Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik - kan inte hitta time capsule via airport - men PCn, ipaden och iphonen hittar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-03-05 19:25

Inte postat mycket här - hoppas man kan få lite assistans.

Jobbar med IT-drift men är ju då egentligen windows-server tekniker och är en riktig PC-snubbe.

Men jag tycker mycket bra om mac och börjar få lite koll på det tycker jag.

Har idag varit hemma hos en av våra kunder för att hjälpa till med en mac book pro och hennes tillhörande time capsule.

Jag vill börja med att nämna att jag tror mig ha fått det att funka under stund på eftermiddagen men sedan slutade det att fungera igen.

Såhär är det då:

vi har en dlink-router med modem på ena våningen och denna dlinken agerar då gateway - fungerar finemang.

På ovanvåningen har jag macen med en time capsule(TC).

TC:n är kopplad med LAN-kabel genom väggarna till dlinkroutern OCH jag har ställt TC i bryggat läge.

dlink-routern där nere delar också ut trådlöst men på både den och TC:n har jag satt samma SSID och WPA2-nyckel.

DOCK har jag satt olika kanaler på TC:n och dlink-routern så att de inte ska bråka med varandra.

Det sjuka nu då är att hennes lenovo-laptop har inga alls problem med att komma åt TC:n trådlöst och sedan gå ut på internet via dlinken som är gateway - då dlinken och TC:ns SSID är det samma - har jag säkerställt att det verkligen är TC:n som laptopen ansluter mot.

Jag kan se i lenovos "access connections" att det är TC:n - där ser jag också att det finns ett annat nätverk med samma namn men 30% sämre signal - vilket då torde vara dlinken där nere.

Också hennes Ipad ansluter finfint mot TC:n och där surfar vi på.

Men på MBP:n där åker jag på storstryk!!!???

Jag får felmeddelande om att anslutningen timear ut och sedan säger den att anslutningen kräver ett wpa-lösenord fast jag hela tiden matar inte lösenordet.

Med tanke på ovan felmeddelande lyckades jag googla mig fram till att man skulle testa ändra kanal - så det har jag också testat ett par gånger.

Har även gjort en hård återställning då man håller in knappen i 5 sekunder

Med kabel från macen till WAN-porten går det naturligtvis fint.

Vad fasen är detta? Någon som har ideer? är helt desperat...

Som sagt hade jag faktiskt macen uppkopplad under tidigt skede av min installation idag - men jag kan ju inte säkerställa huruvida det var dlinkens trådlösa - dock kommer jag inte in på det nu heller så det borde ju inte ha varit det...

???

En sista sak - efter hård återställning kom ändå alla uppgifter jag slagit in tillbaka?

Mycket tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-03-05 20:12

någon? hjälp...

Varför kör du två trådlösa nät med samma SSID? Det är ju tokgalet.

Mitt spontana boktips för dagen är att skrota Dlink'en och bara använda TC'n som router. Satt själv med en totalt överflödig Netgear mellan TC'n och modemet tills nyligen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-03-05 23:45

På PC:n ser jag tydligt två olika nät med samma namn - men den ena har då svagare signal och den kör på kanal 4 medan jag satt TC:n på kanal 10

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-03-05 23:43

Tackar för era svar!

Det är en stor fastighet så TC:n räcker egentligen inte till kundens behov.

Sedan rent generellt så vill jag igen påpeka att det egentligen inte är fel på varken TC:n eller dlinken - för det funkar ju kanonbra från både PCn, ipaden och iphonen...

Alltså dlinken är ju inte i vägen på något sätt nu - för just nu är ju problemet att jag inte ens kommer åt TC:n från mac booken... Som sagt - samma SSID och nyckel på båda access-punkterna men de kör på helt olika kanaler just för att de inte ska störa varandra

vad tror ni?

Och för att instämma med keptang, varför i hela friden har du samma SSID och samma nyckel? Vad är vinsten med det? Jag skulle bara tycka det är förvirrande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-06 10:36

Det finns ju flera varianter på wpa, TKIP och vad de nu heter. Kolla i dlinken om du kan byta "typ" av kryptering...
Jag har också för mej att på i Windows kan du skriva "för långa" lösenord, medans den bara använder de x första tecknen- Mac däremot vill ha exakt rätt antal tecken (i alla fall tror jag det var så med wep). Men jag kan ha fel där.
Mitt första förslag löste ett problem hos en kompis som kunde ansluta med en Windowslaptop, men inte med en iPad.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 11:50

Jag hade samma problem med min iMac för nått år sedan. Jag tror att jag bara behövde reparera rättigheterna så funkade det sen. Det kan vara värt ett försök i alla fall. Annars skulle jag byta SSID och se om det fungerar bättre då.

PS. Ett tips till nästa gång är att skriva med lite färre stycken. Det är väldigt svårt att läsa en text som har en mening per stycke. Det är svårt att få en bra känsla för vad textens innebörd egentligen är.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-03-07 17:55

Hej alla och tack för era svar!

Ska försöka minska på min styckeindelning

Idag när jag kom hem till kunden så fungerade det - märkligt va? Väckte MBP:n som låg i sovläge och airport var plötsligt ansluten till det korrekta nätverket. Så nu vet jag egentligen inte vad som har löst det...

Tankarna börjar gå mot programuppdateringar på macen - den har tydligen legat nedpackad i kartong ett bra tag sedan inköp. Jag har iaf tvingat in alla uppdateringar som den själv hittat.

Det lustiga är att macen har varit ansluten och helt fungerande nu hela eftermiddagen - tills vid strax innan 17 - då kunde den plötsligt inte längre hitta "mitt primära nätverk"... stoppade i en nätverkskabel som jag körde i ena LAN-porten på TC - letade efter uppdateringar - några nya uppdateringar hittades - installerade dessa startade om och vips så var airport igång igen och anslutet till rätt nätverk.

Vad tror ni?

Avslutningsvis NEJ det är inga alls problem med att ha samma SSID på olika accesspunkter - det är inte galet på något sätt. Vi driftar en del stora företag där det är praxis att man sätter upp 2 - 3 olika accesspunkter (beroende på kontorets storlek) och på dessa sätter man samma SSID, samma WPA2-nyckel MEN olika kanaler.

Detta för att klienter sömlöst ska kunna hoppa till den punkt som ger bäst täckning.

Detta fungerar nu även hemma hos denna kund jag varit idag. När vi går ner med macen eller med hennes ipad så får vi sämre signal i några sekunder tills den plötsligt hoppar in på DLINK-routern istället och igen ger oss full styrka.

Time machine-funktionen fungerade fint på macen, lyckades även installera airport på hennes PC så att även den kommer åt TCn. Till sist hade hon även en MFP-skrivare som jag anslöt med LAN till TCn och både PCn och Macen kan skriva ut fint på den.

Vi får hoppas att det håller nu...

Man kan utan vidare ha olika SSID och nycklar och trots det få enheterna att hoppa till det starkare automatiskt.

1
Bevaka tråden