Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur jag vill att 2012 MacBook Pro ska vara

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-03-03 15:35

Först och främst tycker jag att det är dags för en design ändring för MBP line up! Då jag vill att den blir någon millimeter tunnare för sakens skull, med det menar jag inte att den ska bli en Air eftersom den måste ha kvar pro möjligheterna. Sen skulle jag gärna se att den byter färg till svart som det ryktades om förra året med liquid metal. Möjligtvis som tillval iaf!

Hårdvara mässigt vill jag se flash integrerat i moderkortet för OS och appar, val på 32 eller 64 GB. En klassisk 2,5 inch hdd/ssd plats. Utbytbar RAM och val om man vill ha cd-enhet eller extra batteri. Skrota 17" modellen och ändra storlekarna på de andra 2 till 14" och 16" fast i nuvarande storlek på chassi. Samt att skärmen ska vara av retina kvallite. Å givetvis Ive Bright och fyra kärnor som standard i varje maskin. Sen skulle dom kunna ta bort FireWire porten helt då jag anser att det räcker med USB 3 och Thunderbolt.
Skulle även vilja se att iMac gick denna väg, med flash integrerat i moderkortet som på Air.

Vad tror ni, finns det någon möjlighet att vi får se denna maskin till sommaren? Eller hur vill ni att nästa MBP ska vara?

  • Medlem
  • 2012-03-03 16:18

Är det den maskinen du väntar på lär du få fortsätta vänta. Tror knappast Apple kommer skrota vare sig storlekarna, firewire, designen eller att de har dubbla batterier. En flashbaserad hårddisk likt den i MBA vore dock trevligt.

Och om de nu skulle göra dessa förändringar, vad tror du priset skulle hamna på? Lite nyfiken bara.

Varför vill ni ha en MBA-style HD? Få plats är ju enda skälet till att den är som den är, och det är inget problem i MBP:n. Speciellt inte om man äntligen skrotar den optiska disken.

Jag är sugen på 16GB RAM och dubbla Vertex 3 SSD i RAID-0 men det kan jag ju få med nuvarande MacBook Pro

Nytt utseende och Retina display är det jag väntar på.

Dags att ta bort optisk läsare - det är ju rena stenåldern (vem använder sådan idag?)...att den fortfarande är kvar över huvud taget förvånar mig verkligen...omacigt. Den ryker nog i nästa generation och då frigörs en hel del space och det går nog att ta ner tjockleken just därför. I övrigt är designen fulländad - snyggast på klotet - finns ingen estetisk anledning att ändra den.

Ursprungligen av Zimmerman:

Dags att ta bort optisk läsare - det är ju rena stenåldern (vem använder sådan idag?)...att den fortfarande är kvar över huvud taget förvånar mig verkligen...omacigt. Den ryker nog i nästa generation och då frigörs en hel del space och det går nog att ta ner tjockleken just därför. I övrigt är designen fulländad - snyggast på klotet - finns ingen estetisk anledning att ändra den.

Jag använder den nog varje vecka till att titta på DVD-filmer. Att köpa sådant via iTunes eller titta via Voddler är totalt uteslutet eftersom det kräver tillgång till internet i någon form. Därför vill jag heller inte att den tas bort. Det är bara allmänt jobbigt att tvingas ta med en extern läsare om man är på resande fot.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag använder den nog varje vecka till att titta på DVD-filmer. Att köpa sådant via iTunes eller titta via Voddler är totalt uteslutet eftersom det kräver tillgång till internet i någon form. Därför vill jag heller inte att den tas bort. Det är bara allmänt jobbigt att tvingas ta med en extern läsare om man är på resande fot.

Jag brukar rippa filmerna till en extern disk som jag har med mig i väskan för sådana ändamål.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-04 09:35

Håller helt med i att den optiska ska bli ett tillval på Apple Store som extern läsare, precis som på MBA.

Jag har en del filmer på VHS och tycker faktiskt Apple ska slänga in en VHS-bandare i sina laptops - åtminstone som option på Apple Store.
För att inte tala om min enorma vinyl-samling! Nog ryms en vinylspelare i en MBP? En för singlar åtminstone.

Det jag önskar mig mest av allt med nästa MBP är att den kommer 2013 så att jag kan få ha den senaste modellen i åtminstone ett helt år.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-03-04 13:31

Den här bilden tycker jag ät klockren! Och en edge to edge display på de.

Jo, en designgrej kan dom ju faktiskty göra...en svart modell :-). Helt rätt!

Ram runt skärm är dock nödvändigt - som andas skriver. Om man jobbar professionellt är det ett måste. Svart ram.

Ursprungligen av musicG:

[ATTACH="CONFIG"]32290[/ATTACH]Den här bilden tycker jag ät klockren! Och en edge to edge display på de.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ram runt skärm är dock nödvändigt - som andas skriver. Om man jobbar professionellt är det ett måste. Svart ram.

Ramen skulle eg kunna ligga i programmen, eller i OS.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-04 15:35

Är det inte så att en ram runt skärmen gör att ögat lättare koncentrerar sig på det vitala och det blir mindre påfrestande över lång tid att sitta vida datorn och jobba?

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-03-04 17:46

jag har faktiskt inte provat en 14" i en 13"-chassi men det blir ju en liten ram ändå, så att det skulle få plats med kamera osv. Nya samsung tv har väldigt tunn ram runt om och den är det inge problem med att titta på långa stunder. Men å andra sidan sitter man ju betydligt längre ifrån så de blir väl inte samma typ av koncentration kanske..?

Jag hoppas att den nya MBP fortfarande kan räknas till pro så att designen inte tar för mycket plats så att bra grafikkort försvinner till förmån för mycket svagare grafikkort. Det andra jag hoppas är att DVD/CD försvinner också till förmån för extra SSD eller extra batteri! Jag anser att 15.4 Tum är perfekt dock anser jag att upplösningen borde vara 1680X1050 ett minimum på instegsmodell och hi end 1920X1080 men helst 1920X1200 som minimum.

  • Medlem
  • 2012-03-06 11:32

Ta bort 17"-aren??? Varför då?

Det är den bästa dator jag haft. Är inne på min fjärde nu...

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-03-06 15:38
Citat:

Ta bort 17"-aren??? Varför då?

Det är den bästa dator jag haft. Är inne på min fjärde nu...

Tänkte mest med mina önskningar att den skulle bli så jäkla dyr så inte många skulle ha råd att köpa den + om det skulle bli 14" och 16" som ny storlek att man inte skulle behöva en 18" isf. För mej känns 17" för stor och klumpig att man i stället kör på en iMac.

Ursprungligen av musicG:

Tänkte mest med mina önskningar att den skulle bli så jäkla dyr så inte många skulle ha råd att köpa den + om det skulle bli 14" och 16" som ny storlek att man inte skulle behöva en 18" isf. För mej känns 17" för stor och klumpig att man i stället kör på en iMac.

Redan 15" är omöjligt att hantera ombord på ett intra-EU flyg idag, åtminstone när man flyger apklass. Försök fälla upp skärmen ombord på en SAS-flygning Malmö-Stockholm. Det är svårt redan med en 13".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-07 07:37

Jag har i åratal väntat på att Apple äntligen ska släppa den dator jag vill ha. Jag har tre önskningar som verkar vara omöjliga att uppfylla:

1: Smidig och portabel. Så jag kan ha med den överallt. Skippa optiska enheten! Min vita MacBook är på gränsen till för klumpig.
2: Matt skärm. Så jag kan använda den överallt. Min vita MacBook är jobbig med reflexer. Spegelskärmen på MBP är helt otänkbar.
3: Kraftfull. Så jag kan ha den som enda dator till allt. Minst 8GB RAM och helst 16GB. 250 GB SSD.

När denna kommer köper jag oavsett pris!

en unibody där gummifötterna INTE losnar på och där det inte kostar 1000 spänn för man måste ersätta hela undersidan bara för att vå två nya gummifötter ..

det önskar jag ..

Att en 13" MacBook Pro verkligen blir Pro, kanske? Riktigt graffekort alltså.

1
Bevaka tråden