Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får vi se ny Apple TV och 1080p i iTunes när iPad 3 kommer?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2012-02-13 14:03

Nu är det väl så att Apple TV visst klarar 1080p, bara Apple som slängt in någon fånig mjukvarumässig spärr mot det.

In med Linux i den istället så fungerar det hur bra som helst,

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-13 14:10
Ursprungligen av T-1000:

Nu är det väl så att Apple TV visst klarar 1080p, bara Apple som slängt in någon fånig mjukvarumässig spärr mot det.

In med Linux i den istället så fungerar det hur bra som helst,

Får man fråga vilken linux-version du kör på din AppleTV2 och hur gjorde du för att installera den? Nyfiken..

Ursprungligen av T-1000:

Nu är det väl så att Apple TV visst klarar 1080p, bara Apple som slängt in någon fånig mjukvarumässig spärr mot det.

In med Linux i den istället så fungerar det hur bra som helst,

Ha ha, jag bara väntade på den kommentaren

Är du så säker på att det verkligen är 1080p du får ut då? I XBMC FAQ står det:

Citat:

Resolutions ATV2 can play and output
The ATV2 can playback most videos saved as high as 1080p, but will only output a 720p signal to your TV.

Så som jag förstått det är ATV2 kapabel att avkoda 1080p-filer, det råder det ingen tvekan om, men det som kommer ut är bara 720p hur man än hackar den. Om ATV2 verkligen bara är mjukvaruspärrad mot att leverera 1080p, då borde någon ha fixat ett sådant hack, eller? Jag får uppfattningen att det kanske är för klena kretsar för detta i ATV2.

T-1000 pratar om Apple TV ni andra om Apple TV2 så ni har rätt båda tre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 10:20
Ursprungligen av Christer Holm:

...så ni har rätt båda tre.

Kunde inte låta bli

Med min lågupplösta 42" plasma TV anno 2005 så har jag ytterst måttligt behov av 1080p. Frågan är om den ens klarar av 720p. TVn är i alla fall fullt duglig och jag tänker behålla den tills svampmolnet är ett faktum. Har en Apple TV 2 kopplad till den och det lirar finfint.
Kan dock bli så att jag köper en Apple TV 3 till min magnifika 32" LCD-TV där nere. Den är så ny som 4 år och klarar nog 720p.

Nåja, ryktet handlar om en 2048x1536-skärm för iPad 3, men frågan är vad det har med en 1080p-Apple TV att göra. Upplösningsmässigt (siffrorna) ingenting. Möjligen då en allmän HD-satsning, men så som jag känner Apple tar de hellre saker och ting steg för steg när varje produkt för sig anses färdig. De rullar av tradition ut ett nytt tänkande/satsning långsamt över hela linjen, och ofta på mer än ett års tid.

Ursprungligen av cmlewan:

Nåja, ryktet handlar om en 2048x1536-skärm för iPad 3, men frågan är vad det har med en 1080p-Apple TV att göra. Upplösningsmässigt (siffrorna) ingenting. Möjligen då en allmän HD-satsning, men så som jag känner Apple tar de hellre saker och ting steg för steg när varje produkt för sig anses färdig.

Tanken är iPad 3 -> HD-video i iTunes -> Apple TV med 1080p. Allting hänger ihåg. Om Apple börjar sälja 1080p i iTunes pga av iPad 3 så är det ganska givet att det ska gå att visa på en tv också.

Att visa 1080p på en iPad 3 i full upplösning skulle kunna tänkas vara något Apple gärna visar upp på onsdag för att marknadsföra den högupplösta skärmen. Jason Snell gjorde några mockups på hur en 1080p-film med marginal ryms på en iPad 3, som denna :

Finns även en mera högupplöst mockup här.

Ursprungligen av cmlewan:

Nåja, ryktet handlar om en 2048x1536-skärm för iPad 3, men frågan är vad det har med en 1080p-Apple TV att göra. Upplösningsmässigt (siffrorna) ingenting. Möjligen då en allmän HD-satsning, men så som jag känner Apple tar de hellre saker och ting steg för steg när varje produkt för sig anses färdig. De rullar av tradition ut ett nytt tänkande/satsning långsamt över hela linjen, och ofta på mer än ett års tid.

Ja, visst var det dumt att av mig att tro att vi skulle få se ny Apple TV och 1080p i iTunes när iPad 3 kom? Borde förstått att det inte hängde ihop och skulle ta lite mera tid...

Hade dom låtit bli att larva sig med itunes och 720 så skulle jag sluppit köpa en grymt bra Boxee Box.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 15:00

Vaddå "larva sig med iTunes"? Vad är det som är dåligt och inte fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-08 05:33

Priset på Apple TV har gått ner till 899:-, det låg väl på 1.100:- tidigare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-08 12:20

Jag har fortfarande inte sett något datum för svensk lansering av ATV3? Någon som känner till när den kommer?

1
Bevaka tråden