Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra program för att synka prefs mellan flera datorer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett jobb där jag ofta flyttar filer fram och tillbax - dvs skapar upp nya FTP-bookmarks i Transmit eller Cyberduck när jag laddar upp/ner filer, SSH:ar in mot olika servrar, använder program som t ex Coda för att redigera filer direkt över FTP och liknande. Det gör att jag nästan dagligen lägger till nya boookmarks och inställningar i flera program jag kör.

Mitt problem är att jag har tre jobbdatorer. Min huvudsakliga som jag oftast använder, en annan dator som jag använder 1-2 dagar i veckan (då jag jobbar på ett annat kontor), samt min laptop som jag tar med på möten, när jag jobbar ute hos kunder osv som händer lite då och då. Det gör det ganska knöligt att hålla alla burkar synkade, det händer alldeles för ofta att jag får gräva i mail efter kontouppgifter för att jag inte lagt till t ex ett FTP-konto i bookmarks/favourites på datorn jag sitter på för tillfället.

Frågan är, har ni något bra förslag på ett program som kan synka detta åt mig? Det är väl i de allra flesta fall plist-filer i ~/Library/preferences/, så jag gissar att det skulle räcka med att synka valda filer ur den mappen - gärna så att det sker automatiskt, men bara en knapp man klickar på för att starta en sync är inte heller hela världen. Det går väl kanske lösa med dropbox och lite scriptande, men ärligt talat orkar jag inte lägga ner tiden det tar att testa, betalar hellre några kronor för en lösning som fungerar stabilt. Har googlat runt lite men inte hittat något som verkar jättebra än. Har ni något förslag på hur jag bäst löser det?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-03-07 14:18

Länka hela Preferences till Dropbox på alla maskiner?

Ett annat följd-problem föressten - går det alls att synka keychain-lösenord? Det vore ju smidigt att inte bara få med bookmarks med t ex ip-adresser och login-namn, men även lösenorden. Gissningsvis kan det väl vara knepigt att föra över lösenord då det känns väldigt osäkert och Apple säkert inte tillåter det, men är det nån som vet säkert vore det kul att veta mer om.

Mjo, tanken slog mig, men jag skulle vilja vara lite mer selektiv än så. Ena datorn jag använder är snart 3 år gammal, och används flitigt till att testa nya program, spelar lite spel på privat osv. Det innebär att prefs-mappen på den är väldigt välfylld. Jag hade hellre velat handplocka de filer jag vill synka, så jag slipper fylla upp mina andra datorer med onödigt skräp.. Som sagt, det går ju göra ett script som kopierar filerna till dropbox vid klick och ett som kopierar från dropbox till prefsmappen, men.. det känns som ett litet "fulhack" Speciellt då jag gärna vill schemalägga det så att det sker var X:e timme automatiskt, istället för att jag manuellt måste trigga det (då jag med 99% säkerhet kommer att glömma det).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-07 14:37

Schemalägga? Prova Lingon Peter Borg Apps » Lingon 3

1
Bevaka tråden