Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör ni då datorn blir för varm och fläkten går igång?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker fläkten i iBooken är nog den värsta fläkten som finns -- ljudet är så högt att det låter som datorn praktiskt taget gnäller. Helt otroligt korkat val av Apple!

Då blev så förbannad över det att jag tog mitt lilla kylskåp och ställde det brevid. Nu ska den banneme inte gå igång!

Hur gör ni då ni tycker eran bärbar är för varm?

Låter inte såna där kylskåp ganska mycket?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 19:44

Min PB12" blir helt otroligt varm. Det är nästan så att man bränner sig på den.
Jag läste på macnn.com att de senare versionerna av PB12" inte blir lika varma.

Kan man kräva en ny av Apple eller något för det här är verkligen löjligt.

Jag har Powerbook G4/400 och visst, den blir varm, men men fläkten går sällan igång. Det händer när Indesign av någon anledning får för sig att lägga beslat på 80-90 procent av processorn när det egentligen ska vila.

Hemma ställer jag datorn på mitt marmorbord om det börjar låta, det brukar bara svalt.

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 10:45

Har också en iBook.. en vit 600 mhz.. den blir braaa varm.. men fläkten går väldigt sällan igång.. hmm ingen gång alls sen dom bytte logik-kortet t o m.. fläkten kanske pajade..

Är det en cola-kyl jag ser på bilden?

  • Medlem
  • 2003-06-27 10:46

Min iBook 600 är fläktlös
Annars så kan du testa med att sätta några ploppar t.ex. sudd under datorn där bak så att den inte ligger helt mot bordet.

  • Medlem
  • 2003-06-27 11:08

Visste inte ens att min ibook 500 hade fläkt tills jag läste det här på 99mac för någon(?) månad sen. Den har aldrig startat... jag är "utanför" som vanligt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker fläkten i iBooken är nog den värsta fläkten som finns -- ljudet är så högt att det låter som datorn praktiskt taget gnäller. Helt otroligt korkat val av Apple!

Då blev så förbannad över det att jag tog mitt lilla kylskåp och ställde det brevid. Nu ska den banneme inte gå igång!

Hur gör ni då ni tycker eran bärbar är för varm?

Jag hoppas du skämtar.. om inte så får du bättre kylning med en liten bordsfläkt riktad mot datorn.

Ett kylskåp fungerar genom att ta upp värmen i skåpet och förpassa den via en kylslinga...

Höj upp bakkanten några centimeter så att luft kan passera fritt under.

Jag och min datafläkt....

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 19:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Min iBook 600 är fläktlös
Annars så kan du testa med att sätta några ploppar t.ex. sudd under datorn där bak så att den inte ligger helt mot bordet.

Har du demonterat din fläkt?

  • Medlem
  • 2003-06-29 19:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Visste inte ens att min ibook 500 hade fläkt tills jag läste det här på 99mac för någon(?) månad sen. Den har aldrig startat... jag är "utanför" som vanligt

Nej de första versionerna av vita iBooken, de som bara har 8mb ATI Rage grafik har ingen fläkt. Rätta mig om jag har fel!

Ett bra trick för att minska frekvensen med vilken fläkten drar igång är att sätta i mera minne i datorn. När man utnyttjar det virtuella minnet mycket, så jobbar både processorn och hårddisken mycket mer, och datorn blir också varmare. Sen brukar jag lägga en penna eller nåt under bakkanten på datorn, så att det blir lite luftväxling under den. Det hjälper också lite. Nu har jag en PB 667MHz och problemet är inte lika besvärande på den som på 12" PB, men ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 19:23

Jag har för mig att min förra PB (G4-400) blev varmare när jag satte i mer minne och en 60GB 5400rpm disk.

Min nuvarande börjar framför allt låta för d-ligt när den laddar batteriet och laddningen är 40-60 procent och när jag låter marine-skärmsläckaren gå igång.

För att slippa fläkten i tid och otid har jag dubbla batterier. Har funderat på att bygga ett ställ i metall med en rejäl kylfläns på undersidan men tyckt det var för fult.

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Visste inte ens att min ibook 500 hade fläkt tills jag läste det här på 99mac för någon(?) månad sen. Den har aldrig startat... jag är "utanför" som vanligt

Du är för snäll mot den..

LapTopCooler funkar utmärkt tycker jag med min 15" 1GHz PowerBook.

www.dabus.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet

LapTopCooler funkar utmärkt tycker jag med min 15" 1GHz PowerBook.

www.dabus.se

Den verkar ju bra. Men, jag kan inte hitta ngn info om hur den skall användas, bara om hur den fungerar.

Lägger du den i kylen/frysen först? Blir det bättre om du gör det eller klarar inte materialet att man "trimmar" det med extra kyla?

Hur länge klarar den att sänka temperaturen? Är den värdelös efter en halv eller en timme så att man måste ha två eller flera att byta med?

Kan den användas hur länge som helst eller kan den fasvända t ex 1000 ggr så att man måste byta efter ett tag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Den verkar ju bra. Men, jag kan inte hitta ngn info om hur den skall användas, bara om hur den fungerar.

Lägger du den i kylen/frysen först? Blir det bättre om du gör det eller klarar inte materialet att man "trimmar" det med extra kyla?

Hur länge klarar den att sänka temperaturen? Är den värdelös efter en halv eller en timme så att man måste ha två eller flera att byta med?

Kan den användas hur länge som helst eller kan den fasvända t ex 1000 ggr så att man måste byta efter ett tag?

Det är lite TV-shop över den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Det är lite TV-shop över den...

Mnja, det behöver det inte vara. Det finns gott om värmealstrande vätskor. Jag tänker närmast på de axel-/rygg-/handkuddar som säljes inom företrädesvis hälskokostbranschen. De må sakna renommé som en bransch grundad på vetenskapliga fakta men dessa kuddar fungerar verkligen och dessutom bra. Iaf till en början.

De värmealstrande kuddarna bygger på en mättat saltlösning som vid slag (mao energi) hårdnar, blir vit, och utvecklar värme under ca en halvtimme. För att "reseta" och ladda om kudden lägger man den i kokande vatten ca 10 min. Tyvärr brukar de bli lite dåliga efter mellan 20-100 omladdningar trots att man uppger att de ska klara betydligt fler.

Detta var första träffen på AllTheWeb om dessa värmekuddar: http://www.sandri.se/varmekuddar.html

Med dessa kuddar som bakgrund ställde jag mina frågor. Det vore alltså inte omöjligt att de fungerar bra. Sedan kan man ju undra över kvaliteten på dem och om man kan göra dem själv för typ 5 kronor, som mycket annat hos TV-shop.

Nu tror jag inte heller att Dabus trycker sitt firmamärke på en värdelös produkt...

Nu kan jag inte hela tekniken bakom det hela, men det är en typ av kristaller som "fryser" vid 38 grader eller nåt sånt, så när det blir varmare smälter dem långsamt. Lämnar man sedan "kudden" i ett vanligt tempererat rum så fryser kristallerna igen och den går att använda igen som "kylning" under datorn.

Dabus säljer dem med sin reklam ja, men det är bara ett överdrag - som går att ta av - och där finns en metallfärgad "kudde" istället. Det går ju att vända utåin på kuddvaret om man inte gillar trycket, eller göra sin egen i matchande färger.

De som provat den utan kuddvar säger att effekten varar längre också då tydligen värmen reflekteras på ett annat sätt. Om ni vill så kan jag strippa av "kudden" och ta några bilder så ni får se hur den ser ut "naken".

  • Medlem
  • 2003-07-01 00:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Du är för snäll mot den..

Lite ironiskt för jag ska precis skicka iväg den på lagning. (Dock varken på grund av mitt handhavande eller pga av någon fläkt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 00:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
De som provat den utan kuddvar säger att effekten varar längre också då tydligen värmen reflekteras på ett annat sätt. Om ni vill så kan jag strippa av "kudden" och ta några bilder så ni får se hur den ser ut "naken".

Okej, då förstår jag. Nej, några "nakenbilder" behövs inte. Det fanns ju en sådan i Dabus egen broschyr.

Men det vore intressant att veta hur länge den kyler och om man kanske behöver flera stycken vid långa "sessioner". Tar det lång tid för den att stelna igen?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-07-01 00:57

Som sagt så är det en saltlösning som vid 28 grader C övergår från fast till flytande form. Observera att den inte behöver kylas i frys/kylskåp för att saltlösningen skall återgå till fast form (Förmodar att det skulle gå snabbare så).

Nu råkar det vara ett företag från Skövde som står bakom produkten och dom utvecklar diverse produkter för kylning med hjälp av saltlösningen.
Återkommer med länk så fort jag hottar det i "arkivet.
MJ

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-07-01 01:22

Climator

Visst vore det fräckt med egna, bruna 99macpåsar:cool:

Hur länge de räcker beror ju lite på hur mycket datorn jobbar. Men jobbar den hårt så tar det ungefär dubbelt så lång tid för fläkten att komma igång än utan. Jobbar man lätt (typ mail, surf osv) så behöver man inte höra fläkten alls.

Själv köpte jag två stycken, en till mig och en till makens bärbara PC (som är mycket varmare än min) men har fått "ärva" hans så jag brukar skyffla mellan två stycken om jag jobbar hårt, då brukar den andra hinna stelna igen innan det är dax att byta.

Nackdelen är att de är ganska tunga, så det är inget man precis kånkar med sig överallt i sin bärbara väska. Jag har också en liten nätt CoolPad också, den kyler inte, men däremot så ökar den lufttillströmningen under datorn så den håller sig något svalare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-07-01 11:11

1- kylskåpet hjälper mindre än om du skulle sitta och blåsa på datorn
2. kylen är paj om en vecka då den inte ä gjord för att gå hela iden som den får göra nu

1
Bevaka tråden