Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyutvecklad Ambilightlösning - Det grymmaste USB tillbehöret jag ägt till min HTPC

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta tror jag många liksom jag kommer gilla och därför tänker jag utförligt rekommendera det här ... Jag har inga ekonomiska intressen i detta utan är bara en sjukt nöjd kund som har fåt möjligheten att tycka till om produkten i ett tidigt skede ...

Det hela började med att min festmö för länge sedan önskade en LED lösning till hemmet ... Jag sökte och sökte på nätet .. speciellt efter en LED lösning som man skulle kunna styra med iPhonen .. En RGB LED lösning ... och trillade titt som tätt över diverse DIY (Do it Yourself löningar) där olika kunniga tekniknördar byggt sina egna Ambilight lösningar ... Många hade löst det på olika sätt med olika för och nackdelar ... men vad jag tänkte hade kunnat vara häftigt skulle vara om man kunde ha en LED list .. och helt en LED list som var flerfärgig ... dock insåg jag att bygga en sådan här lösning skulle vara över min kunskapsnivå .... men så till slut trillade jag över www.rgb-styles.com .. ett gäng franska killar som plannerat att ta deras hobby prodjekt till en kommerciel nivå ..

Lucky me ... så jag kontaktade dom men det visade sig att de var i ett mycket tidigt skede ... men detta gjorde även att jag kunde komma med förslag och feedback ... och efter lång lång tid så fick jag nu i helgen ÄNTLIGEN mitt kit som bara var att montera enligt instruktionerna ..

priset gick på ca 2200 kr allt som allt inklusive frakt men priset varierar beroende på vilken storlek på skärmen man har ..

Hela lösningen kan ses som ett USB tillbehör till datorn där man ansluter via usb porten ett krestkort som i sin tur är kopplat till LED slingan ... det sjukt häftiga är att varje individuell LED (över 190 stycken kan individuellt styras i färg och ljusstyrka ...)

detta styrs via en mjukvara som automatisk analyserar skärmen i realtid och skickar ut ambilight färger anpassade efter vad som vissas ...

Kolla tex detta klipp RGB Styles - iBeLight - Rides - Lamborghini Factory - YouTube

Alla i familjen är mycket nöjda med lösningen .. men speciellt min festmö som fick sin LED slinga ..
där hon kan via sin iPhone kan välja vilken färg hon önskar ... .. sedan att man också har ett grymt ambilight system md över 190 individuella LEDS som automatiskt anpassar sig efter filmen i valfri fps (25fps kör jag) .. är ju inte att klaga på ...

Här är lite bilder hur det blev ..

Sjukt snyggt!

Ursprungligen av pmarriott:

Sjukt snyggt!

ahh är sjukt nöjd också .. resultatet blir mycket bättre än vad bilderna visar

  • Medlem
  • 2012-03-05 13:40

Smaken är delad

som jag skrev så är det en mjukvara installerad i Mac Minin som analyserar skärmen och skapar ett Ambilight efter vad som vissas på skärmen .. men man kan även välja vilken färg som skall vissas om man som ni ser ovan stängt av TV och önskar lite stämnings belysning ..

den belysningen kan man styra via en iphone app som ser ut så här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 13:58

Det här måste vara det mest störande elementet för TV-tittande sedan någon fick för sig att göra vita TV-apparater. Jag förstår grejen när TV:n är avstängd så man inte har ett svart hål i rummet men när den är på? "Cool" lösning men för min personliga smak av film och TV-tittane… Hjälp…

Ursprungligen av Erik.dv:

Det här måste vara det mest störande elementet för TV-tittande sedan någon fick för sig att göra vita TV-apparater. Jag förstår grejen när TV:n är avstängd så man inte har ett svart hål i rummet men när den är på? "Cool" lösning men för min personliga smak av film och TV-tittane… Hjälp…

du skulle bara veta hur fel du har ... jag har själv varit lite anti ambilight, det enda jag tidigare haft erfarenhet av är Philips Ambilight testat i Butik ...

det här är helt anurlunda ... ännu mafigare ... när vi tittade på första filmen med detta på så var det WoW känsla rakt av ... och jämfört med philips ambilight i butik där jag fick en känsla hav .. ok . snyggt antar jag ... men detta systemet var .. nä jag kan faktiskt inte riktigt beskriva känslan ...

En stor bidragande faktor är väll den Samsung modell jag har med tunna kanter & slimmat vägfäste (1 cm avstånd till vägg + 3 cm tjock tv) som ihop med ambilight lösningen blir en anurludna upplevelse ...

faktum är att det är precis så ambilight systemet får plats bakom tv ... LED slingan är ca 0.5 cm tjock och avståndet till väggen 1 cm ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 14:42
Ursprungligen av gotfredsen:

du skulle bara veta hur fel du har ... jag har själv varit lite anti ambilight, det enda jag tidigare haft erfarenhet av är Philips Ambilight testat i Butik ...

det här är helt anurlunda ... ännu mafigare ... när vi tittade på första filmen med detta på så var det WoW känsla rakt av ... och jämfört med philips ambilight i butik där jag fick en känsla hav .. ok . snyggt antar jag ... men detta systemet var .. nä jag kan faktiskt inte riktigt beskriva känslan ...

En stor bidragande faktor är väll den Samsung modell jag har med tunna kanter & slimmat vägfäste (1 cm avstånd till vägg + 3 cm tjock tv) som ihop med ambilight lösningen blir en anurludna upplevelse ...

faktum är att det är precis så ambilight systemet får plats bakom tv ... LED slingan är ca 0.5 cm tjock och avståndet till väggen 1 cm ..

Man kan omöjligt säga att någon har fel vad gäller smak. Möjligen kan man säga "jag tycker du har dålig smak" men inte mer än så… Den där light-showen förstör för mig hela filmupplevelsen (och ser du på hur majoritetet av TV / dataskärmar som tillverkas håller många med mig). Eller om vi tar storformat som referens: Har du någonsin varit till en biosallong där man har en massa ambient lights för att ljusa upp den mörklagda miljön man upplever filmen i?

Som sagt, kul att du fått till det, häftig lösning när TV:n är av, men att förstöra filmer med det sättet är inget jag skulle göra själv. Vad du klassar som "maffigare" skulle jag klassa som "mer förstörande för upplevelsen". Smaken är som sagt som baken men att säga någons smak är fel skulle jag säga är… erhm… fel!

EDIT: Jag såg Philips apparater med detta förr-förra året när jag köpte ny TV och min upplevelse av dem i butik var "vad i h-vete". Och då såg jag det i ett belyst rum, i ett mörklagt rum blir det ju bara värre…

Ta mig inte fel - lösningen är grym för vissa ändamål.

Ursprungligen av Erik.dv:

Man kan omöjligt säga att någon har fel vad gäller smak. Möjligen kan man säga "jag tycker du har dålig smak" men inte mer än så… Den där light-showen förstör för mig hela filmupplevelsen (och ser du på hur majoritetet av TV / dataskärmar som tillverkas håller många med mig). Eller om vi tar storformat som referens: Har du någonsin varit till en biosallong där man har en massa ambient lights för att ljusa upp den mörklagda miljön man upplever filmen i?

Som sagt, kul att du fått till det, häftig lösning när TV:n är av, men att förstöra filmer med det sättet är inget jag skulle göra själv. Vad du klassar som "maffigare" skulle jag klassa som "mer förstörande för upplevelsen". Smaken är som sagt som baken men att säga någons smak är fel skulle jag säga är… erhm… fel!

EDIT: Jag såg Philips apparater med detta förr-förra året när jag köpte ny TV och min upplevelse av dem i butik var "vad i h-vete". Och då såg jag det i ett belyst rum, i ett mörklagt rum blir det ju bara värre…

Ta mig inte fel - lösningen är grym för vissa ändamål.

jag vet inte hur jag skall uttrycka mig då .. men om jag säger så här istälelt då ..

hade du set det här systemet live så hade du nog ändrat åsikt om ambilight .. det gjorde i alla fall jag ..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-05 13:59

Jag har en Philips TV som har denna funktion inbyggt. Måste säga att när man väl har blivit van skulle det vara svårt att vara utan. Hela upplevelsen är bättre och känns mycket skonsammare för ögonen. Detta är då ett utmärkt komplement om man ska byta märke i framtiden.

Kan man med hjälp av tex javascript ställa in programmet på mac minin att starta ljuset när Plex startar en film? Det vore smutt

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan man med hjälp av tex javascript ställa in programmet på mac minin att starta ljuset när Plex startar en film? Det vore smutt

Det finns redan Auto mode för detta i mjukvaran idag ..

Mjukvaran finns både för OS X och Windows ..

Här är hur det ser ut i windows (från manualen) själv kör jag OS X versionen

Observera att mjukvaran känner av i XMBC om filmen startar eller stannar ... det gör den Dock inte för Plex, den känenr bara av om plex är igång eller inte ... men det gör absolut ingenting .. för det är mycket mycket trevligt att ha ambilight på dom stora poster bilderna som vissas i plex ...

Det strider mot den mycket, mycket gamla principen om att hålla maximalt mörker kring den bild man vill visa. Redan kineserna för flera tusen år sedan insåg detta (satte risbilder på svarta lackskivor) :-D. Detta är verkligen en bissar anordning - om den är på när man ser på TV/film vill säga. Kör man den bara när teven är avstängd så är det ju bara vanlig kitch och då handlar det om smak - bara smak helt enkelt - inget om hjärnan, ögat, neurologi, ljus, attention, etc.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det strider mot den mycket, mycket gamla principen om att hålla maximalt mörker kring den bild man vill visa. Redan kineserna för flera tusen år sedan insåg detta (satte risbilder på svarta lackskivor) :-D. Detta är verkligen en bissar anordning - om den är på när man ser på TV/film vill säga. Kör man den bara när teven är avstängd så är det ju bara vanlig kitch och då handlar det om smak - bara smak helt enkelt - inget om hjärnan, ögat, neurologi, ljus, attention, etc.

stämmer säkert men de gamla kineserna hade å andra sidan inte LED

nä men skämt å sido så kan jag säga att jag inte delar den gamla principen i det här fallet ... tro mig jag har testat att stänga av det .. men nä .. det är mycket mycket trevligare att ha på .. under film

Philips har redan TV-apparater som har "backlight". Så konceptet är inte nytt:

Philips pitches black with monster contrast LED backlight ? reghardware

Ursprungligen av barbapappa_86:

Philips har redan TV-apparater som har "backlight". Så konceptet är inte nytt:

Philips pitches black with monster contrast LED backlight ? reghardware

absolut inte ... men detta handlar om att 1. kunna ha det på vilken tv man vill . 2 att kunna styra färgerna om man så önskar via iphonen

Ursprungligen av gotfredsen:

absolut inte ... men detta handlar om att 1. kunna ha det på vilken tv man vill . 2 att kunna styra färgerna om man så önskar via iphonen

Har själv en Philips 47" med detta system. Inställningarna är snart obegränsade för att ställa in ljuset/intensitet/bakgrundsfärg på väggen bakom TV osv.
Vitsen kanske inte är att byta färger "hur man vill" utan som systemet gör -normalt -förstärker dom färger som redan visas på skärmen. Man får intrycket av att skärmen "svävar"framför väggen (utan sprit). Kineserna i all ära - men rent ljusergonomiskt är det mer vilsamt för ögonen, att ha ett "kompensationsljus" till TV:n. Mycket vilsamt/avslappnande för ögonen. Men andra färger-än dom på bilden- i en ramp runt-jag vet inte....
Hade på en tidigare TV en ledlistt ovanför och under TV:n-bara för att få detta vilsamma för ögonen. Men det får inte vara ett stark ljus.
Jag skulle inte kunna gå tillbaka till en TV utan backlight typ Philips.

Jag tycker det är en cool grej och jag gillar när folk ger sig på häftiga hemmahobbylösningar, men precis som Zimmerman och Erik.dv skulle jag nog avstå just en sådan här sak, tycker inte heller det passar film. Det känns lite som bildens motsvarighet till fejksurround.

Men coolt var det!

Jag vet inte, jag. Jag har sett film på en Philips med Ambilight och tyckte det var ganska skönt. Skulle kunna tänka mig en liknande lösning, men då får jag göra något åt min eminenta anläggning där hemma. På ena TV'n har jag en DVD-spelare och inget annat inkopplat. På den andra har jag en Apple TV 2 och inget mer.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag vet inte, jag. Jag har sett film på en Philips med Ambilight och tyckte det var ganska skönt. Skulle kunna tänka mig en liknande lösning, men då får jag göra något åt min eminenta anläggning där hemma. På ena TV'n har jag en DVD-spelare och inget annat inkopplat. På den andra har jag en Apple TV 2 och inget mer.

mac mini unibody core 2 duo på blocket för ca 4.500 kr

Ursprungligen av gotfredsen:

mac mini unibody core 2 duo på blocket för ca 4.500 kr

Det är egentligen inte priset det handlar om. Köper hellre en ny med garanti faktiskt. Det är snarare så att jag nästan aldrig har tid att titta på TV så den känns som att det finns andra saker att lägga pengarna på.

bara nyfiken .. är det någon här som också skaffat detta ???

Utvecklingen går i rasande tempo och jag
har redan fått flera nya versioner av mjukvaran med nya features ...

bla så kan mjukvaran nu känna av automatisk känna av anamorphic läge vilket är grymt trevligt ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 16:14

Kan man få "systemet" att automatiskt stängas av när den känner av att något visas på TV-skärmen? Då skulle det faktiskt vara intressant hemma hos mig - få lite mer dramatisk belysning kring det svarta hålet!

Ursprungligen av Erik.dv:

Kan man få "systemet" att automatiskt stängas av när den känner av att något visas på TV-skärmen? Då skulle det faktiskt vara intressant hemma hos mig - få lite mer dramatisk belysning kring det svarta hålet!

produkten är ju ansluten till datorn via usb och på datorn (Mac Mini) körs en mjukvara / server applikation som styr varje indeviduel rgb lampa 3 x 190 lampor om man skall vara exakt (190 led med 3 sub pixlar (R, G, B) i varje led)

mkuvaran går att köra i manuelt läge eller capture läge ... kör man det i capture läge så analyserar den vad som vissas i OS X (alltså inget med TV signalen .. om du inte har TV VIA Macen i form av något Elgato TV kort) ...
manuellt läge .... i manuelt läge kan du också välja upp till 5 färger samtidigt genom iOS applikation genom multi-touch välja färg ..

så för dig hade det smidigast vara att styra om det skall vara av eller på genom iOS Applikation (finns en till Android också)
iOS appen är mycket enkelt att använda och vill man stänga av så klickar man bara på off i iOS appen .. vill man tända så klickar man bara på en färg .. eller flera färger ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 17:19

Hmmm….Meckigt…

Ursprungligen av Erik.dv:

Hmmm….Meckigt…

inte egentligen ... det blir ju för dig en led rgb lösning som du styr via din iPhone ... inte speciellt meckigt imo ..

tvärtom så blir det faktiskt en väldigt billig led rgb lösning ... som jag skrev så var mitt mål från början inte att hitta en ambilight lösning utan att hitta en lösning där man kunde styra led rgb via iPhonen .... hittade under resans gång ett par stycken sådana lösningar MEN dom var betydligt dyrare ... med detta system fick jag vad jag ville plus att det lev betydligt billigare och så fick jag ett ambilight system "på köpet" ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 10:32

Mycket möjligt, men ett lamp-system för 2200 kr gick precis upp till ca 8-9000 kr med en MacMini. Förvisso har jag övervägt en Mini som generellt media-center men ja... Vore koolt om man kunde lösa automatiskt avstängning vid TV power on.

Ursprungligen av Erik.dv:

Mycket möjligt, men ett lamp-system för 2200 kr gick precis upp till ca 8-9000 kr med en MacMini. Förvisso har jag övervägt en Mini som generellt media-center men ja... Vore koolt om man kunde lösa automatiskt avstängning vid TV power on.

lösning fungerar även till PC ... om du nu skulle ha en PC som HTPC lösning ..

YES.

igår så släpptes en två nya versioner av iBeLight .. en för iPhone och en för iPad

Det som är riktigt bra att man nu kan kontrollera allt i mjukvaran via appen .. så som capture mode och diverse finlir inställningarna

med en produkt som jag redan är super nöjd med blev den just ännu bättre ...

haha, snacka om att våldta filmtittandet
helt ofattbart att någon vill ha det så där..

nej tacka vet jag en projektor, duk och ett mörkt rum à la biosalong (i mitt fall min hemmabio) och inte något jäkla disco bakom tv-apparaten.

Bevaka tråden