Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudböcker på MacBook Air –.hur?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyssnar mycket på ljudböcker och lånar de flesta på biblioteket som CD-skivor. Hur sjutton gör jag med den 13" Air som jag har tänkt köpa? Måste begränsa mig till det utbud som finns på minneskort och/eller ladda ner som MP3-filer? På apple.com beskrivs det så smidigt att trådlöst överföra filer från en CD-spelare till en MacBook Air. Hur funkar det i praktiken? Kände mig plötsligt skeptisk nu när jag äntligen hade övergett tanken på att jag kanske ändå borde ha en vanlig Pro.

Jag lånar ljudböcker på E-lib. Boken spelas upp i en flashspelare i webbläsaren.
Nu verkar inte Bengtsfors finnas med i listan, men du kan kanske fixa ett bibliotekskort på Färgelanda bibliotek?
När man hittat en ljudbok så kan man ta och logga in med sitt lånekortsnummer så får man streama boken i 30 dagar (tror jag det var).

Läs mer på Elib

Det verkar inte alls dumt. Tack för tipset!

Men om jag har köpt en ljudbok och vill spara den i iTunes på min MB Air?

Ursprungligen av Nyteknik:

Det verkar inte alls dumt. Tack för tipset!

Men om jag har köpt en ljudbok och vill spara den i iTunes på min MB Air?

Skaffa en extern optisk enhet och koppla in via USB.

Ursprungligen av pmarriott:

Skaffa en extern optisk enhet och koppla in via USB.

Jo, det är väl egentligen enklast även om just det kommer kännas som ett nedköp jämfört med MBP.

För övrigt kan jag rekommendera programmet Audiobook Builder som rippar dina CD-skivor och skickar in dem i rätt format i iTunes.

Ursprungligen av pmarriott:

För övrigt kan jag rekommendera programmet Audiobook Builder som rippar dina CD-skivor och skickar in dem i rätt format i iTunes.

Låter intressant. Men hur fungerar det?

Ganska knapphändig information här. I alla fall för någon som jag som är lite...trög.

Audiobook Builder: Create Audiobooks on Your Mac

Ursprungligen av Nyteknik:

Låter intressant. Men hur fungerar det?

Ganska knapphändig information här. I alla fall för någon som jag som är lite...trög.

Audiobook Builder: Create Audiobooks on Your Mac

Mycket enkelt, mata in CD-skivorna en efter en. Du kan även lägga in författare och titel, sen efter sista skivan klickar du "create" och voila, boken ligger i iTunes under Audiobooks.

Undrar om Apples snygga CD/DVD-spelare accepterar DVD-filmer från både USA och Euoropa?

Apple MacBook Air SuperDrive - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av Nyteknik:

Undrar om Apples snygga CD/DVD-spelare accepterar DVD-filmer från både USA och Euoropa?

Apple MacBook Air SuperDrive - Apple Store (Sverige)

Vet att SuperDriven i sig måste kodas för en region, däremot har jag lyckats spela upp filmer i VLC som hört till fel region utan vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 22:42
Ursprungligen av Nyteknik:

Undrar om Apples snygga CD/DVD-spelare accepterar DVD-filmer från både USA och Euoropa?

Apple MacBook Air SuperDrive - Apple Store (Sverige)

Nej, men som tidigare sagts ibland kan VCL och även ripp-program klara att "bortse" från regionskod
Bra artikel och tips på regionfri spelare Region free Playback on portable DVD drives? | Macbook Air Superdrive vs Imation IMN-600LE VA | Gadgets Review | Singapore - Alan Soon's Blog | Alan Soon's Blog
Köpte själv en liknande, inte så snygg men fasligt praktiskt att kunna spela från alla regioner

När det gäller Audiobookbuilder så gör det sådant man annars får sitta och göra för hand, t ex ser till att den bli klassad som bok och inte musik, håller ihop och kapitelnumrerar, etc . Praktiskt om man ska lägga in många böcker

Eller så kan du köpa ljudböcker rakt i itunes store, typ samma pris som CD, supersmidigt, gör jag hela tiden. Glöm inte att TM:a datorn dock för det finns ingen redownload för musik och ljudböcker.

Ursprungligen av Jens Skott:

Eller så kan du köpa ljudböcker rakt i itunes store, typ samma pris som CD, supersmidigt, gör jag hela tiden.

Utbudet av böcker inlästa på svenska är uselt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 23:25

Fast det handlade väl om att TS lånade ljudböckerna gratis på cd och undrade hur man skulle få in dem på en MBA

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-17 09:32
Ursprungligen av Nyteknik:

Lyssnar mycket på ljudböcker och lånar de flesta på biblioteket som CD-skivor. Hur sjutton gör jag med den 13" Air som jag har tänkt köpa? Måste begränsa mig till det utbud som finns på minneskort och/eller ladda ner som MP3-filer? På apple.com beskrivs det så smidigt att trådlöst överföra filer från en CD-spelare till en MacBook Air. Hur funkar det i praktiken? Kände mig plötsligt skeptisk nu när jag äntligen hade övergett tanken på att jag kanske ändå borde ha en vanlig Pro.

Hjälpen i OS X ger svar.

1
Bevaka tråden