Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej att se dokument i Lion, vad göra?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-03-07 21:52

Jag har precis skaffat Lion. Insåg just att jag inte kan se mina dokument som jag skrivit i word och excel. Finns det någon som helst möjlighet för mig att se dokumenten igen?

Vadå se dem?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-03-07 22:04

Okej. När jag försöker öppna mina excel-filer, via Finder, så kan jag se dem via "förhandsvisning". Men .doc-filer funkar inte. Det kommer upp en ruta där det står

"Du kan inte öppna programmet Microsoft word eftersom PowerPC-proram inte längre stöds".

Hur gör jag då för att se mina .doc-filer?

Ursprungligen av KOL:

Okej. När jag försöker öppna mina excel-filer, via Finder, så kan jag se dem via "förhandsvisning". Men .doc-filer funkar inte. Det kommer upp en ruta där det står

"Du kan inte öppna programmet Microsoft word eftersom PowerPC-proram inte längre stöds".

Hur gör jag då för att se mina .doc-filer?

I och med Lion så togs stödet för PowerPC-program bort helt. Detta innebär att du inte längre kan köra ett Microsoft Office som inte är skrivet för Intel-plattformen. Precis som Capeman säger ovan så har du därför två alternativ:

* Köp ett nytt Office-paket från Microsoft
* Byt tillbaka till Snow Leopard.

Hoppas du väljer det första och stannar kvar med Lion - som är ett riktigt trevligt system när man har lärt sig det.

Ursprungligen av KOL:

...att jag inte kan se mina dokument som jag skrivit i word och excel...

Ursprungligen av KOL:

...excel-filer, via Finder, så kan jag se dem via "förhandsvisning". Men .doc-filer funkar inte...

1.
Först är det både Excel- och Word-filer som är problemet.
Men i nästa inlägg, 12 minuter senare, så funkar helt plötsligt Excel - men inte Word.

2.
Och när du säger se filerna...
...menar du då öppna dem i Word/Excel?
...eller menar du öppna dem i Förhandsvisning?
...eller menar du öppna dem i Quicklook?
...eller menar du kanske att se innehållet i filen i ikon-vy (eller coverflow-vy) i Finder?

Solklar problembeskrivning...

Du har en för gammal version av Word. Du får köpa nytt Office eller byta tillbaka till Snow Leopard.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-03-07 23:21

Nytt office blir det.

Eller, som tillfällig lösning, ladda ner LibreOffice, som hanterar Officedokument rätt ok: LibreOffice Productivity Suite Download » LibreOffice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-08 20:39

Eller OpenOffice, gratis.

Ursprungligen av kenjon:

Eller OpenOffice, gratis.

LibreOffice är OpenOffice. Skillnaden är att Oracle (eller vilka det var) jävlades med utvecklarna, vilka i sin tur lämnade projektet och startade en egen variant utifrån den befintliga fria källkoden.

Personligen rekommenderar jag därför att man kör LibreOffice, även om jag inte är en stor anhängare av någon av dem.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-03-10 20:39

Funkade att lägga över .doc-filerna på ett USB-minne och se dem på en annan dator. Tänkte inte på det innan:).

1
Bevaka tråden