Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektorgrafikprogram som kan importera PICT eller Apple/Claris Works?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns som om vi borde ha diskuterat detta massor gånger förr men jag sökte och hittade inget.

Finns det något vektorgrafikprogram alls som kan importera PICT? Eller, för den delen, Apple Works? Jag har en hel del gamla dokument i de formaten, och det känns så trist att göra om vad man redan gjort.

Vissa program kan importera PICT som pixelbild, men det är närapå värdelöst. Det löser ju inget. Jag vill kunna arbeta vidare på mina gamla dokument.

Jag har testat alla program jag kunnat hitta (Create, Vector Designer, Sketch, EazyDraw, Chlor, Sketchoo, DrawBerry, LineForm, ZeusDraw) och av dessa var det bara ett par som ens kunder importera som pixelbild, dvs göra ett kasst jobb, och de flesta kunde inte alls.

Vad gör man med en gammal PICT som man tycker är värdefull? Gör en skärmdump och pillar ihop alltihop manuellt från början? Det är ju för katten sånt vi har datorer för att göra.

Under *NIX finns ImageMagick. Den finns som en port i MacPorts också, så det går att installera på OS X. Tyvärr terminalkommando, men det finns skal man kan köra kommandona som ingår i ImageMagick med. PICT finns med bland de format som stöds, se: ImageMagick: Formats

Det kanske kan var nåt? Det står dessvärre inte om det är vektorformat den stödjer eller om det är bitmappat.

Det kunde ju vara något men på informationen låter det som ett program som mest handlar om pixelbilder.

Förutom Vector Magic finns denna omväg: http://image.online-convert.com/convert-to-sv...

Sedan kan du öppna/importera i valfritt vektorprogram.

Och du med dina gamla macar: Har du ingen med Apple Works installerat? Borde väl gå att skriva/exportera ut till åtminstone PDF eller EPS?

Ursprungligen av johan_tanying:

Och du med dina gamla macar: Har du ingen med Apple Works installerat? Borde väl gå att skriva/exportera ut till åtminstone PDF eller EPS?

Jodå, det har jag redan gjort. (Det är inte minst för sådana problem som jag har kvar de gamla maskinerna.) Men vad kan plocka isär en PDF så jag kan redigera den? Lägga till i en PDF är inte så svårt men få program verkar beredda att redigera existerande vektorgrafik.

Ursprungligen av Daniel W:

Förutom Vector Magic finns denna omväg: Online SVG image converter

Sedan kan du öppna/importera i valfritt vektorprogram.

Om den hade fungerat. Det låter ju lovande, men det gör den inte. Det kom ut en 4k-fil utan något egentligt innehåll.

Ursprungligen av Daniel W:

Förutom Vector Magic finns denna omväg: Online SVG image converter

Sedan kan du öppna/importera i valfritt vektorprogram.

Jag testade denna med PDF i stället för PICT och det gick lite bättre. Den klarar bara första sidan, så jag får klippa isär mina PDF. Helt rätt blir det inte heller, mycket handpåläggning, men jag behöver i alla fall inte göra om precis allting!

Graphic Converter? I min ver 6.7.4 står det så här i hjälpen:

Citat:

Convert (vector) PICT to (vector) PDF... converts PICT images with vector content into vector PDFs without dithering them.

Ursprungligen av johan_tanying:

Graphic Converter? I min ver 6.7.4 står det så här i hjälpen:

Försökt det. Men den konverterar ju inte TILL någonting som går att använda.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Försökt det. Men den konverterar ju inte TILL någonting som går att använda.

Nu har jag ingen vektor-Pict att testa med, men hjälpen säger uttryckligen att slutresultatet fortfarande skall vara vektorer: "converts PICT images with vector content into vector PDFs without dithering them." Och PDF kan man ju öppna i Illustrator och jobba vidare med där. Han tysken bakom GC brukar ju vara hjälpsam, så om det inte funkar som det är tänkt i GC kanske en fråga dit kan hjälpa?

Förresten ser jag ArchiCad som jag kör också skall kunna öppna vektor-PICT: "ArchiCAD 14 can open or import the following file formats: [...]

  • PICT vector images [....]"

http://www.archicadwiki.com/ArchiCAD14

Dra hem en studentversion och testa?

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu har jag ingen vektor-Pict att testa med, men hjälpen säger uttryckligen att slutresultatet fortfarande skall vara vektorer: "converts PICT images with vector content into vector PDFs without dithering them." Och PDF kan man ju öppna i Illustrator och jobba vidare med där.

Jobba från PDF tror jag är nyckeln. Vad som helst som går med på att plocka isär en PDF så är man ju på rätt spår. Illustrator har jag inte, det är lite dyrt (och Adobes licenssystem skrämmer mig) men jag får testa de mest lovande av programmen som inte klarade PICT, ge dem en chans till.

Hjälp oss hjälpa. Vill du bara montera pixelbilder eller vill du ha dem vektoriserade?

Provade med en fil från Claris Works, som inte verkade kunna läsa sig själv rätt. Vectorworks kan dock fortfarande läsa PICT som vektorer om det är en vektorfil från början. Suffix ska vara .PCT. Du kan få ut den som PDF, EPSF, eller i en massa olika CAD-format. Om det är någon enstaka fil, kan du skicka den till mig privat.

Ursprungligen av TouchCAD:

Provade med en fil från Claris Works, som inte verkade kunna läsa sig själv rätt. Vectorworks kan dock fortfarande läsa PICT som vektorer om det är en vektorfil från början. Suffix ska vara .PCT. Du kan få ut den som PDF, EPSF, eller i en massa olika CAD-format. Om det är någon enstaka fil, kan du skicka den till mig privat.

Vectorworks? Nu snackar vi. Ett program som, tillskillnad från alla andra, faktiskt försöker importera bildens egentliga innehåll i stället för att förstöra den? (För det är ju just det jag vill, vektorgrafik till vektorgrafik.) Fast det verkar svårt att komma över, jag ser inte ens priser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-10 18:25

De verkar inte vilja sälja men efter många klicka har jag hittat att nylicens i Sverige kostar 12 800
Vectorworks 2012 - Bestllning av nya licenser

För studenter finns det en studentversion gratis
Trodeya » Produkter » CAD & Illustration » VectorWorks 2012 fr studenter

Ursprungligen av Katinka:

De verkar inte vilja sälja men efter många klicka har jag hittat att nylicens i Sverige kostar 12 800
Vectorworks 2012 - Bestllning av nya licenser

För studenter finns det en studentversion gratis
Trodeya » Produkter » CAD & Illustration » VectorWorks 2012 fr studenter

Det var ju lite saftigt. På den nivån vill jag nog köra ett rejält demo först.

Ibland räknas man som student när man är universitetslärare, det kan ju vara värt att prova.

Illustrator CS3 öppnar PICT utan problem, åtm under Snow Leopard. Vektorer och text går att editera och man kan även spara som PICT (men det vore väl dumt).

Du kanske kan hitta en begagnad licens billigt.

Annars finns Intaglio — Macintosh Drawing & Illustration. Klarar av att öppna gamla PICT från OS9.

Här en äldre tråd liknande tema där trådskaparen föll för just Intaglio.

Har inte testat det på länge och vet inte hur det lirar med Lion.

Har du inte på någon gammal mac installerat det där MacConvert (DirectConvert?) eller vad det nu hette som nog de flesta (inklusive mig själv) använde på OS7-tiden och framåt. Bara att dra önskad fil på ikonen så konverterades den till valt format.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du inte på någon gammal mac installerat det där MacConvert (DirectConvert?) eller vad det nu hette som nog de flesta (inklusive mig själv) använde på OS7-tiden och framåt. Bara att dra önskad fil på ikonen så konverterades den till valt format.

Den tror jag inte att jag har. Jag har satsat på Graphics Converter.

1
Bevaka tråden