Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Searchitapp" extension i Safari stör mig

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På något sätt har en app som heter "searchitapp. kommit in i datorn. Vi är fler som använder datorn. Jag har försökt att avinstallera den. Det har delvis lyckats. Den har dock förändrat utseende och beteende på Safari. Hur får jag bort den? Jag har letet och sökt men förgäves. Mycket irriterande.

Vad har det med feedback på 99.se att göra, undrar jag?

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Jag har försökt att avinstallera den...

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Det har delvis lyckats...

Beskriv gärna vad du menar med citaten ovan.
- Hur har du försökt avinstallera? För det är ju onödigt, både för dig och för oss, om vi tipsar om samma metoder som du redan har provat.
- Vad har du lyckats ta bort, och vad har du inte lyckats ta bort?

Berätta gärna också vilken version av OS X du kör. För detta kan ju eventuellt påverka tipsen/lösningsförlagen/metoderna.

I mappen "Program" fann jag ett program jag inte kände igen. Det hette "Genieo". Där fanns anvisning hur avinstallera. Jag i stort sett bara dubbelklickade på knappen "avinstallera". Programmappen försvann, men Safari har förändrats. I adressrutan läser jag "searchitapp.com" och strax nedan står det "Genieo- Your newspaper styled...". Diverse popup av typen "du har vunnit, klicka här" förekommer i startsidan. Jag vet inte hur jag skall bli av med eländet.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Safari har förändrats...

Om problemet ligger i Safari så var det förmodligen mer än en app som du "råkade" installera, utan du har nog även fått in någon form av tillägg/extension till Safari.

Kolla vad du har i:
Safari --> Preferences --> Extensions
(du får ursäkta de engelska benämningarna, men du hittar nog rätt även om du har svenskt system)

Jag glömde att tala om att jag kör =OS 10.6.8.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-07 23:38

Det är inte så att enbart startsidan ändrats då?

Jesper: Jag sökte på " Inställningar - tillägg". Det fanns ingenting.
filuren: Nej det är inte bara startsidan som ändrats.
Jag provade med Firefox. Samma resultat där. Startsidan ser likadan ut på både Safari och Firefox.
På startsidan kan man välja "news". Då dyker det upp en sida med svenska nyheter. Det kan ju vara intressant i och för sig, men jag vill kunna välja själv. På denna sida kan man välja "sök". Då kommer den ordinarie söksidan från Google upp.
Var gömmer sig boven?

"In Safari, on the top menu go to Safari -> Preferences.
Click the General tab at the top (if it is not already selected.
Next to “Homepage”, type in your preferred website (e.g. Apple)
Click the Extensions tab at the top.
If it is not there, then you can skip to the last step.
In the left column, click on My Personal Homepage (name may be truncated).
Once again, if you don’t see it then you can skip to the last step.
Then to the right of it, click the Uninstall button.
Click the Uninstall button to confirm.
Restart the computer."

eskimo: Thank you so much. You solved my problem.

No problems!
Däremot var engelskan bara inklippt.

Tumregel; installera ALDRIG tillägg/extensions etc om du inte vet VÄLDIGT väl vad dessa gör.
Se till att det finns ett lösenord på kontot.

Ha helst ett adminkonto med "fulla rättigheter" och ett användarkonto med "begränsade rättigheter".
betrakta ALLT som frågar efter lösenord som suspekt (inte farligt, men tänk "varför då?")

1
Bevaka tråden