Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns inte en standard för trådlöst ljud?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 21:53

Att dra kabel suuuuuuuuuuuuuuuuger ganska ordentligt…

Du får gärna utveckla. Kanske tom finns en lösning på problemet

Själv har jag nyss ersatt tio meter dålig o flera gånger skarvad ljudkabel mellan dator o hi-fi med en Airport Express o 150cm högkvalitativ QED-kabel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 22:25

Förlåt är mitt inne i mitt lilla kabeldragande här. Jag pratar om 5.1 system. 1st förstärkare med 6 utgångar som kräver c:a 30 meter kabel bara för att koppla in högtalarna. Vore ofantligt mycket snyggare om varje utgång hade en sändare och varje högtalare hade en mottagare. Självklart måste saker sändas i extremt hög kvalité (96Khz / 24-bit minimum) med så när som noll latency (det senare är inget AirPlay är känt för av min erfarenhet).

Man tycker vi borde kommit dit nu, men jag antar likt WiFi så skulle denna typen av system få problem och börja konkurrera med andra system i närheten. Jag kör själva fortfarande på ethernet kabel då WiFi generellt sätt får mig vilja hoppa från ett högt hus. Men det är inte kul att dra kabel-helvete (om man får säga så här på forumet! )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 22:31

Om jag kunde skulle jag nog ändra tråd-rubriken. Det börjar komma riktiga trådlösa system men de kostar ganska mycket pengar och jag tror primärt eller endast att de är 2.0 system.

Dynaudio Xeo exempelvis. Xeo 3 börjar på c:a 13 000 kr för ett par och dessa, som är tämligen "high end", kör ändå bara 48Khz / 16-bit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 01:59

Teoretiskt sätt kan man ju köra en Xeo-box per par (1st bak och 1st fram) från en pre-out på förstärkaren. Högtalarna behöver förstås ändå el-sladd dragen.

Ca 2000 kr för en sändare eller 200 kr för sladd? Hmmm...

Ursprungligen av Erik.dv:

Teoretiskt sätt kan man ju köra en Xeo-box per par (1st bak och 1st fram) från en pre-out på förstärkaren. Högtalarna behöver förstås ändå el-sladd dragen.

Ca 2000 kr för en sändare eller 200 kr för sladd? Hmmm...

Hicka! Det kostar att ligga på topp minsann

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 08:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Teoretiskt sätt kan man ju köra en Xeo-box per par (1st bak och 1st fram) från en pre-out på förstärkaren. Högtalarna behöver förstås ändå el-sladd dragen.

Ca 2000 kr för en sändare eller 200 kr för sladd? Hmmm...

Att slippa sladdar är värt en del, om sladdarna är synliga på vissa ställen så tycker jag att det ser lite trist ut och det är också lättare att hålla rent utan sladdar som samlar damm.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 11:22

Jag har bytt ut samtliga golvlister mot kabelkanaler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 11:24
Ursprungligen av kenjon:

Jag har bytt ut samtliga golvlister mot kabelkanaler.

Jag föreslog det till min hyresvärd vid renovering. Det blev ett teksamt nej. Jag förstår inte varför!

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag föreslog det till min hyresvärd vid renovering. Det blev ett teksamt nej. Jag förstår inte varför!

Du får lägga ett golv på golvet o dra kablarna under (lägg ut kablarna först o sedan golvet...)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-13 17:59
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du får lägga ett golv på golvet o dra kablarna under (lägg ut kablarna först o sedan golvet...)

Kassettgolv kallas det för och används i alla större data-/serverhallar. Jättepraktiskt

1
Bevaka tråden