Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa Excel-fil med beställning från en Excel-prislista?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om det är ett makro som krävs för det här men det här vill jag åstadkomma:

1. Jag har en prislista i vilken man kan fylla i antal man önskar beställa och då får man per automatik upp korrekt pris och rabatt.

2. Jag skulle vilja ha en funktion i denna prislista där man kan fylla i vilka av de drygt 200 artiklarna man vill beställa, sen klickar på en knapp "Generera beställning" varpå en ny excel-fil skapas med de rader man beställt samt volymer och priser. Tanken är då att man ska kunna maila denna orderfil till oss.

3. Vi har i vårt system endast styckpriser, men många artiklar säljer vi endast i 2-, 5- och 10-pack. Skulle vilja ha förslag på hur man kan göra att värdena i cellerna där man ska skriva antal för dessa artiklar automatiskt avrundas uppåt till närmaste 2-, 5-, eller 10-tal.

Ett makro skulle kunna fixa det, och det mesta kan säkert lösas med finurliga formler också. Förutom själva knappen då.

Men rent spontant känns det som en weblösning vore bättre i det här fallet. Alla potentiella kunder kanske inte har Excel eller sitter på en väldigt gammal version av Excel. Och med en central webblösning kan lättare hålla prislista och sortiment aktuell än med en distribuerad fil som snabbt åldras.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Ett makro skulle kunna fixa det, och det mesta kan säkert lösas med finurliga formler också. Förutom själva knappen då.

Men rent spontant känns det som en weblösning vore bättre i det här fallet. Alla potentiella kunder kanske inte har Excel eller sitter på en väldigt gammal version av Excel. Och med en central webblösning kan lättare hålla prislista och sortiment aktuell än med en distribuerad fil som snabbt åldras.

Webb funkar inte i det här fallet, men de flesta har Excel. Ett makro vet jag skulle fixa biffen men jag vet lika mycket om makron som jag vet om kvantfysik.

1
Bevaka tråden