Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad använder du FileMaker till?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har arbetat med FileMaker sedan 1989 och sett många olika lösningar.

Men vad använder du FileMaker till?

I föreningen:
- Medlemsregister. Håller just nu på att vidareutveckla detta, så att vi ska slippa skriva ut tjocka medlemslistor varje gång, och i stället kunna använda en dator i entrén, och söka fram och pricka av medlemmar som förnyar sitt medlemskap.
- Fakturering

Privat:
- Har haft ett CD-register, men slutade underhålla det för några år sedan, när CD-köpen blev allt färre, och iTunes-köpen började ta över.

På jobbet:
- Har tidigare jobbat åt en dagstidning.
- Där gjorde jag bl.a. ett register för deras foto- och negativ-arkiv.
- Där gjorde jag också ett system där man prickade av tidningssidornas produktionsflöde, från redigerare till film, plåt och press.
- Men detta var många år sedan nu (på 90-talet). På nuvarande arbetsplats används inte FileMaker.

Privat/till enskilda firman:
fakturering, bokföringsunderlag

Hos kunder/
Allt möjligt, men mestadels typ produktdatabas och därtill kopplade administrativa system.

Hela vår lösning med företag, personregister kunduppföljning anmälan till arrangemang, fakturering mm

Vi har ett helt produktionssystem uppbyggt i FileMaker. Inköp, tillverkning, kundorder, artikelregister etc etc. Med kopplingar mot etikettsystem och fraktbokning. Blir ett antal nya poster varje dag :).

Vi har ett kundregister med faktureringsmodul byggt i FileMaker som tuffat på sedan FileMaker 3

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-03-06 21:16

Byggde en gång ett bokningssystem till en Camping, men efter den pärsen har jag haft... paus.

Ursprungligen av Micke F:

Byggde en gång ett bokningssystem till en Camping, men efter den pärsen har jag haft... paus.

Det är enkelt att bygga i FileMaker, enkelt att bygga rätt och tyvärr lika lätt att bygga fel
Ett tips är att läsa lite om relationsdatabas normalisering Artikeln är inte helt lätt men alltid en början

FileMaker är ett fantastiskt program som jag pillat med sedan det hette Claris - jag älskar det. Men...tragedin är att jag aldrig har hittat en enda användning för det :-(. När jag blir pensionär så kanske jag kan hitta en vettig anledning att bygga en databas - för ett enklare och klockrenare program att bygga databaser med finns inte (det är ju trots allt ett Apple-program).

Ursprungligen av Zimmerman:

FileMaker är ett fantastiskt program som jag pillat med sedan det hette Claris - jag älskar det. Men...tragedin är att jag aldrig har hittat en enda användning för det :-(. När jag blir pensionär så kanske jag kan hitta en vettig anledning att bygga en databas - för ett enklare och klockrenare program att bygga databaser med finns inte (det är ju trots allt ett Apple-program).

Om du har en diabildssamling med 8.000 bilder från förr och lite tid över på ålderns höst så har du skaffat dig själv en hobby:)
scanna gärna in både högupplöst och thumbnail (som två separata scanningar) för att få dagarna att gå.
/m

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-06 21:44

Vi har vårt prenumerationsregister i Filemaker. Hade en kille som byggde det åt oss för många år sedan och det tuffar fortfarande på i FileMaker 7. Funderar på att uppgradera till en nyare filemaker nu och det blir ju ett måste när man väl lämnar SL för Lion eller Mountain Lion.

Ursprungligen av andas:

Vi har vårt prenumerationsregister i Filemaker. Hade en kille som byggde det åt oss för många år sedan och det tuffar fortfarande på i FileMaker 7. Funderar på att uppgradera till en nyare filemaker nu och det blir ju ett måste när man väl lämnar SL för Lion eller Mountain Lion.

FileMaker 7 var inte FileMaker Inc´s bästa relase. Många tycker att FileMaker 8 skulle vara en patchuppdatering på 7:an. Bara för den anledningen borde du uppdatera men när du kör Lion eller senare så är det ett måste. Det finns många trevliga nyheter som har kommit sedan 7:an...

Studentradion i Göteborg körde skivregistret i Filemaker 2 under flera år i början/mitten av 90-talet samtidigt som posterna svällde över 50000. Det skulle tydligen inte gå med så många poster i FM2 men det funkade finemang iaf! Kördes väl på en Plus i början för att sedan migrera till en Classic eller Classic II. Kanske kördes FM 1 precis i början.

OT: Många skivor knappades in av undertecknad under åren 89-95. Efter intro- och BPM-räkning med stoppur förstås. Örnkoll på ny musik fick man också. Ibland nästan för ny - minns exempelvis hur Michael Boltons sedan flera veckor hamnat i "gammalt"-backen när han slog igenom med "How am I supposed to live without you" 1989 /OT

Jag har byggt två runtime-lösningar för ett rollspelssystem som jag fortfarande säljer några stycken i månaden av. Sedan har mitt företags elektronikdatabas samt produktstukturer byggts runt Filemaker. Första versionen började någon gång när Filemaker 6 var ungt...

Cthulhu månne...?

Ursprungligen av Capeman:

Cthulhu månne...?

Jag gjorde något enkelt sådant för flera år sedan, men tror inte det finns kvar; mina huvudlösningar som jag plöjt ned alldeles för mycket tid till är för HarnMaster från Columbia Games. På sistone en generisk kampanj-hanterare för fantasyspel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-07 23:29

Vi kör ett egenbyggt offert / redovisnings / faktureringssystem samt bandarkiv (som dock nyttjas mycket lite numer). Redovisningsystemet fick sig en rejäl uppdatering för ett par veckor sedan.

Vi kör fortfarande Filemaker 9 + Filemaker 9 Server.

Just nu håller jag på att anpassa Kundvårdsprogrammet för ett återvinningsföretag. Dom använder FileMaker till att:

  • Kunder

  • Fastighetsregister

  • Lokalregister

  • Avfallskärlsregister - vilka kärl finns i respektive lokal

  • Orderregistrering

  • Avfallstatistik uppdelad per typ av avfall

  • Körorder

  • Fakturering

  • Kundreskontra, påminnelser och bokföringsunderlag

Det är ett relativt nystart företag och behöver FileMaker då deras processer ständigt utvecklas och förbättras.

Vi arbetar ju med FileMaker-utveckling sedan många år och använder självklart FileMaker själva till all administration, säljstöd, projektredovisning, ärendehantering, tidrapporter mm som behövs på ett konsultföretag. Vi har också integrerat FileMaker med iCal och använder det för bokning, planering osv. Vi tar också med oss relevant information om aktuella uppdrag i FileMaker Go-appar i våra iPhones/iPads när vi besöker våra kunder tillsammans med kartor, försäljningsstatistik mm.

Vi har upptäckt att där det finns behov av administration (oavsett om det är projekt, prenumeranter, webbanmälningar, produktkataloger, sammanställning av stora datamängder från SQL-databaser eller vad det nu kan vara) där finns det behov av FileMaker! Verkligen ett allround-program där man alltid hittar nya användningsområden

Ursprungligen av Rolf Clausen:

Vi har också integrerat FileMaker med iCal...

Vad använder ni för lösning för den?
Jag har eventuellt ett uppdrag till er

Vi kör förstås tilläggsprogrammet Zulu från Seedcode, ett av de få tillägg som vi verkligen använder!

Vi hjälper dig gärna!

Jag använde FMP för en forskningsdatabas när jag var nybörjare. Men använder det det nu för några tester (s.k. MCI-test) och för resultathantering av tester. Då frångår jag Peters principer och använder repeterade fält. :">

Ursprungligen av Sven-Erik:

Då frångår jag Peters principer och använder repeterade fält. :">

Repeterade fält är helt ok, ibland - typ ganska sällan numera
Sedan FileMaker Pro 3 när man kan göra "äkta" relationer mellan olika register så väljer man den lösningen i första hand. Men som sagt i vissa fall är repeterade fält fortfarande bäst. Det finns nog inte så många databasprogram som har en liknade lösning som FileMaker har. Ännu en fördel för FileMaker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 20:20

Har använt FM sedan 2004. FM är sedan dess en bas för min egenutvecklade metod för analys och rekonstruktion av händelseförlopp. Är nu i behov av nyrekrytering till mitt företag som sysslar med detta. Kontakta mig med PM om ni vill veta mera...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-03-19 21:13

Lite olika saker. På jobbet ett vanligt register över de som hyr/hyrt hem-pc. Hanterar brevutskick, avslutningsadministration, fakturering, händelselogg mm. Varje gång jag ska koppla ihop data från olika datakällor åker FM fram. Hemma har det fungerat som bokföringssystem i vår lokala fotbollsförening i 6 år men vi ska nu byta till ett "riktigt" bokföringsprogram. Har förutom bokföringen även innehållit sponsorsfakturering/uppföljning, materialinköpsregistrering, domarredovisning, lagkasseredovisning mm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 10:08

Jag skulle vilja hitta ett boknings/lagerhållningssystem för uthyrning till vårt företag som lirar med OS och iOS, har testat iStorage, Bento och Filemaker Pro men inget fungerar riktigt som jag vill. Det essentiella är att man skall kunna "låna ut" en komponent som ligger som bokad för allas vetskap och sedan hoppar tillbaka i systemet.

Några tips?

Tack på förhand!

Ursprungligen av miljnr:

Jag skulle vilja hitta ett boknings/lagerhållningssystem för uthyrning till vårt företag som lirar med OS och iOS, har testat iStorage, Bento och Filemaker Pro men inget fungerar riktigt som jag vill. Det essentiella är att man skall kunna "låna ut" en komponent som ligger som bokad för allas vetskap och sedan hoppar tillbaka i systemet.

Det fina med FileMaker är att du kan bygga ett sådant system som just passar dina behov:)
Du behöver inte vara programmerare för att kunna bygga FileMaker lösningar. Visst kan det vara bra att gå en kurs eller läsa en bok eller två före man sätter igång men det är inte svårare än så.

Om du skulle köra fast så finns det flera konsulter utsprida över landet som kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-16 10:19

Med filemaker borde du kunna bygga ett sådant system men jag tror inte det finns en magisk knapp för det.

Jag har nu lagt upp en databas för offerter och fakuror - baserade på förlagorna i FM12 - med FM12server och kommer nu åt dom med vilken dator som helst och iPhone/iPad med FM-appen via internet :-D. Hur sanslöst coolt som helst. Klockrent. FM-servern ligger på min MacMini-server.
Det är i.o.f.s. otroligt overkill när jag skriver få (men feta) fakturor/offerter per år (jag har ett lönejobb och min fritid är guld värd så jag gör bara jobb på firma för att få ihop till kameror, datorer och musikintrument som jag kvittar mot intäkter). Men jag var liksom tvungen att göra detta när FM släppte FileMakerGo för iOS. Man kan säga att jag gjorde det bara för att det GICK att göra :-D. Nörderi m.a.o.
Jag vet inget om andra databaser, men jag har svårt att tänka mig någon snyggare och användarvänligare än FileMaker. Det är ju i grunden ett Apple-företag och det märks.

Jag kör ett system som samlar in klickstatistik från webben och presenterar det på en TV i realtid och även i realtid i en app på iPhone.
Jag har även ett annonsbokningssystem för mediabranschen med integrerad produktionshantering.
Tidsredovisningssystem med fakturering.
Ett Webbpubliceringssystem som publicerar annonser i realtid på fördefinierade webbsidor.
Ett system som generar tidningssidor med färdigformaterade radannonser via indesign.
Ett enkelt fakturasystem med tidrapporter och momsredovisning.

Detta med filemaker som motor och ibland integrerat med webben eller mysql.

Bevaka tråden