Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja webbhotell

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 09:20

Gjorde en sökning på forumet men hittade inge färsk tråd som jag tyckte passade.

Jag funderar på att byta webbhotell efter att ha haft lite strul med ett par grejer hos Servage där jag är kund nu. Problemen jag haft är att jag ibland utan orsak inte kan koppla upp mig mot servern med ftp. Väldigt irriterande och tidskrävande. Dessutom får jag inte till snygga url:er i WordPress. Det kanske inte handlar om Servage men jag har googlat och försökt på alla sätt jag hittat men utan framgång.

Det jag söker är webbhotell där Wordpress lirar fint. Vad jag också önskar är att kunna koppla fler domäner till samma konto, så att fler siter delar själva utrymmet.
Har tittat lite på Oderland, Binero och Loopia. Oderland verkar bra förutom en aning snålt utrymme och att jag inte kan se att man kan ha flera domäner till samma konto. Binero verkar bra. Loopia också men även de har lite snålt med utrymme och endas 1 mySQL databs ingår.

Vad använder ni? Varför eller varför inte skulle ni rekomendera det ni använder?

/Simon

Har Oderland och är nöjd med dem. Det går bra att ha flera domäner till samma konto.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-08 11:08

Jag har Binero. Flera domäner går bra. Inom kort ökar dom utrymmet för privatpersoner till 100GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 11:49

Håller med Mija där och rekommenderar Binero. Loopia körde jag förut men eftersom de strulat så otroligt mkt senaste tiden så lämnade jag dem helt!

Jag har varit hos One.com, Loopia och nu Binero.

One är billigt men har dålig support. Loopia är svindyt, har dålig support men har stöd för lite mer än one. Binero är billigt, fixar det mesta o har grym support!

Jag lägger mina stålars på Binero any day!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 12:01

Loopia svindyrt? De har samma kostnader som Binero. One går inte använda professionellt då dels deras svarstider är helt värdelöst samt otroligt sega servers.

Jag kör själv dedikerad server hos bahnhof 1000/1000. Det är svindyrt men då får man också vad man betalar för!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 12:10

+1 för Oderland. Vid jul så ökade de utrymmet från 5GB till 20GB. Alltid hjälpsamma och duktiga när man ringer.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-08 13:00

Jag är ny på det här, har precis köpt en domän och skall välja webbhotell.
I mitt fall så skall jag enbart ha en ganska enkel webbsida där jag presenterar mitt företag samt ev ha en "undersida" med ett ganska omfattande bildgalleri (dock lågupplösta bilder).

Jag har med andra ord svårt att tänka mig att jag kommer ha nytta av t.ex. 100 GB (?). Vad rekommenderar ni till mig och mitt användningsområde?

Eftersom jag driver mitt företag i ganska liten skala (vid sida om ett heltidsjobb) så vill jag hålla nere på utgifterna. Dock vill man ju såklart att det skall fungera bra.
Förre ägaren av domänen använde sig av One, vilket han verkade nöjd med. Här sågar ni dock One helt

manufrog har jag. Servrarna ligger i Florida men du kan istället köpa utrymme på servrar i England mot en högra kostnad. Med C-panel kommer god funktionalitet. Bra pris.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-08 16:04

squarespace.com verkar rätt nice om man är grafiker som endast vill skapa och undvika så mycket kodknackning som möjligt Någon som har erfarenhet av dom?

Ursprungligen av Hallon:

squarespace.com verkar rätt nice om man är grafiker som endast vill skapa och undvika så mycket kodknackning som möjligt Någon som har erfarenhet av dom?

Verkar onekligen minimalt med kodknackande på squarespace.

Själv föredrar jag och ha lite mera insyn och då är ett enkelt CMS system ok. Ibland har de funktioner out of the box. wordpress har många teman och plugins. I övrigt gillar jag websitebaker, lättast i stan. Men lite kodande brukar det bli då.
WebsiteBaker CMS | Open Source Content Management

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-09 08:47

Tack för input om webbhotell. Det får nog bli att testa Binero.

Mvh Simon

Binero FTW!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 12:16

Dålig början

Binero WTF!!
Så, jag registrerade mig för ett webbhotellkonto hos Binero för två dagar sedan och skickade även direkt ett mail till support@binero.se. Har tyvärr fortfarande inte fått något svar.
På deras startsida menar de att de har "Snabb och skicklig telefon- och e-postsupport", som första argument för varför man ska välja Binero. Vilket skämt!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-11 12:57
Ursprungligen av NOW!S:

Binero WTF!!
Så, jag registrerade mig för ett webbhotellkonto hos Binero för två dagar sedan och skickade även direkt ett mail till support@binero.se. Har tyvärr fortfarande inte fått något svar.
På deras startsida menar de att de har "Snabb och skicklig telefon- och e-postsupport", som första argument för varför man ska välja Binero. Vilket skämt!

Är benägen att hålla med om det här. Jag har till en början bestämt mig för att i alla fall använda dom som DNS. Dock tar det dagar innan dom svarar på mail. När jag väl fick svaret så säger dom dessutom att jag var tvungen att flytta hela domänen till dem.. Det skall man väl inte behöva?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-03-11 12:51

För att väga upp din dåliga supporterfarenhet av Binero så kan ju jag meddela att jag skickade en problemrapport en söndag kväll kl 22:24 och hade svar inom 4 minuter.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-11 14:39

Binero håller på med migrering av gamla konton till deras nya 2.0-tjänst. Gissar att deras svarstid på mail osv är längre än vanligt för tillfället. Själv har jag väldigt goda erfarenheter av Binero och deras support.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-03-11 15:09

Har bara goda erfarenheter av Oderland. En viktig skillnad mot ex. One.com: Du kan ha mer än en domän kopplat till ditt konto.
Men har man bara en domän är det väl inget fel att prova One.com.
De har dessutom bra (kort) svarstid på supportfrågor via en live-chat.
Så mitt tips:
Go big: Oderland,
go small: One.com

Ursprungligen av Micke F:

Har bara goda erfarenheter av Oderland. En viktig skillnad mot ex. One.com: Du kan ha mer än en domän kopplat till ditt konto.
Men har man bara en domän är det väl inget fel att prova One.com.
De har dessutom bra (kort) svarstid på supportfrågor via en live-chat.
Så mitt tips:
Go big: Oderland,
go small: One.com

Tyvärr har jag sämre erfarenheter av dem. Dyrt och trångt. (Nu är det inte lika trångt, men de segade kvar på 250 Mb alldeles för länge.) Det funkade länge bra, men när det strulade fick jag skulden för problem jag inte ens kunde kolla, och som jag hävdade var fel i deras egna script! De hotade mig med uppsägning, varpå jag lämnade dem. Detta hände precis innan förnyande, vilket jag ändå fick betala, en årsavgift för något de just nekat mig att använda!

Jag tyckte det var illa skött, ville mest bara glömma det, men efter att ha diskuterat det här (i höstas eller vad det kan ha varit) så tyckte jag att jag skulle ge dem chansen att förklara sig. Så jag skrev till dem, tämligen vänligt som jag minns det, och frågade efter en förklaring. Inget svar!

Det tycker jag var spiken i kistan; ingen förklaring, ingen dokumentation av problemet, inte en ursäkt ens. Riktigt amatörmässigt!

Jag frågar mig om samma sak skulle hända på andra ställen. Dock har jag en gång fått mitt lösenord knäckt på mitt Cliché-konto. Cliché är ju billigt, simpelt, lågbudget, men de anklagade inte mig på Oderlands vis (trots att det i detta fall var mitt eget fel, scripts som jag själv installerat som jag hade behövt uppdatera) utan fixade det snabbt och bra.

Lite pinsamt när billiga sunk-webhotellet utklassar dyra högservice-webhotellet! En poäng till Cliché!

  • Medlem
  • 2010-03-12 19:18

Känner ni till något webbhotell som ger en möjlighet att hosta en egen jabberserver?

  • Medlem
  • 2010-03-20 12:20

Efarenheter kring Binero, någon? Det är just Binero jag funderar vidare på.

Jag funderar på att välja City Network.

Med 250 GB utrymme, 5000 GB trafik, och obegränsat antal tilläggsdomäner - så skulle jag kunna köra alla "mina" hemsidor (f.n. ca 8-9 st) på ett konto för 74 kr i månaden. Det låter jättebra, tycker jag. Och just nu kostar det bara 10 kr/mån för första året.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter från det webbhotellet?

Har sett några positiva omdömen här...
http://www.99.se/webbutveckling/287886-dags-att-lamna-one-com-alternativ-3.html#post2017208
http://www.99.se/webbutveckling/287886-dags-att-lamna-one-com-alternativ.html#post2001500
...men jag fortsätter hellre i den här tråden som är mer allmän (den andra tråden är mer "anti-Binero")

Står också i valet och kvalet mellan Binero och City Network. Skillnader som jag sett som jag tycker kan ha betydelse:
Betalningen verkar smidigare på Binero med Kort, inte på CN som bara verkar ha pappersfaktura, knöligt. Annars verkar de 'ganska' likvärdiga så här snabbt när man kollar.

Blir faktiskt också något billigare på Binero om man betalar 3 år dessutom, men det är väl inga större pengar att snacka om

Ska följa och höra om ytterligare erfarenheter här...ska flytta grejer i April, så har lite tid....

edit: Jodå, man kan betala sina fakturor med kort på CN också, i sin kontrollpanel. CN var lite snabbare att svara på frågor på twitter förresten och verkar lite mer framåt och personliga

Utvärderingen fortsätter

Senast redigerat 2012-03-05 11:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 13:22

Har testat dom flesta svenska och rätt många utländska.

Nominerari några kategorier

* Bästa budget: Dreamhost, fungerar väldigt bra, mycket funktionalitet och dom är väldigt transparenta vid ev.problem.

* Bästa uptime: Pair, dom är bra på att ta betalt och kör inte den senaste fräcka versionen av allt. Men oj vad stabilt..

* Bästa cloudhosting: Rackspace finns många lycksökare inom detta men den som fungerat riktigt bra för mig är fd. Mosso som nu ingår i rackspace.

* Bästa svenska support: Space2u / 24-7webhosting, för dom som vill ha snabb service på svenska.

Inom VPS tyckder jag både svenska Glesys samt Rackspace känns stabila.

Mina "hatobjekt" är Loopia, One.com och Media Temple. Finns även en mängd småwebhotell som är återförsäljare, har allmänt dålig koll eller bara tar betalt för varje liten tjänst som man förväntar sig ska finnas. Men de orkar jag inte lista

Många av de svenska mellanhotellen som Binero, Surftown mfl har jag inget direkt agg mot men det känns ganska strypt. Cronjobs är till exempel ganska sällsynt, men blir ett måste rätt snart om man börjar hacka lite webb. Många av dessa känns det också väldigt tvivelaktigt att hantera viktig mail på.. men som tur är ju finns ju Google Apps och liknande tjänster.

Jag väger även in saker som att om man lägger till en ny mysql-databas eller liknande så får den namnet 5645dfdfc45546dffdb med lösenordet )(/&%&/(/&%HGHgfhhg%, sådana småsaker som gör att livet blir mycket behagligare på Dreamhost och liknande om man laborerar mycket.

Senast redigerat 2012-03-05 13:33

Det blev ett konto hos City Network. Testar bara med 1 domän/sajt till att börja med. Men om det funkar bra så flyttar jag alla mina sajter dit.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det blev ett konto hos City Network. Testar bara med 1 domän/sajt till att börja med. Men om det funkar bra så flyttar jag alla mina sajter dit.

Har också bestämt mig. Hade ett väldigt bra samtal med supporten först för att kolla upp den delen. Blir nog alldeles utmärkt på CityNetwork. Nu ska det bara till tid att flytta....

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-03-05 19:29

Måste rekommendera Wopsa, har nog alla mina egna sajter där + att jag lägger upp nya kunders sajter också på Wopsa. Har använt dem 5 år nu och har aldrig varit med om nått strul. Har man några frågor så besvaras de ganska omgående av supporten. Mycket prisvärt tycker jag. Har kunder som själv skaffat webhotell på Binero, Loopia One, men de hotellen kommer inte i närheten av lättadministrering stabilitet och support.

Någon timme kvar på FS Datas erbjudande 15 år webhotell för 1 kvartals betalning, kan det vara något?

Har precis tecknat mig på CityNetwork, men man kan ju flytta efter 1 år och ha 14 år fritt hotell.

Åsikter om FS Data?

Har inga personliga erfarenheter av FS Data, men gör en sökning på idg.se så får du upp ett par haverier senaste halvåret eller nåt sånt.

Jag googlade och fick väl inte det bästa intrycket, lutar väl åt att man passar trots det unika erbjudandet. Ville bara höra lite här, för det verkar ju som om många har goda erfarenheter också, vid en snabbsökning. Det är väl så med många hotell, somliga gillar och somliga får problem, finns väl inte ett hotell som alla gillar.

edit: Testade deras kommunikation, och utifrån mina mått var den långt ifrån tillfredsställande, i fall någon annan undrar om FS Data.

Senast redigerat 2012-03-15 16:33
Bevaka tråden