Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP-server på Mini (PowerPC)?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-02-29 09:30

Vi kör idag en mini med 10.6 server som agerar dhcp. Nackdelen är att den ibland behöver startas om eftersom adresserna tar slut och de inte lämnas tillbaka. En omstart löser detta som vanligt. Men jag vill ju inte att användarna behöver starta om servern, så jag funderar på att langa in en enkel linux-dist på ett usbminne och köra enbart dhcp på en gammal power-pc-mini. En omstart bör ju bli blixtsnabb och ingen risk att data går förlorat.

En bra idé, eller?

Ett enklare sätt är väl att tilldela servern tillräckligt med adresser? Har du tillräckligt många så skall det ju inte vara nåt problem om dhcp-servern är rätt inställd..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 16:56

Och att sätta releasetiden lite låg, kanske bara några timmar.

  • Medlem
  • 2012-02-29 17:18

Jo, hade tänkt fixa det så, men gillar idén att ha en apparat som bara gör en sak. Lätt att felsöka och lätt att förklara för folk vad de olika burkarna gör.

Och så hittar jag ett användningsområde för en annars pensionsfärdig liten maskin!

Drömmaskinen vore annars en rackmonterad ip/dhcpserver,med ett trevligt webb-gui där man kan skapa olika nät, och med t.ex. fem portar ut. Så kan man ge folk egna nät där de kan langa in brandväggar, servrar etc. Japp vi hyr ut platser till frilansare etc. och jag är ingen fena på att konfigurera switchar via terminalen

Ursprungligen av lime:

Jo, hade tänkt fixa det så, men gillar idén att ha en apparat som bara gör en sak. Lätt att felsöka och lätt att förklara för folk vad de olika burkarna gör.

Och så hittar jag ett användningsområde för en annars pensionsfärdig liten maskin!

Drömmaskinen vore annars en rackmonterad ip/dhcpserver,med ett trevligt webb-gui där man kan skapa olika nät, och med t.ex. fem portar ut. Så kan man ge folk egna nät där de kan langa in brandväggar, servrar etc. Japp vi hyr ut platser till frilansare etc. och jag är ingen fena på att konfigurera switchar via terminalen

pfSense Open Source Firewall Distribution - Home

edit: Inget man kör på en Mac mini men en maskin med låg strömförbrukning och Intels server-NICs och man har en fullfjädrad brandväggsappliance. Prisvärt, stabilt och enkelt.

Kör själv pfSense men då i hemmamiljö (lite starkt ord men hemma hos mig) och då på en enkel Intel Atom D510 (2 kärnor), Intel-NIC och en 100/10-lina.

Dina behov krävs nog mer en ett konsumentmoderkort men det är ändå en billig lösning sett till vilka möjligheter den ger.

Senast redigerat 2012-03-01 22:08
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 19:50

Det finns många switchar som du kan konfigurera med webbgränssnitt.
Jag har en gammal HP, kanske heter 5308 eller något...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2012-03-10 18:03

En valfri Linuxdist med Webmin bör fungera till det du vill.

Jag har lekt med tanken att man skulle bygga en dist mer eller mindre specifikt för PPC Mac minis där man har ett smidigt webgränssnitt för DHCP, DNS, Mail, Proxy, Webserver, etc då jag misstänker att ganska många har en sådan mini som bara står där hemma och de passar väldigt bra till den typen av uppgifter. Det skulle då kanske vara ett lite mer "Macigt" webgränssnitt, dvs. lite snyggare, lite mer begränsat.
Vad tror folk, hade det funnits intresse för något sånt?

Ursprungligen av nillon:

En valfri Linuxdist med Webmin bör fungera till det du vill.

Jag har lekt med tanken att man skulle bygga en dist mer eller mindre specifikt för PPC Mac minis där man har ett smidigt webgränssnitt för DHCP, DNS, Mail, Proxy, Webserver, etc då jag misstänker att ganska många har en sådan mini som bara står där hemma och de passar väldigt bra till den typen av uppgifter. Det skulle då kanske vara ett lite mer "Macigt" webgränssnitt, dvs. lite snyggare, lite mer begränsat.
Vad tror folk, hade det funnits intresse för något sånt?

Kan känna att PPC-minis är en väldigt liten och framförallt utdöende målgrupp. Innan man ens hunnit färdigställa disten har de flesta lämnat plattformen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2012-03-12 22:19
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kan känna att PPC-minis är en väldigt liten och framförallt utdöende målgrupp. Innan man ens hunnit färdigställa disten har de flesta lämnat plattformen.

Det är förvisso sant. Men det hade inte varit så mycket merjobb att underhålla för två arkitekturer, Intel och PPC. Så hade man kunnat köra på modernare minis (och andra burkar med såklart). Det jag tänkte var väl att det förmodligen finns ett gäng PPC-minis där ute som antagligen bara står och samlar damm nu när Leopard inte känns så hett längre...

Jag kör OpenBSD på några PPC-Macar… Det är då främst DHCP, TFTP och BOOTP jag kör. Via ports kan man kompilera fler program man behöver. Men det är terminalhackande på hög nivå så det kanske inte passar alla.

1
Bevaka tråden