Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Xeon banar väg för uppdaterad Mac Pro

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-03-02 09:10

Ser intressant ut
Vad tror man om designen, kommer den vara lik den är idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 10:06

Hoppas man går över på en enhet som är rackmonterbar men ändå kan stå som en desktop. Den får gärna vara 2-3 U stor bara det går att göra.

Äntligen är ett ord som dyker upp ..

Det som är riktigt intressant här är väll att chippet stödjer PCI Express 3.0 med en dubblering av bandbreden från tidigare modeller

jag tror att nästa Mac Pro kommer ha samma utseende .. fast med reklamslogan med något i stil

The new Mac Pro . The Tower of Power.
Power your ideas. Expand your mind.
16 Cores, 32 Threads, Endless posebilites ... osv osv
Express the Power of 16. (syftar på 16 cores, och dubbel pci express hastighet)

men visst hade det varit coolt med en Mac Pro gjort i liquidmetal ...

Den får gärna vara gjord i perforerad masonit, bara den verkligen kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 13:41
Citat:

Of strongest interest to those in the media and entertainment industry is the HP Z820 Workstation, which is designed for high-end computing and visualization. The dual-processor Z820 offers support for up to 16 processing cores and up to 512 GB of ECC memory, as well as up to 14 terabytes of high-speed storage and up to dual NVIDIA Quadro 6000 graphics. The two processors work seamlessly together based on the Xeon C600 series chipset, LSI SAS 2308 controller and dual Quick Path Interconnects between them.

Wrooom!

Kom igen nu ÄppleSkrutt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 13:44

Jag tror även HP's modell är överlägsen Apple då man har modeller som skalar från c:a 1200 dollar och uppåt. Att ha arbetstationer från 8-10 000 kr uppåt är klar mer attraktivt än maskiner som börjar på 25 000 kr. Sen om top-of-the-line serien, likt HP då, börjar på 25 000 kr är det helt ok. Men alternativ under detta är grymt viktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 13:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 13:49

…eller så kan Apple låta HP's maskiner köra OSX…

Ursprungligen av Erik.dv:

…eller så kan Apple låta HP's maskiner köra OSX…

eller så kan Apple redesigna Mac Pro och sänka priset .... alltså en new generation of Mac Pro ... kanske tom slänga ut Superdriven och erbjuda möjligheten till 8 swap diskar ..

Min önskan är en nästan standardmodel med:
Mac Pro 2012
2 x Xeon E5 OctoCore
16 GB SDRAM
Thunderbolt
8 Swapable SSD or HDD drives

Vi har flera Mac Pro här på jobbet och det var över 3-4 år sedan vi använde superdriven på någon maskin sist ..

om XRaid och Xserve och Mac Pro kunde blandas ihop och bli en ny generation av Mac Pro så tror jag Apple har en riktigt bra maskin att erbjuda många

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 13:39

Då var HP på banan med nya burkar:
HP Unveils New Workstations - Creative COW

om man får drömma så vore det något om Apple erbjöd en Mac Pro med 4 st Xeon E5 chip .. alltså 32 processing cores ... men hyr dyr den lösning skulle bli vågar man knappast drömma om ... men häftigt vore det ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 13:48
Ursprungligen av gotfredsen:

om man får drömma så vore det något om Apple erbjöd en Mac Pro med 4 st Xeon E5 chip .. alltså 32 processing cores ... men hyr dyr den lösning skulle bli vågar man knappast drömma om ... men häftigt vore det ..

För vissa är det värt att köpa en dator 150 000 kr om den relativt presterar c:a 10 ggr bättre än ex. en iMac så jag håller med. Men skulle jag bestämma hos Apple skulle jag snarare sätta fokus på mid > high end snarare än "breaking edge extreme"! Häftigt vore det förstås!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 14:02

Håller med Gotfredsen. En extern CD / DVD / BD spelare är räcker för de som behöver en.

8 diskar internt är nog lite optimistiskt om än inte omöjligt. Jag skulle gärna se att MacPro skalar från 1st E5 Xeon till 2st, och att maskinen i övrigt också skalar med detta likt HP (4 minnesplatser upp till 16 minnesplatser). Det är ett stort problem nu i Apples sortiment då man har en relativt kompetent all-in-one och sedan ett gigantiskt hopp till deras desktop. MacPro borde skala från c:a 10 000 kr och uppåt.

Thundbolt skulle till viss del lösa behöver av PCIe-kort fast ändå inte. Det är diskuterats tidigare och fortfarande är TB ett "second class" protokoll som saknar många lösningar man behöver idag som inte kan ersättas på annat sätt än PCIe-kort.

Vi får väl se vad Apple gör närmsta veckan eller två. Eftersom deras leksak kommer i morgon lär man inte vilja uppdatera MacPro:n samtidigt. Alternativt gör man en helt "silent update" av maskinen (om de nu inte mot förmodan lägger ner den…).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 14:04

Jag skulle gärna se att MacPro:n blir rackmonterbar. Den behöver inte - eller ska inte - bli ett xServe "monster" men att låda växer sig till 2-4U så man kan trycka in den snyggt i ett rack om man så vill.

om man drömmer vidare lite med en viss realism så skulle Apple kunna erbjuda en

Mac Pro med 8 hotswap diskar ..
men med möjligheten att daisy chain : a flera Mac Pro via thunderbolt ...
eftersom varje Mac Pro skulle inneha två thunderbolt portar skulle man kunna sammanlänka dessa för en XSan lösning eller en XNode lösning ...

Jag skulle gissa att detta skulle kunna leda till en väldigt flexibel Pro maskin som skulle passa lika bra under skrivbordet som i server rummet ... där behovet av Raid kort inte länge finns ....

jag menar det är ju inte en omöjlig framtid att Apple vill vissa att "vem som helst" kan nu bygga en super computer genom att "bara" köpa ett gäng Mac Pro och koppla ihop dessa med Thunderbolt ...

och sedan så klart erbjuda samma koncept med Mac Mini Server .. att även den går att daisy chaina via dubbla thunderbolt portar ...

då har ju Apple tagit ett stort antal produkter de haft och ersatt med en enda produkt där selling pointsen känns ganska självklara ... å framför allt att det inte handlar om att vara en it expert med special pci kort och sådana lösningar utan helt enkelt bara att det handlar om hur många Mac Pro man har råd med .. å att "vem som helst" kan koppla ihop något som förr krävde expterter ..

sedan kan ju Apple köra med kampanjer som "The New Mac Pro shows the true power of Thunderbolt"

Senast redigerat 2012-03-06 14:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 15:50

Det vore inte så dumt! Hur fungerar TB med lite längre sladdar? Vi pratar inte 20 meter men mer än 2 tror jag för ovan vision. Häftig vore den!

Ursprungligen av Erik.dv:

Det vore inte så dumt! Hur fungerar TB med lite längre sladdar? Vi pratar inte 20 meter men mer än 2 tror jag för ovan vision. Häftig vore den!

bra antar jag eftersom 2 meter kabel från Apple är det som finns i Apple Store Apple Thunderbolt-kabel (2,0 m) - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 16:18

2 meter menar jag är i kortaste laget om man effektivt ska bygga ett kluster även om det skulle fungera.

Thunderbolt supports wired cables up to 3 meters in length per daisy chain segment. Optical cables can be up to tens of meters in length. The original Light Peak spec called for optical cables up to 100 meters. The Thunderbolt specs support both copper and optical connections, but the optical cabling hasn't been made available yet.

Det är optiskt som gäller. Inom video-pro-industrin så är det SDI och optiskt som är roadmappen - och för serversystem/RAID etc så msåte det ju vara opriskt som gäller. TB är ju en konsumentgrej som jag betraktar det (max 3 meter!). TB är nya FW. För tunga hemmapulare och mindre fåmansföretag - allmogen kör USB/USB3.

Just hur långt man kan dra en sladd har alltid varit den avgörande skillnaden mellan pro och amatör. Megabit-frågan är sekundär.

Hp nya datorer imponerar, speciellt HP Z1 som konkurrent till iMac. Den hårdvaran i snygg formfaktor, där du kan dessutom byta ut i princip allt är het underbart. Dock ett problem HP Z1 kör Windows. Dock att kunna byta ut grafikkortet i HP Z1 är imponerande och enkelt. Där har Apple något att lära sig från HP!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 19:40

Jag skulle säga TB borde kunna nyttjas för häftiga kluster eller nätverkslösningar. Proffs har länge nyttjat Firewire som inte direkt var känt för långa kabellängder. Jag tror redan idag det finns delad lagring vi PCIe vilket är samma sak som TB.

För längre sladdar kör 10GB-ethernet över TB då!

Nja, dom tunga proffsen lämnade nog FW för länge sedan (dom som använde det). Dom stora mediahusen har ju aldrig kört FW egentligen och det är dom jag tänker på nu - där är inte heller TB något att hänga i julgranen just pga korta kabelspecs. FW var "semipro" (ett ord som är svårdefinierat- ändå vet alla inblandade vad man menar och TB är också semipro i min mening.
Jag sitter ju själv fortfarande fast i FW-träsket (kommer åt en del material via FW - kör inte FW när det gäller tyngre saker som redigering etc) och skulle ju hellre ha TB, med jag betraktar ändå inte TB som en lösning för tung mediaproduktion. Kolla in t.ex. bolagen som åker runt och proddar HD idag (Mediatec Group etc) - dom har aldrig snuddat vid FW och TB är inget dom har i sina tradare och inget dom tänker skaffa heller :-D. SDI och optiskt. Thats it. SDI och optiskt. Allt annat går bort. Tillslut är det bara optiskt, men där är vi ännu inte och dessutom klarar inte optiskt att ta stryk lika mycket som SDI (coax). Och stryk tar grejerna. Det är en tung industri det handlar om...och det handlar helt enkelt om sladd. Sladd, kabel, wire, lina. Inget annat.

(på mitt jobb blandar vi friskt (inte USB dock) - vi har en del lösningar med HDMI också - men med AJA-burkar så att HDMI'n blir SDI så klart )

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle säga TB borde kunna nyttjas för häftiga kluster eller nätverkslösningar. Proffs har länge nyttjat Firewire som inte direkt var känt för långa kabellängder. Jag tror redan idag det finns delad lagring vi PCIe vilket är samma sak som TB.

För längre sladdar kör 10GB-ethernet över TB då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-06 22:00

Försök skicka lite data-filer via SDI eller HDMI och se hur bra det går…

Skämt å sido så blandas det en helvetes massa standarder även hos proffs. eSATA, SAS, Fiber och nu TB. Att säga "alla proffs kör fiber" skulle jag säga är fel. Jag skulle nästan gå så långt som att säga, vad gäller data-trafik, kör de flesta inte fiber utan billigare lösningar.

Pratar vi a/v överföring så är SDI standard. Inget snack om saken. Pratar vi data så nej, då har du en flora av olika standarder och jag tror TB har potential att bli ett universellt "monster" protokoll för proffs.

Tänk så här: du har en uppsättning fyra redigeringar där alla sitter i ett rack och har TB. Visst, du är idag eventuellt begränsad till 3 meter kablar men likväl blir TB ett fenomenalt snabbt sätt att kommunicera mellan maskinerna på (under förutsättning att det går att göra över protokollet). Kolla på produkter som CalDigits HD Pro 2 / Pro 24. De kopplas direkt på PCIe-bussen och presterar upp till 1600 MB/s (MEGA BYTE!). Se även på deras SuperShare som gör samma sak men mellan fler maskiner. Delad lagring, över PCIe - till flera maskiner med prestanda långt över vad du får med traditionell fiber eller ethernet. TB borde kunna lösa samma sak och borde även på sikt kunna inkludera "non tower machines" a la iMac / MacBook i smeten.

  • Medlem
  • askim
  • 2012-03-06 22:30

slå vad om ett nytt hårddisksystem

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-03-07 13:32

Om inte Apple släpper något snart så kan man alltid bygga själv: EVGA | Articles | EVGA SR-X
Edit: Länk till PDF: http://www.evga.com/products/pdf/270-SE-W888.pdf

1
Bevaka tråden