Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Det går inte att hitta servern" DNS-problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då och då så händer det att jag på min macbook inte kommer ut på internet. Jag är ansluten, för enligt nätverksinställningarna
står det att jag är ansluten till internet. Men vilken sida jag än försöker komma in på så dyker bara detta felmeddelande upp:

Den här webbsidan är inte tillgänglig

Det går inte att hitta servern på "Google". eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket.
Här följer några förslag:

  • Läs inwebbsidan igen senare.

  • Kontrollera Internetanslutningen. Starta om routrar, modem och andra nätverksenheter som eventuellt används.

  • Kontrollera DNS-inställningarna. Kontakta nätverksadministratören om du är osäker på vad detta betyder.

  • Prova att inaktivera nätverksförutsägelsen genom att göra så här: ÖppnaSkiftnyckelmeny > Inställningar > Under huven och avmarkera Förutsäg nätverksåtgärder som förbättrar laddningen av sidan. Om det inte löser problemet rekommenderar vi att du väljer det här alternativet igen för bättre prestanda.

  • Testa att lägga till Google Chrome som ett behörigt program i inställningarna för brandväggen eller antivirusprogrammet. Om det redan är ett behörigt program testar du att ta bort det från listan med behöriga program och lägga till det igen.

  • Om du använder en proxyserver kontrollerar du proxyinställningarna eller kontaktar nätverksadministratören för att kontrollera att proxyservern fungerar. Om du inte tror att du ska använda en proxyserver justerar du dina proxyinställningar: ÖppnaProgram > Systeminställningar > Nätverk > Avancerat > Proxyservrar och avmarkera alla proxyservrar.

Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress.

Jag har ingen aning om vad det är som orsakar detta problem, och i.o.m. att jag är så okunnig i alla dessa termer osv så har jag ingen koll vad jag ska göra när detta inträffar. Jag har följt de anvisningar som felmeddelandet föreslår, men det har aldrig hjälpt. Så ibland kan jag inte komma ut på internet på flera, flera timmar. Efter åtskilliga timmar så fungerar det att komma ut på internet igen, av någon anledning. Men jag har ingen som helst koll på vad det är som är fel.

Vore tacksam för hjälp angående detta!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-03-07 14:22

Vet inte om detta kommando i en terminal skulle hjälpa dig:

Citat:

dscacheutil -flushcache

Det skadar inte att prova dock.

Ursprungligen av jbygden:

Vet inte om detta kommando i en terminal skulle hjälpa dig:

Det skadar inte att prova dock.

Vad är en terminal för något, och hur/vart ska jag skriva in kommandot du angav?

Testa sätta DNS servern till "8.8.8.8" så borde det fungera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-12 18:51
Citat:

Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress.

Du har väl helt enkelt angivit en felaktig/icke-existerande IP-adress till din ISP:s namn-servrar (DNS-servrar).

Ursprungligen av frazze:

Du har väl helt enkelt angivit en felaktig/icke-existerande IP-adress till din ISP:s namn-servrar (DNS-servrar).

Jag har inte angivit någon IP-adress alls sen jag skaffade datorn, det har jag trott att den sköter själv. Hur vet man om det är en felaktig adress? Internet funkar ju för det mesta, men då och då blir det sådana här "avbrott" som jag inte förstår mig på.

Jättesvårt att veta exakt varför det inte fungerar men det verkar vara något problem med din internetleverantörs förvalda DNS.

Prova Björnströms föslag ovan. Gå in Nätverksinställningarna och klicka på "Avancerat" och under fliken "DNS" lägger du till ip-adressen 8.8.8.8 genom att först klick på plustecknet nere till vänster (åtm. hittar man det där i Snow Leopard).

1
Bevaka tråden