Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till PM G5 modell 7.2?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare, jag har en Power Mac G5, 2x2.0ghz och 3.5GB ram, vill nu utöka detta till 8gb,

Nu sitter det 2st 256mb ram och 6st 512mb ram i den, men jag förstår mig inte riktigt på det här med ram-minnen, vilka ska jag ha och vilka passar bäst till den?

Förstår att de ska vara i par, och varje minne fick max vara 1gb om jag förstått allting rätt.

Modellbeteckning på g5'an är PPC 7.2

Har kollat everymac.com men förstår inte riktigt deras system och även om jag gjorde det vet jag inte vilka minnes-typer som passar...

Kan någon förklara detta eller länka bra minnen som passar denna?

Dessa kanske? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/ram-minnen/ddr-pc3200-1-gb-p31149

Bonus-fråga: Finns det något sätt att snabba upp datorn? Den går lite halvsegt nu, kör osx 10.5.8 på den och fläktarna rusar upp en tväris ibland då och då.;)

MVH
Simon

Senast redigerat 2012-03-13 12:45

Borde vara dessa (om jag prickat rätt maskin): 2GB kit (1GBx2), 184-pin DIMM, DDR PC3200 upgrades for Apple Power Mac G5 (Dual 2.0GHz DDR, 8 DIMM sockets) Desktop/PC, CT441518 from Crucial.com
Så runt €221 för 8GB…

Att fläktarna rusar brukar bero på skit och damm i fläktarna. Tipset är att blåsa rent med tryckluft på burk.

Tackar! Det står såhär i beskrivningen för datorn:
Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,2
Processornamn: PowerPC 970 (2.2)
Processorhastighet: 2 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 3,5 GB
Busshastighet: 1 GHz

Vill helst komma undan så billigt som möjligt

1
Bevaka tråden