kör i denna utan att ha avlusat sin dator innan...
då, ve och fasa, är det rejält kört. Då har man en skön kväll inne i systemmappen framför sig.

Ett tips när man installerar skiten kan vara att efter installationen leta upp loggar (system.log?)
och kopiera den sista texten över vad som har kopierats och skrivits vart.
Lägg denna Text-clipping någonstans i en mapp som installationen skapat så att det finns tillgång
till informationen när du behöver avinstallera.

1
Bevaka tråden