Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filosofiska hörnan

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Platsen för de där tankarna kring livet - det blir ju ändå aldrig som man tänkt sig, liksom... oftast blir det bättre än man trodde.

Kom och tänka på det som han dansken säger i reklamen; livet är inte antalet dagar man levt, det är de dagarna man minns.

Hur får man ut maximalt av sitt leverne då?

Så, fira själv är rätt kass, gör det till ngt som du kommer ihåg om 20 år med, eller på ålderdomshemmet.
Kommer du ihåg när vi köpte dricka, hade fest, alla garvade och drack ur kokosnötter och åt gryta.

Ju äldre jag bilr desto mer kommer jag tänka på att livet består av att vara glad, skratta, pippa, kärlek...
vakna på morgonen och hunden står i sängen och vinkar och väntar otåligt....
Somna brevid den man älskar.
Skratta ihop med vänner, jobbarkompisar och folk man tycker om.

Lev, gör ngt nytt, gör något du ALDRIG gjort förut;

Ta MC-kort (en toppengrej som jag enbart ångade att jag inte gjorde INNAN jag vart 26)
Lär dig hoppa fallskärm
Ta dykarcert och åk till röda havet. Köp dig en kamera.
Ta den andra vägen hem, den långa.
Gå med i nån förening. Är du "vetenskapsman" - gå på poesiafton.
Är du "poet" - besök ett observatorie.
Lär dig italienska, franska eller vafan du vill. Lär dig spela gitarr
Säg till någon främling som sitter och ser sur ut "Är man så vacker som du så skall man le lite oftare".

Prata med någon trevlig människa på vagnen.
Nästa alkis som kommer fram och vill ha några spänn - ge honom en tjuga, vad han gör med den efter han fått den skall du skita i.

Hjälp någon, utan motprestation.

En del tycker meningen med livet är att avla fram ungar. Jag har inga alls, kan inte påstå att jag lever ett fattigare liv än någon annan.

Kruxet är väl i dagens enorma utbud att hitta det som gör en till en hel människa; idag är det så fördomsfritt (nåja) att man kan rikta in sig på vad som helst. Hitta det du kan vill och tycker om - sen, KÖR!

Tråden kan handla om vad som helst. Negativism, håneri, gnällrövar och bittertomtar kommer lyftas ut.

Kom ihåg, en dag skall vi bli stjärnfarare - vad blir ditt bidrag till resan?

Med risk för att låta för en gnällrövig bittertomte så känns det väl som att all tid man spenderat på forum är något man inte kommer se tillbaka på som väl spenderad tid.

*fnular lite på att blocka skiten och göra något vettigt istället*

Livet är det som susar förbi medan vi är upptagna med oväsentligheter. Just för tillfället utgörs mitt liv av ungarna. Har en 1-åring som just börjat på dagis och en som snart fyller 5. Satan vad man blir uppbunden. Igår körde jag till kontoret för första gången sen före jul. Har inte kört bil utanför stan ensam på flera månader så det var lite grann som känslan när man tagit körkort och fick ratta bilen helt själv för första gången.
Så nu väntar vi bara på att barnen ska bli lite större och man inte måste vara hönsmamma hela tiden, sen kan man börja leva lite igen. Resa vill vi. Tyvärr är vår äldsta fruktansvärt åksjuk. En gång kräktes hon i bilen efter en färd på 1 minut.

Ursprungligen av pmarriott:

Livet är det som susar förbi medan vi är upptagna med oväsentligheter. Just för tillfället utgörs mitt liv av ungarna. Har en 1-åring som just börjat på dagis och en som snart fyller 5. Satan vad man blir uppbunden. Igår körde jag till kontoret för första gången sen före jul. Har inte kört bil utanför stan ensam på flera månader så det var lite grann som känslan när man tagit körkort och fick ratta bilen helt själv för första gången.
Så nu väntar vi bara på att barnen ska bli lite större och man inte måste vara hönsmamma hela tiden, sen kan man börja leva lite igen. Resa vill vi. Tyvärr är vår äldsta fruktansvärt åksjuk. En gång kräktes hon i bilen efter en färd på 1 minut.

Homo Sapiens har enorma hjärnor med enorm kapacitet, tyvär föds vi med dem rätt tomma, det tar minst 10 år bygga upp en struktur i kolan så man kan klara sig. Innan dess är avkomman tämligen hjälplös...
men jag vill inte kalla ongar för oväsentligheter.

Du får ju vara med på resan när de utvecklas, det måste ju vara fantastiskt.
Det blir mindre av vaktande, mer av lära dem saker. Snart kan de bre sina egna mackor om man säger så...
Vips så är de femton och ber dig hålla käften gubbjävel....

Perfekt tråd... har precis slukat en vinare...

Förr i världen var jag mycket mer filosofisk, men nu har jag blivit extremt mycket mer pragmatisk. Få se... vad var frågan igen...?

Meningen med livet?

Efter två barn skulle jag vilja säga: att föröka sig... Men det är nog inte så enkelt. Jag börjar tro att man uppnår mest med att följa sitt hjärta. I de svåra vägskälen brukar jag ställa mig frågan: "Hur skulle jag valt om jag låg på dödsbädden?". Det brukar hjälpa mig på traven allt som oftast.

Jag skulle göra FN-tjänst en gång i tiden och hade sjuk dödsångest... För att fatta beslutet tänkte jag att "kommer jag att ångra mig på dödsbädden om jag inte gör det här?". Svaret blev enkelt.

Jag läser medicin och ju mer jag lär mig om människokroppen, både makroskopisk och mikroskopiskt, desto mer förvånad blir jag över att allt fungerar överhuvudtaget. Alla celler i vår kropp härstammar från en enda cell. Denna cell delar sig så många gånger att man har ca 10^14 celler i människokroppen som vuxen. På något sätt tycks varje cell dessutom ha koll på exakt vad den skall göra och när den skall göra det. Inte undra på att man blir lite filosofisk när man sitter och plöjer igenom tegelsten efter tegelsten av medicinsk litteratur

Ursprungligen av werecat:

Jag läser medicin och ju mer jag lär mig om människokroppen, både makroskopisk och mikroskopiskt, desto mer förvånad blir jag över att allt fungerar överhuvudtaget. Alla celler i vår kropp härstammar från en enda cell. Denna cell delar sig så många gånger att man har ca 10^14 celler i människokroppen som vuxen. På något sätt tycks varje cell dessutom ha koll på exakt vad den skall göra och när den skall göra det. Inte undra på att man blir lite filosofisk när man sitter och plöjer igenom tegelsten efter tegelsten av medicinsk litteratur

har läst någon fyrsidig historia om vad som sker i en cell - under en sekund ..... visst blir man imponerad.

Ursprungligen av Goflorp:

har läst någon fyrsidig historia om vad som sker i en cell - under en sekund ..... visst blir man imponerad.

Det är så pass fascinerande att man nästan gör misstaget att anta att det finns någon högre makt som designat livet självt.

Lyckligtvis är de flesta av oss mer upplysta än så.

1
Bevaka tråden