Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa grupper i Mail

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I min iMac går det inte att skapa grupper i "Mail" trots vad alla säger.
I "Adresser" finns endast en grupp till vänster: "Alla kontakter" och det finns ingen möjlighet att skapa fler grupper.
Måste nu öppna Gmail om jag ska skicka grupputskick.

Någon som har en lösning?

Har iMac8,1. OS X 10.6.8

Vänlig hälsning / Benny

Nu har jag Lion, men i Adressboken, markera vilken adressbok du vill skapa gruppen under, sedan klickar du på plustecknet nere till vänster och så kan du namnge din nya grupp.

  • Medlem
  • 2012-03-10 16:45

När du säger "går inte", vad menar du då?

och det finns ingen möjlighet att högerklicka på något heller.

Nu förstår jag, det är två helt olika saker!
När jag klickar på knappen "Adress" öppnas fönstret "Adresser" som skiljer sej helt från "Adressbok" som jag inte har någon genväg till just nu. Råkade hitta den under Mail Hjälp. Måste tydligen gå in i Program och öppna den där. ; )

Det finns inget +tecken någonstans när jag markerat den enda grupp jag har.

Har läst en massa tips men ingenting finns i min dator. Jag kanske måste se om det går att ominstallera Mail.

Ursprungligen av benny ice:

Har läst en massa tips men ingenting finns i min dator. Jag kanske måste se om det går att ominstallera Mail.

Det är inte i Mail du har grupper, det är i Adressboken.

Det är väl för mej lite konstig logik att Adress och Adressbok ser exakt likadana ut, en brun bok med ett @ på och att adressboken inte öppnas i själva Mail. Det skiljer sej från alla andra mailprogram jag sett tidigare.

Men tack pmarriott och Baron!
Nu ska jag göra mail-listor.

Ursprungligen av benny ice:

Det är väl för mej lite konstig logik att Adress och Adressbok ser exakt likadana ut, en brun bok med ett @ på och att adressboken inte öppnas i själva Mail. Det skiljer sej från alla andra mailprogram jag sett tidigare.

Men tack pmarriott och Baron!
Nu ska jag göra mail-listor.

Adressboken är just en adressbok, den kan användas av en mängd olika program.
Annars skulle du få ha en massa adressböcker, en till varje program.
Sköt den, skriv in och fyll i namn, adress telnr, mailadresser osv.
Sen har du ordning på saker.

Flertalet saker i macen fungerar så här, iPhoto t ex. Alla dina bilder hamnar i en databas som kan accessas av andra program (ex iDVD eller iMovie), vill du lägga till ett ljudspår i en film? Vips så får du upp ett fönster med dina spellistor som du gjort i iTunes osv

På PC-sidan existerar inte den här smarta kopplingen och PC-folk tenderar att inte förstå vad man menar när man försöker förklara.

Tack Goflorp, jag har nog lite motsträvighet som behöver motarbetas. Har väl ett fyrkantigt kontrollbehov från PC. Har aldrig fått det så här bra beskrivit förut. Tack!

Ursprungligen av benny ice:

Tack Goflorp, jag har nog lite motsträvighet som behöver motarbetas. Har väl ett fyrkantigt kontrollbehov från PC. Har aldrig fått det så här bra beskrivit förut. Tack!

Det här är en grundläggande filosofiskillnad mellan Mac och PC faktiskt.
Det är detta som gör att mac-folk ofta säger "men macen, där hänger allt ihop"...

Bara att vänja sig vid hur iPhoto jobbar, alla bilder i en databasklump som man INTE skall pilla på. Man söker fram bilder inne i programmet och exporterar ut dem från iPhoto. Här har PC-killarna ibland problem, de är ju VANA vid att ha alla bilderna
som filer i mappar som man sorterar efter eget huve....

1
Bevaka tråden