Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-skärm till PC?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när G5 har kommit och priserna på G4 störtdök så tänkte jag att det kanske vore läge att handla just en G4.

Min fråga är; Kan man överhuvudtaget ansluta Apples läckra 17" studio display till en PC?

Det är nämligen så att jag behöver behålla en PC för diverse applikationer och jag tänkte att man kanske kunde ha en switch och låta två burkar ( PC & G4 ) dela på samma skärm.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Min fråga är; Kan man överhuvudtaget ansluta Apples läckra 17" studio display till en PC?

Du pratar om en 'flat' med ADC?
Det finns väl ADC till DVI adaptrar så om pecen har DVI så borde det gå...
Har du bara VGA är det nog krångligare för det är ju en analog signal, men kolla på applestore om det finns någon ADC till VGA adapter... Är dock lite skeptisk

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 17:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Det är nämligen så att jag behöver behålla en PC för diverse applikationer och jag tänkte att man kanske kunde ha en switch och låta två burkar ( PC & G4 ) dela på samma skärm.

Det duger inte att köra 'remote desktop' från X-burken över nätet in på peze:n? (kolla på - svordom - msn - käkar tvål - efter något sådant)

Däremot är det aslätt att låta mac och Pece dela på samma pece-skärm. Grejer till det finns att köpa på Clas Ohlson.
Det är möjligt att skärmutgången på Macen krånglar till det, det är jag inte säker på…

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 18:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Däremot är det aslätt att låta mac och Pece dela på samma pece-skärm. Grejer till det finns att köpa på Clas Ohlson.
Det är möjligt att skärmutgången på Macen krånglar till det, det är jag inte säker på…

Lite äldre G4 har VGA-port
(kanske det är på nyare oxå förresten )

Men 17" SD har aldrig funnits med VGA-anslutning?
Hmmm... Hänger det inte lite på switchen? Båda burkarna skall ju in i den och så en anslutning från switchen till Studio displayen.

Jag behöver alltså DVI-utgång på PC:n samt DVI-utgång på switchen och till detta en adapter mellan switchen och Apple-skärmen...?

Låter en smula kostsamt men det kanske det kan vara värt. Smakar det så kostar det...

Switchen är anpassad för pece. Det du behöver köpa till är en mojäng som konverterar switchens ena utgång till Mac… det finns på clas Ohlson som sagt, men den är nog inte anpassad till VGA… Kanske finns det också… kan vara värt att kolla upp…

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 18:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Men 17" SD har aldrig funnits med VGA-anslutning?

Jodå Den gamla CRT SD fanns med VGA på de första

Citat:

Låter en smula kostsamt men det kanske det kan vara värt. Smakar det så kostar det...

Kolla annars på "remote desktop"-lösningen. Du får upp pezens skrivbord som förnster i OSX (snacka om miljöförstöring ) och kan köra pezen därifrån... Och allt till den facila kostnaden av i stort sett gratis
Men det beror ju på hur mycket du behöver din peze för remote desktop är inte det snabbaste utan avsett för övervakning, starta processer och support och sådär

Hittade den här: http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1301
Men det var ju på tok för dyrt.
Skall kolla lite på vad det finns för switchar istället och utnyttja möjligheten med VGA to ADC adaptern istället tror jag.

Hittade också det här grafikkortet till PCn;
XFX GeForce4 mx440SE AGP4x 128MB DDR TV-ut DVI/VGA
684:- ink moms.
Med det kortet i så borde det ju gå bra att dunka upp PCn på Studio displayen iaf. Gäller bara att hitta en switch som kan fömedla kontakten mellan de tre parterna.

Tell me I´m on the right track...!?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Tell me I´m on the right track...!?

Inte förrs du i vart fall kollat här...
Det kan ju vara lite vanskligt med just switchen eftersom grafikkorten inte bara skickar ut signalerna blint hur som helst...

Vad kan gå fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 00:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Vad kan gå fel?

Inte en susning faktiskt - men skulle tro att datorn håller på och dummar sig med vilken upplösning skärmen kommer gå med när man switchar tebax...
Att köra "remote dersktop" är ju idiotsäkert (eller är det spel du tänker på )

Spel bl.a ja...

Men för att jag skall förstå röran lite; en PC skulle alltså i princip kunna använda en ADC-skärm med DVI-adapter?
Det är switchen och växlandet mellan apparater som ställer till det?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 23:17

Detta funkar alldeles utmärkt, dvs kombinationen ADC-skärm, DVI-ADC-adapter och DVI-switch.
Jag har sålt en Cinema Display 20" till en PC-gubbe som ville ha en snygg skärm. Windows XP hittade galant rätt upplösning 1680x1050 pixel. Nu berodde det säkert på att Nvidia 4MX-kortet i PC:n stödde denna upplösning. 17" Studio Display borde inte ger mer problem på en PC med tanke på att upplösningen är standard.

1
Bevaka tråden