Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt minne och hårddisk till Mac mini (early 2009)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har för avsikt att uppgradera minnet i min Mac mini (early 2009). Just nu sitter det 1 GB i den och det verkar vara för lite för att Snow Leopard ska snurra på smärtfritt.

Frågan är om det bara är att köpa första bästa 2x2GB PC8500 SO-DIMM 1067 eller måste det vara fler bokstäver i beteckningen?

Just nu sitter det en hårddisk som snurrar med 5400 varv i minuten. Skulle det vara smartare att byta hårddisken mot en snabbare istället för att byta minnet?

Det där stämmer.

Hårddisken är nog inget stort problem. Minnet är prioritet 1.

Spelar det ingen roll vilken CAS-Latency minnena har? Exempelvis CL5, CL7 eller CL8. Ska det var minne med buffer eller inte?

Nej det spelar ingen roll, men lägre latency är snabbare.

Ingen buffring alls.

  • Medlem
  • 2010-03-08 22:09

Hur gick det Per? Jag är inne på samma linje men har precis börjat leta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-10 18:59

Tryckte i 4GB minne och en 320GB 7200 HD i min ena Mini .
Och det blev stor skillnad.
Ska testa trycka i 8GB.

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 09:09
Ursprungligen av bodahl:

Tryckte i 4GB minne och en 320GB 7200 HD i min ena Mini .
Och det blev stor skillnad.
Ska testa trycka i 8GB.

B.D

4 gig ram är max för alla Mac mini.

Ursprungligen av CUBEIS:

4 gig ram är max för alla Mac mini.

Ja, officiellt. Men inofficiellt så funkar det med 8 GB.

Läs här t.ex:
Mac mini "Core 2 Duo" 2.53 (Late 2009) Specs (Late 2009, MC239LL/A, A1283, Macmini3,1) @ EveryMac.com

Det finns många Mac-modeller som klarar mer minne än vad Apple säger officiellt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-14 18:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, officiellt. Men inofficiellt så funkar det med 8 GB.

Läs här t.ex:
Mac mini "Core 2 Duo" 2.53 (Late 2009) Specs (Late 2009, MC239LL/A, A1283, Macmini3,1) @ EveryMac.com

Det finns många Mac-modeller som klarar mer minne än vad Apple säger officiellt...

Det visste jag inte att Mac minin klarar, har aldrig prövat själv då kan jag inte uttala mig.

Jag vet att tidigare Apple modeller har klarat mer minne än vad Apple har uppgivit. Oftast har det varit så att större minnesmoduler har släppts som har visat att funka för Apple har byggt in stöd för det i moderkortet så att minnet kan adresseras.

Men har någon praktiskt här på forumet klämmt i 8 gig på en Mac mini early 2009 ??

Jag litar aldrig helt på vad som skrivs. Även om det är en bra vägvisning.

Men alltid tacksam om någon går i bräschen och påvisar att det funkar.

Låt oss höra .

2 x 4 gigs moduler kan väl inte vara så billiga kan jag tänka mig. 2000 kr stycket får man nog räkna med. 4000 kr då vill man nog vara säker innan man prövar.

Senast redigerat 2010-03-14 19:59

Är det samma minnesmoduler som levereras tillsammans med de nyaste MacBook-modellerna? Borde finnas någon människa som uppgraderar från 4 GB och uppåt och får ett par minnen över.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Är det samma minnesmoduler som levereras tillsammans med de nyaste MacBook-modellerna? Borde finnas någon människa som uppgraderar från 4 GB och uppåt och får ett par minnen över.

Japp, det är samma PC3-8500 (SO-DIMM).

Det sitter i alla Mac mini från 2009 och senare, samt nyaste plast-Macbooken från i höstas och alla Unibody-modeller (både Macbook och Macbook pro).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-12 23:26

Tänk bara på tjockleken på hårddisken.. 9.5mm hög om den skall få plats utan problem...
hårddiskar större än 500GB brukar vara vara 11mm höga och det erfodrar lite modifiering för att få plats..

Bytte hårddisk och minnen i min Mini, men har nu bytt till en iMac i7..

På komplett så kan du köpa Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB
CL7, 1.5V, 512Mx64, 204pin (PC8500) För 1650 kr st. För 2 st 3300kr.

Komplett.se - Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 10:42
Ursprungligen av Hunter78:

På komplett så kan du köpa Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB
CL7, 1.5V, 512Mx64, 204pin (PC8500) För 1650 kr st. För 2 st 3300kr.

Komplett.se - Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB

Låter prisvärt tycker jag. Väntar man ett halvt år till så kostar dom en tusenlapp stycket. Då snackar vi prisvärt.

Minnespriserna är konsumenternas bästa vän .

Senast redigerat 2010-03-15 11:32

Jag kör mycket Aperture 3. Upplever det som segt och funderar på att ersätta den fabriksmonterade 1 GB-modulen med en 4 GB. Har sedan tidigare en 2 GB modul från Kingston i den andra sloten. På Dustin säljer de Kingston för 1916 kr (exkl moms) och Corsair för 836 kr (exkl moms). Vad är skillnaden? Går det att kombinera exv Kingston och Corsair samt att ha de olika storlekarna på minnena?

Någon som lyckats med mer än 4 GB i Mac mini 2009? Jag har 3 GB i min MacMini 3.1 och funderar på att stoppa in mer.

Fick hem paket från Macsales/OWC igår och installerade ny hårddisk och mer minne idag. Nu sitter det 750 GB Seagate Hybrid och 8GB RAM i min Macmini (tidig 2009). Än så länge har allting gått smärtfritt

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-07 13:25

Hur upplever du skillnaden i prestanda?

Ursprungligen av mcrj:

Hur upplever du skillnaden i prestanda?

Upplever faktiskt ganska stor skillnad i prestanda. Allt går snabbare, men jag tror att mycket beror på den snabbare hårddisken. Minnet hjälper också till, fast kanske mest när jag har många program öppna samtidigt.

Har precis installerat en SSD Disk och 8gb minne i min mac mini early 2009! riktigt grymt! Den maskiner duger till mycket!

1
Bevaka tråden