Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens bästa router?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har länge varit på jakt efter den perfekta hemmaroutern, men tyvärr inte hittat något. Följande önskemål har jag, kanske vet du vilken router jag borde köpa? Annars får du gärna fylla på med fler krav. Kanske kan den bli ännu mer perfekt?

  1. Trådlös, 5 GHz, hög säkerhet, WPA2 (även 2,4 GHz?)

  2. Extra "lågprioriterat" publikt nät utan lösenord, 2,4 GHz

  3. Inloggad användare har prio på bandbredd

  4. Strömsnål, anpassa effekt utifrån behov/storlek på lägenhet

  5. Liten, bara 1 port? Jag harintebehov av "5 standardportar"

  6. USB för att koppla in usb-minne/hårddisk/backup

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 13:23

1. Inte så svårt att uppnå.
2. Inte heller så svårt att uppnå på dagens routrar.
3. Vad menar du med inloggad användare? För routern känner ju inte igen användare på datorer...
4. Inte riktigt med på hur det skulle gå till, en router kör ett gäng funktioner när den är igång, mer funktioner kräver inte särskilt mycket ström. Sen har jag för mig att dagens routrar inte drar särskilt mycket ström heller.
5. Denna kommer du få kompromissa bort om du vill ha funktioner på den... de flesta kvalitetsroutrar med de funktioner du vill ha har 4 portar på insidan eller fler.
6. Inte heller så svårt.

Jag skulle rekommendera dig att kolla på t.ex. Netgear WNDR3700.

Ursprungligen av Trineo:

3. Vad menar du med inloggad användare? För routern känner ju inte igen användare på datorer..

Han menar nog att det öppna lösenordsfria nätverket (enligt önskemål 2) bara ska få en viss begränsad del av bandbredden. Att "riktiga" användare (som ansluter till routern med lösenord) ska få huvuddelen av bandbredden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 14:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han menar nog att det öppna lösenordsfria nätverket (enligt önskemål 2) bara ska få en viss begränsad del av bandbredden. Att "riktiga" användare (som ansluter till routern med lösenord) ska få huvuddelen av bandbredden.

Fast då tar ju punkt 2 och 3 ut varandra ju.

Ursprungligen av Trineo:

Fast då tar ju punkt 2 och 3 ut varandra ju.

Nej, hur menar du då?

Punkt 2 säger att man vill ha möjlighet att skapa ett öppet nätverk som inte behöver lösenord.

Punkt 3 säger att man vill kunna ställa in och fördela bandbredden mellan det öppna och det slutna nätverket.

Linksys E4200 är suverän. Klarar allting som du önskar och lite till. Dock blir det svårt med prioritering av bandbredd. Men det tror jag inte du kommer uppnå med någon.
Alternativ 2 är Apple Airport Extreme. Smidig att använda när du kan ställa in den från iOS-enheter med hjälp av Airport-appen. Men även från datorer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-13 16:06

Klarar dessa routrar verkligen att skapa två WiFi-nät, ett lösenordsskyddat och ett öppet?
Själv har jag fått lösa det med två separata routrar bakom en switch (har två fasta IP-nummer).

Ursprungligen av zMac:

Klarar dessa routrar verkligen att skapa två WiFi-nät, ett lösenordsskyddat och ett öppet?

Nej, det är förmodligen inte två fysiskt separata nätverk. Det är förmodligen bara en möjlighet att logga in på det "ordinarie" nätverket, fast som gäst utan lösenord, och kanske med begränsad funktionalitet.

Jag har en Cisco-router, en lite äldre modell än den som länkas tidigare i tråden. Där kan man öppna upp "guest access" till den trådlösa nätverket. Men jag har aldrig tittat närmare på vad det innebär, för jag har inte haft behov av att släppa in någon "gäst" på mitt nätverk.

Ursprungligen av zMac:

Klarar dessa routrar verkligen att skapa två WiFi-nät, ett lösenordsskyddat och ett öppet?
Själv har jag fått lösa det med två separata routrar bakom en switch (har två fasta IP-nummer).

När jag kollade lite snabbt på Airport Extreme så verkar det som man kan ha ett gästnätverk utan lösenord. Utan problem.

Mitt tips är att har mer än en router/AP.

Själv har jag 2st AEBS och en Linksys WRT54GL.

Ursprungligen av illerG:

Linksys WRT54GL.

Verkar tyvärr bara köra på 2.4 GHz

Ursprungligen av jensjakob.se:

När jag kollade lite snabbt på Airport Extreme så verkar det som man kan ha ett gästnätverk utan lösenord. Utan problem.

Ja det kan du, men det går inte att prioritera hastighet. Det enda det gör är att separera så enheter inte kommer åt varandra mellan de två VLAN

Ursprungligen av jensjakob.se:

Verkar tyvärr bara köra på 2.4 GHz

Du missade kanske att jag hade två stycken Airport Extreme Base Station?

WRT54GL är ju jättegammal. Vill man tweaka själv kan man skaffa en router som man kan köra dd-wrt på. Till exempel Linksys E4200.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-13 18:07

Jag kör med två olika nät, olika SSID och kryptering, på min Asus RT-N56U.
Men någon prioritering av bandbredd på de olika näten har jag inte sett, men har heller inte sökt efter det.

Den har stöd för USB-anslutna diskar och skrivare, två USB-uttag.

Och så är den förstås snabbast av dem alla..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 23:24

Tycker det låter som Airport extreme passar bra in på önskemålen. Den har tre portar, 5 och 2.4GHz och gästnät och det går att ställa in styrkan, samt att man kan koppla in disk eller pinne i USB uttaget... Alla funktioner finns förutom prioriteten då men för den funktionen får man nog betala dyrt för ett företagsanpassat system med QoS stöd. Jag vet inte om det går att ställa ner hastigheten på gästnätet, men det vore kanske annars en lösning.

1
Bevaka tråden