Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

De små detaljerna: Time Machine får automatiskt stöd för flera diskar i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu ska jag se till att min far köper en till extern hårddisk och placerar i vår sommarstuga som en andra TM-backup, så alla bilder han tar blir säkrade för framtiden på ett bättre sätt än hittills. Att få hon att byta TM-disk manuellt har känts som en ouppnåelig uppgift hittills.

Har väl aldrig varit så nöjd med Time Machine som när jag kom till jobbet en måndagmorgon, inbrott på redaktionen under helgen och massa Macbooks borta. Ersättningsdator, återställning och efter en timme och en lång kopp kaffe hade jag exakt samma dator som jag lämnat på fredagseftermiddagen och kunde jobba vidare. En timme. Helt sjukt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 06:12
Ursprungligen av maxcarlgren:

Har väl aldrig varit så nöjd med Time Machine som när jag kom till jobbet en måndagmorgon, inbrott på redaktionen under helgen och massa Macbooks borta. Ersättningsdator, återställning och efter en timme och en lång kopp kaffe hade jag exakt samma dator som jag lämnat på fredagseftermiddagen och kunde jobba vidare. En timme. Helt sjukt bra.

En timme? Tog mig 3-4 timmar att återställa ca 65 GB från min Time Capsule på en 100/10 lina över WiFI i nätverket. Borde gå på ungefär halva tiden, gör jag något fel?

Ursprungligen av iPilot:

En timme? Tog mig 3-4 timmar att återställa ca 65 GB från min Time Capsule på en 100/10 lina över WiFI i nätverket. Borde gå på ungefär halva tiden, gör jag något fel?

Lite motsägelsefullt. Körde du på 100/10 lina eller WiFi? Jag har en gång råkat dra igång en liknande manöver via WFi och då tog det över ett dygn att föra över 250 GB. När jag sist gjorde det över Ethernet tog det ca 45 minuter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 13:00
Ursprungligen av pmarriott:

Lite motsägelsefullt. Körde du på 100/10 lina eller WiFi? Jag har en gång råkat dra igång en liknande manöver via WFi och då tog det över ett dygn att föra över 250 GB. När jag sist gjorde det över Ethernet tog det ca 45 minuter.

Jag gjorde det över WiFi men begränsas ju då ändå av min 10 Mbit/s i upload. Anledningen till att jag inte kunde köra via ethernet och få ut fulla 100 Mbit/s var för att nätverkskortet i min iMac hade lagt av - det var även av den anledningen jag valde att formatera då. Så i mitt fall var jag "tvungen" att köra över WiFi, det är jag iof fortfarande eftersom problemet med nätverkskortet inte löste sig (vet fortfarande inte vad det beror på..).

Men i vilket fall som helst borde ju ta ca 1,8h att överföra 65 GB med en hastighet på 10 Mbit/s, nu tog det närmare 4h..

Ursprungligen av iPilot:

Jag gjorde det över WiFi men begränsas ju då ändå av min 10 Mbit/s i upload. Anledningen till att jag inte kunde köra via ethernet och få ut fulla 100 Mbit/s var för att nätverkskortet i min iMac hade lagt av - det var även av den anledningen jag valde att formatera då. Så i mitt fall var jag "tvungen" att köra över WiFi, det är jag iof fortfarande eftersom problemet med nätverkskortet inte löste sig (vet fortfarande inte vad det beror på..).

Men i vilket fall som helst borde ju ta ca 1,8h att överföra 65 GB med en hastighet på 10 Mbit/s, nu tog det närmare 4h..

Det kan ta en massa extra tid när det är många små filer. Det är inte bara ren datamängd som styr överföringstiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 13:56
Ursprungligen av pmarriott:

Det kan ta en massa extra tid när det är många små filer. Det är inte bara ren datamängd som styr överföringstiden.

Det har du absolut rätt i!
Ska försöka lösa problemet med nätverkskortet så jag kan köra överföringen via ethernet istället för WiFi nästa gång.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-06 22:29
Ursprungligen av iPilot:

Men i vilket fall som helst borde ju ta ca 1,8h att överföra 65 GB med en hastighet på 10 Mbit/s, nu tog det närmare 4h..

Hur räknar du då? 65 GB över 10 Mbit/s skulle ta 14,8h förutsatt att man är på teoretiskt max hela tiden.

65 GB = 66560 MB = 532480 Mbit.

532480 / 10 = 53248 s = 887 min = 14,8 h

Om det bara tog 4h så hade du betydligt snabbare än 10 Mbit anslutning.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-06 22:46
Ursprungligen av Vassius:

Hur räknar du då? 65 GB över 10 Mbit/s skulle ta 14,8h förutsatt att man är på teoretiskt max hela tiden.

65 GB = 66560 MB = 532480 Mbit.

532480 / 10 = 53248 s = 887 min = 14,8 h

Om det bara tog 4h så hade du betydligt snabbare än 10 Mbit anslutning.

Märkte nu att jag måste varit lite trött då jag läste tråden och skrev inlägget. Det du skriver är givetvis korrekt. Dock har jag en 100/10 anslutning men eftersom återställningen gick över WiFi (får ut ca 50 Mbit/s trådlöst på den datorn som står i ett annat rum) så går helt plötsligt ekvationen ihop.

Skulle jag koppla upp den mot ethernet nästa gång torde jag få ut fulla 100 Mbit/s och därmed halvera tiden. Ska testa nästa gång om jag lyckats få igång nätverkskortet till dess.

Tack för rättelsen Vassius!

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-03-01 10:27

Åhh, vad vackert. Perfekt för en neurotisk backupare som jag.

Jag har faktiskt mer än en gång varit med om att Time Machine helt plötsligt ansett att hela mitt backuparkiv varit fel på och tvingat mig att börja om från början. Så jag litar inte på TM som enda backup, men jag är ändå väldigt positiv till TM, det är oändligt mycket bättre än att inte ta backup alls. Framförallt för att TM sänker tröskeln för backup till en nivå som i princip alla användare fixar. Det är värt hur mycket som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-01 16:16
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har faktiskt mer än en gång varit med om att Time Machine helt plötsligt ansett att hela mitt backuparkiv varit fel på och tvingat mig att börja om från början. Så jag litar inte på TM som enda backup, men jag är ändå väldigt positiv till TM, det är oändligt mycket bättre än att inte ta backup alls. Framförallt för att TM sänker tröskeln för backup till en nivå som i princip alla användare fixar. Det är värt hur mycket som helst.

Det har hänt mig nu 2 gånger. Sista gången var när jag kom hem efter att ha varit bortrest över jul. Då ville den inte hitta TimeMachine disken utan jag fick starta från början. Första gången var några veckor innan jul. Innan dess hade jag Timemachine backups från 2008.

Jag använder Time Machine, men mest som ett komplement till mina två manuella backuper. Dessutom bränner jag undan färdiga projekt på DVD vart efter så det inte ska bli så mycket data att skyffla omkring.

Jag tycker att Time Machine strular en hel del. Och sen kan ju backup-disken gå sönder, vilket min gjorde för bara några dagar sedan.

Så se till att sprida riskerna.

När TimeMachine kan backa till disk över LAN tar jag det på allvar. Varför ska man ha en backupp-disk bredvid datorn? Via USB/FW/Thunder? Det fattar jag inte - jag gömmer undan så mycket surrande teknik jag kan i städskåpet :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

När TimeMachine kan backa till disk över LAN tar jag det på allvar. Varför ska man ha en backupp-disk bredvid datorn? Via USB/FW/Thunder? Det fattar jag inte - jag gömmer undan så mycket surrande teknik jag kan i städskåpet :-D.

Time Capsule?

Ursprungligen av Zimmerman:

När TimeMachine kan backa till disk över LAN tar jag det på allvar. Varför ska man ha en backupp-disk bredvid datorn? Via USB/FW/Thunder? Det fattar jag inte - jag gömmer undan så mycket surrande teknik jag kan i städskåpet :-D.

Duger inte Wi-fi? Har min disk kopplad till min AirPort Extreme.

Ursprungligen av Zimmerman:

När TimeMachine kan backa till disk över LAN tar jag det på allvar. Varför ska man ha en backupp-disk bredvid datorn? Via USB/FW/Thunder? Det fattar jag inte - jag gömmer undan så mycket surrande teknik jag kan i städskåpet :-D.

Jag kör TM-backup över LAN. Har en gammal Mac mini i källaren med extern hårddisk. Fungerar precis som Time Capsule. TM monterar och avmonterar disken automatiskt.

Det var som tusan...det gick inte förr. Kan du låta TM på en Mac backa upp TILL en HDD via LAN? Måste testa. Kan man också backa upp valda delar av HDD som är FW-kopplad till en Mac TILL samma HDD över LAN? Alltså hämta lite här och där från olika ställen och backa till samma HDD via LAN?

Jag får inte upp utdelade diskar som är kopplade till min MacMini-server. Den enda disken jag kan välja som TM-disk är en FW-disk kopplad direkt till iMacen. Inget annat. Vad missar jag?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kör TM-backup över LAN. Har en gammal Mac mini i källaren med extern hårddisk. Fungerar precis som Time Capsule. TM monterar och avmonterar disken automatiskt.

Senast redigerat 2012-03-02 22:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Det var som tusan...det gick inte förr. Kan du låta TM på en Mac backa upp TILL en HDD via LAN?

Ja, det är så jag kör sedan länge: Jag kör TM på min MacBook Pro mot en extern HDD som är ansluten till min Mac mini i källaren. TM skapar en "gles skivavbild" på den externa disken där det lagras och monterar denna skivavbild automatiskt när det är dags för backup, så länge jag är ansluten till mitt LAN hemma.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man också backa upp valda delar av HDD som är FW-kopplad till en Mac TILL samma HDD över LAN? Alltså hämta lite här och där från olika ställen och backa till samma HDD via LAN?

Njae, det tror jag inte går så bra. Däremot kan två separata datorer köra TM-backup till samma HD. Det skapas en skivavbild för varje dator på hårddisken (så länge det finns utrymme förstås). Vi kör så här hemma, min fru och jag.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag får inte upp utdelade diskar som är kopplade till min MacMini-server. Den enda disken jag kan välja som TM-disk är en FW-disk kopplad direkt till iMacen. Inget annat. Vad missar jag?

Har du monterat den utdelade disken på ditt skrivbord?

Jepp. Den ligger där alltid - monteras vid uppstart. Använder den ofta. HFS+ disk kopplad FW till Miniservern i städskrubben. TM ser den inte - Finder (och alla apps i iMacen) ser den och gillar den.

Men det där med skivavbilder är inget för mig ändå. Har nu gått över till ChronoSync då PersonalBackup (och Integos förbaskade NetUpdate som alltid hänger med) har trilskande daemons. ChronoSync fixar allt - ser lovande ut.

Ursprungligen av Adrian B:

Har du monterat den utdelade disken på ditt skrivbord?

Nej, jag kör bara gigabit och sladd - förutom iPhonen som går på WiFi när jag är hemma så klart. Jag använder D-Link-router och har en server i städskåpet där också alla diskar står. Apples egen lösning för backupp är elegant, men inget för pros ;-). Använder Intego Personal backup sedan år tillbaka, men skulle gärna välja en Apple-lösning om dom kunde leverera en (reducerar så mycket tredjepartare jag kan och föredrar alltid Apples inhouse-lösningar/OSX-lösningar).
När TM lirar i nätverk på riktigt och även kan backa upp från t.ex. Internet - så är jag med. (Personal Backup backar upp ett par grejer jag har ute på internet - en blog t.ex. - och lägger backuppen på en disk jag bestämt).

Time machine kan göra backup över Internet med hjälp av Back to my Mac.

Kan du säga åt TM att HÄMTA filer från en server ute på nätet - t.ex. en blogg du har på eget webbhotell - och suga ner det till en backuppdisk kopplad till Macen? I don't think so. Det är få backup-program som kan det.

Ursprungligen av illerG:

Time machine kan göra backup över Internet med hjälp av Back to my Mac.

Jag kör TM mot 2 st Time Capsule, en på kontoret och en hemma. Med högst ojämna mellanrum klonar jag disken med Carbon Copy Cloner också. Känns hyggligt säkert. Ska bli skönt att slippa byta disk manuellt varje gång dock.
På jobbet har vi en MacMini som server och där växlar vi backupdisk varje vecka. Ska bli ganska skönt att bara behöva byta disk på USB-snoken utan att behöva gå in i inställningarna varje gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-03 19:20

Har googlat osv men lyckas inte få till ett smidigt sätt att göra 2 TM-backuper som du. Gör du en ny fullständig backup varje gång eller inkrementell backup på bägge? Går inkrementell backup göra automatiskt på 2/flera diskar?

Ursprungligen av Caouro:

Har googlat osv men lyckas inte få till ett smidigt sätt att göra 2 TM-backuper som du. Gör du en ny fullständig backup varje gång eller inkrementell backup på bägge? Går inkrementell backup göra automatiskt på 2/flera diskar?

Går utmärkt. TM går först in och kollar vad som finns på disken. Det är bara att byta disk manuellt först.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-01 17:18

Går det att köra mot en SMB-share?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2012-03-02 18:29

Måste man ha en Mac som man kör TM mot eller fungerar det med en NAS (exempelvis Netgear ReadyNAS)?

Ursprungligen av hman66:

Måste man ha en Mac som man kör TM mot eller fungerar det med en NAS (exempelvis Netgear ReadyNAS)?

Jag kör min Air mot min ReadyNas som har inbyggt stöd för TM, fungerar utmärkt !

Bevaka tråden