Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag installera en 500GB hårddisk i MacBook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en vit MacBook som är några år. Tänkte byta min HD på 120gB till en på 500gB. Är detta ok? Kanske Bios inte stöder så stora diskar?

Inga problem. Det var länge sen det fanns sådana begränsningar i en Mac. Då får vi gå tillbaka minst 10 år till G3:or och G4:or, då man använde ATA/66-diskar, och som då klarade max 128 GB per partition.

PS. Tänk på enheterna. Det heter GB, inte gB. (g = gram, G = giga)

Jag kör Snow Leopard, vilken jag gjort en carbon copyright kopia till en USB disk.
Nu tänker jag så här. Efter att jag installerat intern-HD så botar jag upp Datorn med Carbon Copy kopian. Kan jag nu formatera den nya HD i Skivverktyg eller måste jag ha installera-CD. Tyvärr har jag den inte just för tillfället. (jag är nere i Portugal)
Ge kommentarer.

Nej, om du har en boot-bar disk, så behöver du ingen installations-CD för att formatera. Om du bootar från USB-disken så kan du köra Skivverktyg där, och formatera den nya interna disken.

Och när du har formaterat så kör du bara CarbonCopyCloner och klonar in kopian från USB-disken till den nya interna disken.

En sista fråga. Hur snabb HD på 500GB skulle du välja? Tänker på hur många varv (rpm) skall man ha? 5200 eller 7200rpm. Tänker närmast på värmeutveckling och oljud.

En detalj i sammanhanget är också att Macar aldrig använt BIOS. EFI heter motsvarigheten i din MacBook.

1
Bevaka tråden