Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med ny tjänst!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-29 19:53

Tjenare!

Vi har knåpat ihop en sida för att kunna jämföra mobilabonnemang utifrån användarens samtals- och meddelandehistorik. Nu behöver vi lite input på iPhonedelen varför vi vänder oss till er.

Vi skulle vara grymt tacksamma om ni ville testa jämförelsen och därefter ge feedback om det inte skulle fungera, om ni har förslag på förbättringar eller om ni bara vill ge ris eller ros. Ni kan skicka PM till mig eller skriva direkt i tråden.

Testa på:
http://compare40.se

Hoppas ni vill hjälpa oss!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-01 09:33

Hej, vi fick länken till compare40 för en månad sedan tack vara zappee.
Provade den då liksom nu - genial idé, snygg sida och fungerar krusiduller.

Men tyvärr tror jag inte den läser av min telefonihistorik efter att jag började säkerhetskopiera mot iCloud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-01 10:29

Tjena reboot81,

Vi lät lite vänner testa för ett tag sedan och då spred det sig lite mer än vi hade tänkt oss. Sedan dess har vi försökt åtgärda lite buggar och göra flödet för användaren lite mer lättförståeligt. Vi ser att det är en del besökare på sidan men att en del av dessa inte genomför hela testet och vi är mycket nyfikna på varför.

Hur gick du tillväga för att göra din senaste säkerhetskopia? Det är ju tyvärr så att sedan iCloud introducerades måste man högerklicka på telefonen i iTunes och välja ”Säkerhetskopiera” istället för den vanliga synkningen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-01 11:07

Jamen titta! Körde en manuell säkerhetskopiering i iTunes till datorn och vips fick jag upp lite färskare data på sidan. 'Glömde' den lilla detaljen, att iom iCloud behöver man göra detta manuellt.

Input nr 2:
Visserligen listar ni adress, org nr och mailadress, men det känns ändå inte som att jag får 'personlig kontakt' med sidan. En app skall tillåtas, sedan skall min privata data ut på nätet för analys - ja det är lite utlämnande. Det kanske underlättar om ni sätter ett namn/ansikte på tjänsten? Ta en titt på Mattis tjänst Hejfaktura! (han har till och med grabben med!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-01 11:23

Gott att det funkade för dig.

Jag håller med helt, detta skall vi åtgärda. Tack för input!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 15:18

Rätt soft och smidig tjänst faktiskt! En grej jag tycker skulle vara bra är att jag fick se vad ni fick ut ur min telefon. Lite sammanställd statistik. Så man förstår vad ni grundar era abonnemang tips på.

Men helt klart smart tjänst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-01 15:32

bERNA., tack för responen!

När man har kommit till resultatvyn kan man klicka på "Så här räknas resultatet ut" och får då den info vi använder oss av, var det något sånt du tänkte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 15:56
Ursprungligen av fore:

bERNA., tack för responen!

När man har kommit till resultatvyn kan man klicka på "Så här räknas resultatet ut" och får då den info vi använder oss av, var det något sånt du tänkte?

Precis så jag tänkte! dock tycker jag det borde ligga lite mer centralt. Inte bara en liten vilsen textrad. Skulle också kunnas presenteras med hjälpav lite fin grafik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-01 16:05

Den lilla textraden är kanske lite vilsen ja. Ska se om vi kan göra det lite tydligare och eventuellt presentera det lite roligare därtill. Stort tack för responsen!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-01 20:05

Nu har jag inte testat ännu och det är av den anledning som reboot81 och bERNA är inne på. Ni ska hämta sms och telefonstatistik från min telefon, men jag vet inte vad det innebär. Kan ni se exakt vilka nummer jag ringer och SMS:ar? Får ni tag i någon annan information? Vad gör ni med informationen, sparas den osv? Jag känner mig helt enkelt osäker på vad jag ger mig in på, där kan ni förbättra en del.

Jag är generellt inte känslig över att lämna ut information, men när jag inte känner till er kändes detta lite scary. Jag tycker å andra sidan att idén är väldigt bra då jag sällan orkar sitta och ta reda på denna information när jag är inne på liknande sajter där man ska fylla i det själv.

Skall försöka simulera fram känslan som en lätt dataovan men lite "varnad" människa har, kanske en genomsnittskund på något sätt;

Ni vill ha min backupfil? Med allt i som jag har i min iPhone, alla lösenord med eller? Alla besökta hemsidor med?

Dra åt helvete, sicken jävla scam! Vart anmäler jag det här.

Så tänker nog många.

Jag känner spontant aversion och då är jag ändå van användare (sysslat med datorer sedan 1978 sedan 10cc var i ropet första gången).

Med Fri Surf och tack vare iOS5's fria meddelanden ser jag mindre nytta av informationen jag får.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-01 23:25

Inte helt obefogat att ni undrar vilken info som skickas. Jag skall försöka vara så rak och tydlig som möjligt här. Den enda info vi skickar från din backup (för att vara exakt är det enbart information från de två filer av backupen som innehåller meddelanden och samtalshistorik som läses) till servern är följande:

imei (ex: XXXXXXXXXXXXXXX)

för varje samtal skickas:

  • nummer (ex: +467XXXXXXXX)

  • samtalslängd (ex: 120 sek)

  • datum (ex: 1330448814000)

för varje meddelande skickas:

  • nummer

  • antal meddelande (ex: 2)

  • datum

När informationen har mottagits på servern checkas operatör för varje nummer som har skickats med och sedan tas den information som inte längre är nödvändig bort. Följande information sparas alltså på vår server:

En hash som skapas utifrån imei:n (som man alltså inte kan koppla tillbaka till imei:n)

för varje samtal sparas:

  • samtalslängd

  • datum

  • samtalstyp (om det är till fast eller mobilt nät) (ex: fast)

  • till vilken operatör samtalet gick (ex: TeliaSonera Sverige AB)

för varje meddelande sparas:

  • till vilken operatör samtalet gick

  • antal meddelande

  • datum

Informationen vi sparar kan vi alltså inte koppla till dig, din telefon eller till några nummer över huvud taget. Enda anledningen till att vi ens sparar ovan nämnda information är för att vi har planer på att lösa så att man kan analysera sina telefonvanor över lite längre tider genom att göra flera checkar. Är detta något som ni som användare inte gillar kan vi ändra så att vi rensar infon direkt efter resultatet räknats ut.

Den info som står i inlägg #12 ovan skulle gärna få stå på hemsidan med tanke på Goflorps och anadas åsikter (som även jag delar).

En detalj: Jag irriterar mig generellt på att mailprogrammet kickar igång när man trycker på "kontakt" i en meny. Jag vill helst först komma till en riktig sida med adress, telefon och mejl (och alla andra kontaktsätt/sociala medier som är applicerbara).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-02 09:57

johan_tanying,
Vi lägger till denna information vid nästa uppdatering, samt en vettig kontaktsida.

Vill betona att det inte är oss här ni skall övertyga.
Ni skall övertyga "vanligt folk" som är lite halvmisstänksamma

Ni måste klara av förmedla, tydlighet, trygghet och säkerhet.
Ni måste på kort text förklara och få en vanlig människa att fatta att det här är bra.
Ni måste få folk förstå att det är säkert, att ni inte spar något osv.

Den dagen ni klarar av det här riktigt bra kommer Apple genomföra automatisk
kryptering av alla filer med 128Bit Blowfish rätt över

1
Bevaka tråden