Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator glömmer bort mig - användar & rättighetsproblem

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-29 17:32

Efter att ha bytt konto (skapat nytt), pekat om hemkatalogen samt tagit över dess ägarskap och behörigheter har min Mac börjat bete sig mycket konstigt. Varje gång som jag startar om datorn försvinner alla inställningar som har gjorts/ändrats. Dessutom öppnas samtliga program som var igång före omstart, trots att jag har tagit bort markeringen att så ska ske. Det känns nästan som att systemet har hamnat i nå'n sorts kiosk-mode...

Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt och i så fall hur man åtgärdar problemet?

/Ps. Kör OSX 10.7.3

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 19:52

Testat att reparera skivrättigheter?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-29 20:37

Yup. Har t.o.m. testat att reparera systemet genom att installera om Lion (över bef. installation). Tyvärr hjälpte inte det heller

Fler tips tages tacksamt emot!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-01 17:03

Jag noterade att någon moderator har varit inne här och ändrat rubriken... Helt okej för min del, men jag måste fråga vad du (vem du nu är) bygger ordvalet på? På vilka grunder utgår du ifrån att det handlar om ett användar & rättighetsproblem?

Ursprungligen av lensv:

Jag noterade att någon moderator har varit inne här och ändrat rubriken... Helt okej för min del, men jag måste fråga vad du (vem du nu är) bygger ordvalet på? På vilka grunder utgår du ifrån att det handlar om ett användar & rättighetsproblem?

Jag försökte förtydliga rubriken för tråden blev rapporterad och jag tolkade problemet som just ett användar & rättighetsproblem.

Om du öppnar terminalen och skriver i följande:

find . -not -user $(whoami) -ls

kommer du få en lista med filer i din hemkatalog som inte tillhör dig. Kanske kan vara något?
Vill du ändra behörigheterna till ditt användarnamn och grupp kan du göra det med ungefär samma kommando:

find . -not -user $(whoami) -exec sudo chown $(whoami):$(id -g -n) {} \;
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-01 21:13

Okej, tack Björnström. Du råkar inte ha några förslag på åtgärd oxå?

Suddgummi! Ang. ditt tips, ska jag köra dessa kommandon som vanlig inloggad user eller ska jag elevera mig till admin?

Du kör som vanlig användare. Går du vidare med steg 2 får du fylla i ditt lösenord för att göra förändringar på filer du inte äger (man höjer sig till superanvändare med sudo, som körs i -exec).
Det kan hända att du får köra det första med sudo innan, eftersom du kanske inte har rättigheter att läsa mappar som du inte är ägare till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-02 12:29

Hmm... Hos oss är inte anv. med i sudoers list (tror inte det accepteras att detta ändras). Har du något förslag på hur man kan ta sig förbi detta?

Kan du logga in som en användare med administrationsrättigheter? Du får då ersätta $(whoami) och $(id -g -n) i mina exempel ovan med den användarens namn och grupp. Glöm då inte heller att gå till användarens hemmapp innan du kör kommandona (görs med cd ~ANVÄNDARNAMN)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-03 09:23
Ursprungligen av suddgummi:

Kan du logga in som en användare med administrationsrättigheter? Du får då ersätta $(whoami) och $(id -g -n) i mina exempel ovan med den användarens namn och grupp. Glöm då inte heller att gå till användarens hemmapp innan du kör kommandona (görs med cd ~ANVÄNDARNAMN)

Okej, det här är okänd mark för mig. Innan jag gör något förhastat... Låt säga att användaren heter xxx och admin heter yyy, vilka kommandon ska jag då köra?

Då du loggat in i admins konto yyy kan du köra:

cd ~xxx
find . -not -user xxx -exec sudo chown xxx:$(id -g -n xxx) {} \;

Där första raden tar dig till användarens hemkatalog och andra raden finner alla filer som inte ägs av xxx och ändrar dem till att ägas av xxx och den huvudsakliga gruppen xxx tillhör.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-04 11:48

Permission denied blir det även i det här läget?!?

Dessutom dyker det upp några rader där det står chown: Mindomän\Domain: Invalid argument

Ska det till några andra kommandon om datorn är domänansluten?

Att du får permission denied meddelanden har antagligen att göra med att du inte har tillåtelse att se innehållet i mapparna.
Du kan köra sudo innan find kommandot för att köra kommandot med administratörsrättigheter. Jag skulle göra som så att jag lägger ett echo innan kommandona efter -exec för att se vad som ska göras och om jag är nöjd med kommandona som ska köras tar jag bort echo. Om det spelar någon roll i en domän vet jag inte, har inte kört i domänmiljö med Mac.

Kommandona tänker jag mig så här då:

cd ~xxx
sudo find . -not -user xxx -exec echo chown xxx:$(id -g -n xxx) {} \;

Att det inte står sudo efter -exec nu är för att find redan körs som superanvändare och då behövs inte det.

Men jag kanske krånglar till det för mycket. Normalt sett har jag kört

sudo chown -R xxx:yyy ~xxx

För att ändra alla filer och kataloger i en användares hemkatalog. Anledningen till att jag kör find ibland är för att kolla vilka filer som har fått andra rättigheter (om en användare har återkommande problem kan man kanske härleda det till ett skript eller liknande).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-05 13:35

Okej, då gick det bättre med behörigheterna. Tyvärr ändrar det inte beteendet på användarens inloggning. Detta borde jag iofs. ha kunnat se tidigare, för de filer som inte ägdes av detta konto var endast ett gäng Downloads samt ett par Plug-ins till Google Earth.

Troligtvis är det alltså något annat än ett behörighetsproblem som det rör sig om här. Frågan är bara vad det kan vara?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-05 18:43

Är hårddisken full ?
I normala UNIX så kan det skapa problem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-05 22:26
Ursprungligen av mattiL:

Är hårddisken full ?
I normala UNIX så kan det skapa problem.

Nope, inte det heller. På systemdisken används bara ca 10% av den TB som finns tillgänglig där. Finns det fler förslag/teorier?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-06 18:12

Låter ungefär som om du skapat ett gäst-konto.

Create a guest account in OS X Lion | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-12 12:06
Ursprungligen av mattiL:

Låter ungefär som om du skapat ett gäst-konto.

Create a guest account in OS X Lion | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

MattiL! Jag missade visst ditt inlägg här (ber om ursäkt för det)

Finns det något sätt att "flagga" ett konto som gäst? Hur i så fall... Och ännu viktigare, hur tar man bort den stämpeln?

Men.. Du skriver att du är domänansluten… Kan det vara ett problem med rättigheterna på serversidan? Jag googlade lite och hittade detta: Mac OS X Directory Services v10.6: Accessing an Active Directory Service | Configuring Mac OS X to Log In Using Active Directory | Peachpit på sidan två står det om "Transitioning from a Local User to an Active Directory User"...

Kan det hjälpa dig?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-06 21:54

Det där ser intressant ut. Jag tror förvisso att jag har gjort det mesta där. Dock inte punkt 8 (ändring av grupptillhörighet). Jag är rätt säker på att jag inte skriver något fel, men när jag testar det kommando som står angivet i texten får jag följande output...

chown: mindomän\domain users: Invalid argument

Vad skulle detta kunna bero på?

*Edit: Ahh... Tänkte inte på att det är *nix, dvs. case sensitive. Dessvärre blev det inte bättre av det kommandot heller

Senast redigerat 2012-03-06 22:18
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-07 10:02

Kom att tänka på en sak här... Är inte chmod ett kommando som borde köras (om det nu rör sig om ett behörighetsproblem) eller omfattar chown dess egenskaper oxå?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-09 09:35

En sak till... Jag har fortfarande det gamla kontot kvar i burken (har inte vågat ta bort det än). Skulle det mot förmodan kunna påverka här?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-12 18:15

Sitter inte vid min MBP just nu:
Mac OS X 10.6 Help: Skapa ett gästanvändarkonto

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-12 20:36

..men det där gäller ju bara aktivering av bef. gästkonto. Det jag undrar är ifall ett vanligt konto kan "gästflaggas" på något sätt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-15 08:30

En ytterligare fundering... Hanteras nätverkskonton på något annat sätt än lokala konton (tänker på ägarskap etc.)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-16 15:33

Är det någon som öht. har lyckats med att migrera ett användarkonto och dess hemkatalog genom att bara ta över ägarskapet? Efter att ha frågat runt har jag fått indikationer om att det även är en hel del andra saker som måste göras...

1
Bevaka tråden