Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor skillnad -> Late 2010 vs Mid 2011

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Överväger just nu att köpa en ”Late 2010” med 1,6 GHz och 4 GB. Men så insåg jag att den inte bara saknar tangentbordsbelysning och Thunderbolt, utan även Core i5-processorn.

Så jag undrar naturligtvis: är skillnaden liten, stor eller jättestor.

Jag vet, trubbigt sätt att utröna skillnaden. Men vad har ni att säga? Värt några 3-4 tusen till att köpa en Mid 2011?

Svårt att säga, vad ska du göra med den?

Jag har en Late 2010 och är mycket nöjd. Men min MBA är mest en glorifierad skrivmaskin, så...

Jag har en 1,86 GHz (C2D) med 4 GB minne och tycker att det räcker gott och väl till allt jag vill göra med datorn. I mitt fall är minnet viktigare än processorn i sig, då jag mest använder Word, och Power point och har en massa filer öppna samtidigt, samt surfar lite på diverse nyhetssidor och YouTube ,så jag är tveksam till att en i5 processor hade gjort någon större skillnad för mig. Vad skall du använda datorn till?

Jag surfar på YouTube, skriver i Pages och kör ibland InDesign CS4.

Känner mig plötsligt lite tveksam till att jag inte kommer få upplyst tangentbord. Å andra sidan –.inte är det ofta jag sitter i mörker och skriver.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 08:06
Ursprungligen av Nyteknik:

plötsligt lite tveksam till att jag inte kommer få upplyst tangentbord.

Hade exakt samma tanke när jag köpte min MBA 11.6" late 2010, 1 vecka innan nya MBA presenterades.

Kan väl säga att jag vet ju vart knapparna sitter och har inte saknat det..

Ursprungligen av Nyteknik:

Jag surfar på YouTube, skriver i Pages och kör ibland InDesign CS4.

Känner mig plötsligt lite tveksam till att jag inte kommer få upplyst tangentbord. Å andra sidan –.inte är det ofta jag sitter i mörker och skriver.

Jag var också tveksam, men jag sitter ofta i halvmörker och skriver och då räcker skärmens ljusstyrka för att belysa tangentbordet. Den enda gången man saknar upplyst tangentbord är när man sitter i ett helt mörkt rum utan en enda ljusskälla. I övrigt så är jag övertygad om att en "Late 2010" kommer att räcka för dina behov.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 08:20
Ursprungligen av Nyteknik:

Överväger just nu att köpa en ”Late 2010” med 1,6 GHz och 4 GB. Men så insåg jag att den inte bara saknar tangentbordsbelysning och Thunderbolt, utan även Core i5-processorn.

Så jag undrar naturligtvis: är skillnaden liten, stor eller jättestor.

Jag vet, trubbigt sätt att utröna skillnaden. Men vad har ni att säga? Värt några 3-4 tusen till att köpa en Mid 2011?

Processorn benchmarkar upp till dubbelt så bra.
Du får även snabbare FSB, snabbare minne och bättre grafikkort i Mid 2011

Sen om du kommer märka någon skillnad eller ej beror på hur du pressar den

Ursprungligen av zappee:

Processorn benchmarkar upp till dubbelt så bra.
Du får även snabbare FSB, snabbare minne och bättre grafikkort i Mid 2011

Sen om du kommer märka någon skillnad eller ej beror på hur du pressar den

Jag ber om ursäkt om jag framstår som en besserwisser men jag kommer tyvärr att behöva rätta dig här. Detta för att trådskaparen ska få en bättre bild av situationen.

  1. Mid 2011 har en Sandy Bridge-processor som har inbyggd minneskontroller och tillämpar inte Intels FSB-buss mellan nordbrygga och CPU, utan en nyare teknik kallad Direct Media Interface 2.0 (DMI). Att ha minneskontrollern integrerad och slippa gå ut via FSB till nordbryggan leder till att Sandy Bridge (SB) har klart lägre minneslatenser. Vill du veta mer om vad FSB och DMI är är kan du börja läsa här:Front-side bus - Wikipedia, the free encyclopedia[hr/]

  2. Både Late 2010 och Mid 2011 använder DDR3. Oavsett om frekvenserna är olika så är de mer eller mindre likvärdiga tillsammans med en SB- eller Core 2-CPU (med en AMD A-series är det däremot viktigare med snabbt minne).[hr/]

  3. Late 2010 har grafikkretsen nVidia GeForce 320M (OBS! Detta kort är custom-made åt Apple och är inte samma kort som GT320M) som är snabbare än Intel HD3000 i Mid 2011.[hr/]

Till TS: Jag vill avsluta med att säga att trots att Late 2010 har lite snabbare grafikkort så skulle jag inte köpa denna, såvida du inte får den till ett väldigt bra pris. CPUn i Mid 2011 tillsammans med det bagkrundsbelysta tangentbordet gör att fördelarna oftast överväger prisskillnaden. Jag har själv en Late 2010 men jag saknar bakgrundsbelyst tangentbord varenda dag (vilket jag hade på min tidigare MBP).

Rättning: Quck Path Interconnect används endast i socket 1366 och socket 2011 (Nehalem och Sandy Bridge-E). Direct Media Interface (DMI) är korrekt för "vanliga" Sandy Bridge och kommande Ivy Bridge.

Senast redigerat 2012-03-13 14:28
Ursprungligen av hansfilipelo:

... jag saknar bakgrundsbelyst tangentbord varenda dag (vilket jag hade på min tidigare MBP).

I vilken daglig situation saknar du upplyst tangentbord?

Ursprungligen av Nyteknik:

I vilken daglig situation saknar du upplyst tangentbord?

Använder både en 11" late 2010, samt en 13" mid 2011, och instämmer i att man saknar det bakgrundsbelysta tangentbordet på 11".
Svårt att sätta fingret på det, men det ger något extra, även när det inte är kolsvart. Märkligt

  • Medlem
  • 2012-03-14 05:36
Ursprungligen av Marcus_R:

Använder både en 11" late 2010, samt en 13" mid 2011, och instämmer i att man saknar det bakgrundsbelysta tangentbordet på 11".
Svårt att sätta fingret på det, men det ger något extra, även när det inte är kolsvart. Märkligt

Det räcker med att sitta på ett seminarium där de som vanligt dragit ner belysningen alldeles för mycket för att framhäva det som sker framme vid föreläsaren för att inse att det bakgrundsbelysta tangentbordet är guld.

Ursprungligen av Nyteknik:

I vilken daglig situation saknar du upplyst tangentbord?

Nu på kvällen när jag sitter och skriver lite inlägg på 99.se såklart!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 23:38
Ursprungligen av Nyteknik:

I vilken daglig situation saknar du upplyst tangentbord?

Det är mer i de nattliga situationerna det saknas!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-15 18:29
Ursprungligen av zappee:

Det är mer i de nattliga situationerna det saknas!

Man har annat för sig på natten

  • Medlem
  • 2012-03-13 21:35

Har just bytt från en 13" mid-09 till en 13" mid-11, och måste nog hålla med om att jag saknat tangentbordsbelysningen (som "alltid" funnits på mina MBP).
I övrigt märker jag i praktiken ingen större skillnad på dem - kör mycket Illustrator/InDesign CS3, Sketchup och Parallels. Visst är den nya mera "teh snappy" (med mera minne och snabbare processor och allt), men det rullade på fint förut också.

1
Bevaka tråden